Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mästerbyggartävling 2017

Startat av krakfot, 14 september 2017 kl. 11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Citat från: le_goto skrivet 29 november 2017 kl. 19:31
Ursäkta en rookiefråga:
Läste tidigare i tråden att bidrag ska kunna fraktas. Är det så och i så fall vart och under hur lång tid?
Samsas ju tillsammans med sonen om Legot här hemma och det skulle inte vara populärt om jag band upp en massa härliga bitar under en lång tid  ;D
Min taktik är mer - bygga snabbt och fokuserat, dokumentera, riva...

Det är inget krav, så vitt jag förstår. Men det blev kanske en tradition förra året att mästerbyggena visas upp på nästkommande stora event? Att få se mästerbyggena live uppskattades av fler än mig, om jag minns rätt. Alla byggen var dock inte med i Linköping 2017. Så ämnar du inte flytta på det behöver det förstås inte vara flyttbart..

le_goto

Citat från: Emma skrivet 29 november 2017 kl. 20:14
Citat från: le_goto skrivet 29 november 2017 kl. 19:31
Ursäkta en rookiefråga:
Läste tidigare i tråden att bidrag ska kunna fraktas. Är det så och i så fall vart och under hur lång tid?
Samsas ju tillsammans med sonen om Legot här hemma och det skulle inte vara populärt om jag band upp en massa härliga bitar under en lång tid  ;D
Min taktik är mer - bygga snabbt och fokuserat, dokumentera, riva...

Det är inget krav, så vitt jag förstår. Men det blev kanske en tradition förra året att mästerbyggena visas upp på nästkommande stora event? Att få se mästerbyggena live uppskattades av fler än mig, om jag minns rätt. Alla byggen var dock inte med i Linköping 2017. Så ämnar du inte flytta på det behöver det förstås inte vara flyttbart..

Aha! Då förstår jag. Tackar för svar  :)
Finns på Instagram: @le_goto

Emma

Dags för mitt färdiga bidrag att publiceras.

Himlabadets utebad i Sundsvall!

Detta är en del av min arbetsplats. Nästa steg, som blir utanför tävlingen, är att bygga hela utebadet. Det blir en stor gräsmatta och ytterligare en pool. Tävlingens storleksbegränsningar uteslöt det i den här versionen.










SL274798 by emma farm, on Flickr

le_goto

Här kommer mitt bidrag: Japansk tempelpark

Kul utmaning (detta är min debut i tävlingen)!









Finns på Instagram: @le_goto

drdoddo

En fråga som lurat ett tag (även om jag är tveksam till huruvida jag ens kommer vara med i år), finns det någon tanke med att ha begränsningen i minimistorlek till 1x2 (bredd x djup) istället för 2x1? Kan låta som en konstig fråga kanske men om man har en ide där det passar bättre med ett lite bredare bygge som inte är så djupt, uppfyller det då inte kraven? Kan ju alltid hävda att det är 1x2 men fotona kommer ju tala ganska stark emot det. Nån som fattar vad jag svamlar om får gärna svara.

Betweenbrickwalls

Citat från: drdoddo skrivet 04 februari 2018 kl. 10:37
En fråga som lurat ett tag (även om jag är tveksam till huruvida jag ens kommer vara med i år), finns det någon tanke med att ha begränsningen i minimistorlek till 1x2 (bredd x djup) istället för 2x1? Kan låta som en konstig fråga kanske men om man har en ide där det passar bättre med ett lite bredare bygge som inte är så djupt, uppfyller det då inte kraven? Kan ju alltid hävda att det är 1x2 men fotona kommer ju tala ganska stark emot det. Nån som fattar vad jag svamlar om får gärna svara.

Kan bygget bara ses från ett håll? Annars spelar det ju ingen roll vad som är bredd respektive djup. Ärligt talat har tanken inte ens slagit mig...
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

drdoddo

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 04 februari 2018 kl. 15:17
Citat från: drdoddo skrivet 04 februari 2018 kl. 10:37
En fråga som lurat ett tag (även om jag är tveksam till huruvida jag ens kommer vara med i år), finns det någon tanke med att ha begränsningen i minimistorlek till 1x2 (bredd x djup) istället för 2x1? Kan låta som en konstig fråga kanske men om man har en ide där det passar bättre med ett lite bredare bygge som inte är så djupt, uppfyller det då inte kraven? Kan ju alltid hävda att det är 1x2 men fotona kommer ju tala ganska stark emot det. Nån som fattar vad jag svamlar om får gärna svara.

