Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Legosnören

Startat av Emma, 16 juni 2019 kl. 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Jag behöver 4 st legosnören, typ 50 cm vardera. Färg och diameter är inte så knussligt.

En snabb titt på bricklink, och jag insåg att detta var aningen svårsökt. Framförallt eftersom jag inte har en klar bild av vad jag faktiskt ska söka efter.

En del snören är märkta med noten "like as lego".

Två frågor.

1. Är det någon skillnad på snöre och snöre? Hittar dessutom att man kan köpa snöre per cm. Vad är det för snöre?

2. Hur ställer sig communityt till snören när det gäller purism? Vilka längder och snörtyper anses godtagbara?

Fråga två är såklart högst subjektiv. Men ändå intressant.

Godtfred

Jag använde en tunn fiskelina i Kevlar till tyngden i min klocka för maximal hållfasthet och åldersbeständighet i en riktigt tunn lina för att den skulle få plats.

Min åsikt är att 3:e parts snören/linor är helt OK. De LEGO-snören som finns är ju i vilket fall generiska snören som inte LEGO tillverkat.

mortil

Jag kör med en tunn Nylontråd som är typ samma som den Lego använder till sina Technic modeller där man behöver snören. 

Om jag skulle köpa legos snören till tex. min kran så hade jag fått stå och skarva den hur många gånger som helst och ingen har sagt något om det :P

Folk verkar anse att det är helt OK att använda andrahandslösningar på belysning så jag tror inte tråd ska vara något problem heller ;)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

BrickMe

Jag hittade lite olika sorters snören på Panduro som jag använde till att göra vant (istället för att använda 47996 ) till ett piratskepp).

Det finns säkert andra inköpskanaler då Panduro överlag har rätt tilltagna prislappar...

Anders67

På LANet pågår en diskution om utställningspurism, vi vet ju vad LEGO själva har för krav, men vad har vi inom Swebrick?
Jag startar en tråd om detta då jag tror det kan vara bra att reda ut det och som jag ser det - vi kan inte vara för hård - hållfasthet, kreativitet och ekonomi måste också få styra lite.

andreaseldh

När det gäller snöre tycker jag personligen att det räcker om det är tunt och svart, som Lego:s egna. Annars verkar x77ac50 vara lättast att hitta på Bricklink.

Selander

Citat från: Anders67 skrivet 16 juni 2019 kl. 19:52
På LANet pågår en diskution om utställningspurism, vi vet ju vad LEGO själva har för krav, men vad har vi inom Swebrick?
Jag startar en tråd om detta då jag tror det kan vara bra att reda ut det och som jag ser det - vi kan inte vara för hård - hållfasthet, kreativitet och ekonomi måste också få styra lite.

Starta en tråd om snören  ;D

andli

Citat från: Anders67 skrivet 16 juni 2019 kl. 19:52
vi vet ju vad LEGO själva har för krav.
Min uppfattning är att de helt saknar krav så länge ytan är äkta LEGO...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Anders67

Citat från: andli skrivet 16 juni 2019 kl. 22:20
Citat från: Anders67 skrivet 16 juni 2019 kl. 19:52
vi vet ju vad LEGO själva har för krav.
Min uppfattning är att de helt saknar krav så länge ytan är äkta LEGO...
What you see is what matters! - detta är väl ett rätt bra krav
Ju mer dolt det är och ju svårare att se vem som tillverkat det, så är det ok.
Snören är rätt så svårt att se vem som tillverkat dem och som skrivits innan, lego köper själva in dessa!

Nilsson.calle

Jag tycker att kör man på svart tunt snöre av god kvalitet är det helt OK

Jag gick till en butik för gardiner och köpte persiennsnöre svart, tror jag betalade 2 kr metern, mycket bättre kvalitet än legos egna så. Funkar mycket bättre till vinschmekanismen till mitt kanontorn.

Sydby

LEGO Idea Book från 80-talet kunde man bygga en linbana som använde vanlig sytråd. Så LEGO själva sade redan då att det är ok. :)

swestar

Citat från: Sydby skrivet 19 juni 2019 kl. 03:54
LEGO Idea Book från 80-talet kunde man bygga en linbana som använde vanlig sytråd. Så LEGO själva sade redan då att det är ok. :)
OT. Ägt boken och byggt linbanan(mitten av 80-talet).Använde "björntråd". :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

byStfn

Citat från: Sydby skrivet 19 juni 2019 kl. 03:54
LEGO Idea Book från 80-talet kunde man bygga en linbana som använde vanlig sytråd. Så LEGO själva sade redan då att det är ok. :)

Om ändå purismen handlade om vad Lego tycker är okej ;) De är ju helt gränslösa på t.ex Legoland :D

Boathill

Citat från: byStfn skrivet 19 juni 2019 kl. 10:06
Citat från: Sydby skrivet 19 juni 2019 kl. 03:54
LEGO Idea Book från 80-talet kunde man bygga en linbana som använde vanlig sytråd. Så LEGO själva sade redan då att det är ok. :)

Om ändå purismen handlade om vad Lego tycker är okej ;) De är ju helt gränslösa på t.ex Legoland :D

Men ändå en intressant parallell då de i sina egna jätte-mocs som tex är med på LW limmar, armerar och använder ickeplast :)

andli

Å andra sidan är LEGO extrempurister i de set de säljer :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.