Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Gräjjs 5.1

Startat av Godtfred, 26 november 2016 kl. 20:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred




Gräjjs 5.1
by gonkius, on Flickr

Håller på med en snurrande pryl utan någon funktion och efterliknar inget speciellt. Idén har växt fram och började med en Boll: http://www.swebrick.se/index.php?topic=10692.msg210617#msg210617 Blev sedan mer och mer och ser nu ut att bli fem snurrande objekt inuti varandra, åt olika håll. För att göra det mer komplicerat kommer objekten i mitten ha egna individuella axlar för att få lite precessionsliknande rörelsemönster. Har själv svårt att föreställa mig hur det kommer att se ut i praktiken...

De fem objekten ser nu ut så här:


En del skapade själv, och en del inspirerade, och i ett fall skamlöst kopierad från andra byggare. Den största bollen är 30cm i diameter och består av 1800st 3023.  (Och jodå, det blåa är Trans-medium Blue med den rätta UV-effekten, belysningen blir ett kapitel för sig) På den innersta snurrar alla kugghjulen.

Drivningen sker via fyra koaxiala axlar, den yttersta som driver det största objektet, ser ut så här, med ca 60st 98138 som lager:


Det jobbiga kommer att bli att sätta ihop allting. Kommer nog ske enligt flaskskeppsprincipen, för den yttersta sfären var ***jobbig att få ihop redan utan något inuti...

Odidoma

Wow! Det här kommer bli roligt! Blir det uppvisning i mars?

Peter S

 Vaddå liknar ingenting? Det är ju självklart ett self-contained astrolabium med inspiration av omöjliga elfenbenssfärer svarvade i ett stycke...

https://snob-shop.pl/produkt/astrolabium-mosiezne-na-podstawie-drewnianej/


http://2.bp.blogspot.com/-2rHEMsbN8Hs/T-DlyVIQ9gI/AAAAAAAAGVc/3nmOkycYqcc/s1600/Puzzle+ball+late+18th+C..jpg

Ser självklart fram emot att få se den live!

pareriksson

Denna gillade jag! Läste nyligen om den i Codex Seraphinianus, tror jag det var... :)

torso

Jag gillar den stora bollen. Påminner om en atommodell. Ser inga fästpunkter mellan ringarna, så jag antar att den bara är flätad. Hur stabil är den?

Godtfred

Citat från: torso skrivet 27 november 2016 kl. 12:38
Jag gillar den stora bollen. Påminner om en atommodell. Ser inga fästpunkter mellan ringarna, så jag antar att den bara är flätad. Hur stabil är den?
Stämmer, det finns inga fästpunkter, bara 6 ringar som är flätade. Den är grymt stabil, man får ta i för att få ihop ringarna. http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/141866-moc-ice-sphere/ Min är lite mindre. Går att göra ett eller två snäpp ännu mindre om man har vanliga ABS-bitar, de flexar mer än polykarbonatbitarna...

När man ser den snidade elfenbensbollen så bleknar svårigheterna man har framför sig att få in bollarna i varandra...

Citat från: Odidoma skrivet 26 november 2016 kl. 22:14
Wow! Det här kommer bli roligt! Blir det uppvisning i mars?
Det är liksom tanken. Jag har ju inget annat för mig innan dess - not.

Godtfred

Dagens uppdatering: Har fått ihop de fyra inre snurrande objekten i varandra och fixat all rotationsöverföring till de olika axlarna. Nu ska allt på något magiskt sätt tryckas in i det yttre klotet, få se hur det går... Tänkte bara ha en XL-motor som snurrar alltihop, så det blir en växellåda i basen för de fyra drivaxlarna. (Ser att vändskivan 18939c01 saknas på bilden.) Basen är färdigbyggd, men tom inuti än så länge...

Nybohov Creation Ltd.

Jag får lite ont i huvudet, men det kommer säkert att bli magiskt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Godtfred

#8
Yes, äntligen, den lever! Känner mig som Dr. Frankenstein just nu. All mekanik funkar, allting snurrar, och det ser minst lika bra ut som jag tänkt det! Det blev två L-motorer som driver 2 axlar var. Styr med tågfjärren för få till lite olika snurrmönster.

Ska bara vara helt säker på att allting håller ihop i mer än en minut innan jag sätter dit det yttersta klotet på plats. Nästan omöjligt att göra om något längst in när den kommer på plats...

Godtfred

Småtrimningar kvar med mekaniken, hackar lite. De två yttersta kloten har för lite marginal så de krockar ibland. Tog isär 1/4-del av det stora klotet och satte ihop det igen med resten inuti, gick enklare än förväntat. Fastän jag tog bort en liten del på flera cirklar höll klotet ihop ändå, trodde den skulle kollapsa totalt.

Muede

/ Muede

eon

Förstorade du det stora blå klotet med fler bitar i varje ring.

Godtfred

Inga av kloten är ändrade sedan första bilden, bara kompletterade med massa kugghjul och annat bråte.

Gjorde en skiss hur mekaniken ser ut med överföringen till de olika axlarna till de fem objekten. Dessutom har den nu ett namn, direkt översatt efter det utländska "Thingy"...

Få se om jag hinner/orkar ta tag i den inbyggda belysningen nu. På bilden har jag en liten UV-lampa utifrån.

Peter S

Gillar att den heter Grace!

MattiasKr

Citat från: Peter S skrivet 27 februari 2017 kl. 13:05
Gillar att den heter Grace!

.. och den där ritningen kan vi kalla "Grejjs anatomy"  :D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.