Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lustiga huset, min första GBC

Startat av andreaseldh, 09 november 2015 kl. 00:41

Föregående ämne - Nästa ämne

ByggareDan

Om det har tendens till att fastna, så lär det ju göra det.
Kanske det går att bredda trappstegen til 3 eller kanske 4 för att minska att det stoppar upp, men det kanske varken blir bra eller snyggt och kanske ofantligt mycket extra jobb för dig som byggare.

Ser ju ut o kunna bli en riktigt bra GBCmodul.

/ByggareDan

AndersI

Citat från: Vibora skrivet 10 november 2015 kl. 13:27
En generell regel är att om det finns en möjlighet att bollarna kan fastna, så kommer de att göra det.  :)

Detta är så sant att det nästan är deprimerande :) Många gånger är inkorgen och frammatningen ett större problem än själva transportmekanismen. Men problem är till för att lösas!

andreaseldh

Nu har jag börjat skissa på utkastet!

Stigge72


AndersI

Det är förresten väldigt kul med en GBC som inte bara är en mekanism, utan också är en modell!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: AndersI skrivet 11 november 2015 kl. 13:41
Det är förresten väldigt kul med en GBC som inte bara är en mekanism, utan också är en modell!

Exakt! Jag fattar att de tekniska lösningarna är viktigast, men det blir roligare att titta på om även utseendet är genomarbetat.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Jag såg en youtubefilm, som jag typiskt nog inte kan hitta igen, om alla GBC:er på en utställning (i Chicago?) och blev själv förvånad över att jag tyckte bäst om de med genomtänkt utseende. Före min eventuella Dark Age var jag nämligen mest intresserad av Technic och gjorde alla möjliga mekaniska konstruktioner jag kunde komma på. Kronan på verket blev ett fungerande urverk!

andreaseldh

Och här är ett första utkast till fasad. Återigen vill jag påpeka att jag inte har några ambitioner att göra det skalenligt, utan vill stället förmedla den arkitektoniska känslan av Lustiga huset.

o0ger

Kul idé! Att göra så att det faktiskt påminner om lustiga huset.

Bra att din ambition är att inte göra en rainbow warrior GBC ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

#24
Tillfälligheter är intressanta. Jag hade från början tänkt att ha en betongmur (alltså 1 knopp breda klossar) runt inkorgen, men när jag besökte LEGO Shop i Mall of Scandinavia så hade de vita staket på Pick a Brick-väggen och det blev ju mycket snyggare! Saknas bara några tiles och wedge brick i rätt färg.

EDIT
Glassen på stolpen var förresten också en tillfällighet. Jag letar bland bitarna från Åhlénshuset och hittar ett lok från en adventskalender, som jag hade använt i skyltfönstret.

AndersI

Ser snyggt ut! Men min spontana reaktion är att det lutar alldeles för mycket - det behövs enligt min erfarenhet bara 1-3 plates höjdskillnad mellan fram- och bakkant, och bollarna blir inte lika lätt 'fastkilade' mot varandra då.

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 14 november 2015 kl. 15:45
Ser snyggt ut! Men min spontana reaktion är att det lutar alldeles för mycket - det behövs enligt min erfarenhet bara 1-3 plates höjdskillnad mellan fram- och bakkant, och bollarna blir inte lika lätt 'fastkilade' mot varandra då.

Min erfarenhet av provbygget (Rainbow Warrior) var precis den motsatta. Eller så var det en annan sak som fungerade dåligt med den lutningen, nämligen att bollarna fastnade framför wedge brick och inte orkade rulla ner. Men det är ju det som är det fina med Lego, om det inte fungerar kan man lätt bygga om!

andreaseldh

Nu har en stor Bricklink-beställning kommit och jag har kunnat bygga vidare. Fortfarande är det stora luckor på sina ställen, och det finns än så länge bara en trappa (Rainbow Warrior, dessutom), men oroa er inte, fler bitar är på väg! Sedan ska det bli spännande att försöka höja hela bygget två klossar så att det passar in i Halmstads-standarden. Möjligen ska jag även byta färg på skylten på taket, kameran ger bättre kontrast än verkligheten...

Majkel

Snyggt! Alltid kul med gbc-er som är estetiskt tilltalande i såväl form som funktion.

ByggareDan

Riktigt snyggt och lite annorlunda med en riktig förlaga, gärna mer såna GBC:s
Blir alltid imponerad av alla som ror hem såna här komplicerade (iallafall för mig) byggen.

/ByggareDan

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.