Kan bygget bara ses från ett håll? Annars spelar det ju ingen roll vad som är bredd respektive djup. Ärligt talat har tanken inte ens slagit mig...
Det "potentiella" bygget kan ses från flera håll. Håller med om att det verkligen är en teknikalitet. Tänkte bara att det kan vara bra med förtydligande då det uttryckligen står just breddxdjup vilket är lite onödigt egentligen. Eller finns d någon klar tanke kring den begränsningen?

Myko

Gissar att alla ska ha samma djup så de kan ställas ut tillsammans.

klosskillen

Citat- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 Söndagen den 1:a mars 2018.

Kollade almanackan och såg att 1 mars inte är en söndag utan en torsdag. Antar att det fortfarande är 1 mars som gäller?

Betweenbrickwalls

Här kommer mitt bidrag:

Hidden Home Park

Ett underjordiskt atriumhus omgivet av lummig natur med olika typer av träd, buskar och blommor. Uteplatser i tre riktningar med stora fönster som släpper in ljus. Vid kökets uteplats finns en liten örtträdgård. Vid huvudentrén ligger en liten groddamm. Sovrummet har utsikt ut mot en större damm där det finns en bänk för meditativa stunder. I bortre hörnet står två bikupor som symboliserar hur djur, växter och människor lever i symbios.



Bygget från framsidan.




En bild ovanifrån som visar huset utan tak.




Dammen och uteplatsen vid sovrummet.




Stentrappan som leder upp till taket och uteplatsen vid köket.




Köket inne i huset, som ett exempel på inredning.

Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Peter S

Under ytan
Peter S bidrag till Mästerbyggartävlingen 2017
Fler bilder och länk till filmsnutt finns på MOC-sidan:
http://www.swebrick.se/index.php?topic=12556.0

klosskillen

Här är mitt bidrag Steel Wheel Forest. Har varit ett sant nöje att få bygga för denna tävling!












Godtfred

Måste fråga lite ordningsregler:

Citat från: krakfot skrivet 29 oktober 2017 kl. 19:04
Japp nu har vi diskuterat bakom kulisserna och kommit fram till att i ytterkant av era byggen skall det vara moduverse-standrad. Däremot får det se ut hur det vill inom era byggen dvs mellan studs 32-33 om ni t.ex bygger 64 långt.

Förstår inte detta uttalande öht. Men jag är inte van vid Moduverse. Är det alltså yttersta raden hela vägen runt som ska ha en viss höjd, med eller utan tiles på? "mellan studs 32-33" om man har 64 studs långt? Jag gissar att yttersta ramen runt om bygget bara får ha max en tile på sig på höjden, men är osäker. Borde väl vara mellan studs 2-63?

Citat23.59 Söndagen den 1:a mars 2018

Är det söndag eller 1:a mars (torsdag) som gäller som sluttid?

Full Plate

Citat från: Godtfred skrivet 25 februari 2018 kl. 20:34
Måste fråga lite ordningsregler:

Citat från: krakfot skrivet 29 oktober 2017 kl. 19:04
Japp nu har vi diskuterat bakom kulisserna och kommit fram till att i ytterkant av era byggen skall det vara moduverse-standrad. Däremot får det se ut hur det vill inom era byggen dvs mellan studs 32-33 om ni t.ex bygger 64 långt.

Förstår inte detta uttalande öht. Men jag är inte van vid Moduverse. Är det alltså yttersta raden hela vägen runt som ska ha en viss höjd, med eller utan tiles på? "mellan studs 32-33" om man har 64 studs långt? Jag gissar att yttersta ramen runt om bygget bara får ha max en tile på sig på höjden, men är osäker. Borde väl vara mellan studs 2-63?

Citat23.59 Söndagen den 1:a mars 2018

Är det söndag eller 1:a mars (torsdag) som gäller som sluttid?

Jag har tolkat det första uttalandet som att det måste vara moduverse standardhöjd längs kanten runt hela ens bygge. Med "mellan studs 32-33" syftar han nog på skarven som finns där mellan två plattor. Så man kan ha andra höjder där ens plattor gränsar till ens andra plattor, men inte vid kanterna runt hela ens bygge. Hur hårt han kommer hålla på detta kan bara krakfot svara på, men misstänker att det finns lite svängutrymme här för växter och annat.

Angående deadline så har det frågats här innan utan svar, så vi får väl gissa oss fram. Jag har antagit att det är 1 mars som gäller, och kommer inte bli så glad om idag skulle vara sista dagen istället. Men, men... Eftersom vi inte fått något svar så vet vi inte helt enkelt.

krakfot

Förlåt att jag inte svarat på detta om datum. Eftersom det är jag som klantat till det genom att saga söndag så antar jag att jag får stå mitt kast och förlänga tiden till söndagen den 4:e mars.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.