Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Riktigt, riktigt coolt och smart bygge - well done :D!!!

Citat från: Anders67 skrivet 12 mars 2017 kl. 01:31

Jag skulle till och med säga "Awesome"! Eller är det after work för some ;)?

Anders67

#76
Citat från: CopMike skrivet 13 mars 2017 kl. 10:44
Jag skulle till och med säga "Awesome"! Eller är det after work för some ;)?



Nu är den ännu mer awesome!  ;)

andreaseldh

Tack för alla fina ord!

Jag lade inte märke till att Anders67 hade stavat fel, så jag var tvungen att kolla om jag själv hade gjort det...

Eigenbrötler

Bra där! Kommer jag att höra melodin när jag kör GBC på klossfestivalen?  :)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

andreaseldh

Ja, jag kommer nog inte kunna låta bli att var med!

Eigenbrötler

Citat från: andreaseldh skrivet 13 mars 2017 kl. 22:56
Ja, jag kommer nog inte kunna låta bli att var med!

Så ska det låta!

Det är två moduler du har? eller har du fler i gömmorna?  ;D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

andreaseldh

Den hemliga melodin har haft premiär, Landet runts signaturmelodi!

I brevet var jag lite ironisk över det faktum att reklam inte får förekomma i Sveriges television, så det är ju märkligt att min Swebrick-tröja är fullt synlig när Charlie i reportaget direkt före fick sin tröja utsuddad.

Hej Landet runt!

Här ser ni min musikmaskin som jag har byggt av Lego förlåt danska byggklossar måste man ju säga i Sveriges television. Den, och mycket annat,  kommer att ställas ut på Flygvapenmuseum i Linköping 17 –19 mars. Ni kommer tyvärr inte hinna tipsa tittarna om detta, men ni kan ju passa på att skicka dit ett reportageteam!

Leg godt!
Andreas Eldh




Hela programmet:
http://www.svtplay.se/video/12893140/landet-runt/landet-runt-avsnitt-10-4

andreaseldh

Dags att sparka igång denna tråd igen och visa pågående förbättringsarbetet!

Under Klossfestivalen märkte jag att motorerna ibland stannar osynk och man måste plocka bort dom för att justera dom för hand. När de är osynk missar maskinen vissa toner vilket kan höras i denna video gjord av Fredrik Lindé för Nerikes Allehanda. Än värre var när den började skjuta hårda bollar mot publiken. De två första förbättringspunkterna blir alltså:

  • Enklare justering
  • Skottskydd
För att underlätta justeringen har jag köpt ett antal 3709a som gör att jag kan få ut motoraxeln direkt, utan att gå via glappande kugghjul, som kan ses på denna sprängskiss:


P7220328 by Andreas Eldh, on Flickr

Motoraxeln går alltså rakt igenom och vinkeln kan både läsas av och justeras på 10288. Det ger dessutom ytterligare en dimension till upplevelsen att se dessa röra sig när musiken spelas. Bollframmatarnas axlar går in en halv stud i 3709a, jag tror inte detta går att åstadkomma med moderna Technic-klossar.

Skottskyddet blir att bygga en skärm framför bollutmatningen, som i den slutgiltiga versionen givetvis ska vara en glasklar panel 1x2x3.


P7230329 by Andreas Eldh, on Flickr

Nextuz

Hur tappar de sync? :O
Går det inte att synca i mjukvaran? :)

andreaseldh

Nej programmeringen är bara relativa vinklar, inte absoluta vinklar. Så om de stannar fel så behålls felet nästa gång man kör programmet. Som man kan se i filmen i Svar #16 så startar alla motorer lodrätt och slutar vågrätt (och slutar nästa gång lodrätt igen). Alltså behöver jag bara kontrollera att alla 10288 är åt samma håll innan jag startar melodin. Om någon är fel, kopplar man bara ur kabeln och vrider den rätt för hand.

Nextuz

Betyder det att motorerna inte är någe vidare exakta? :O

andreaseldh

Så länge de går är de exakta, jag hade inga problem med urverket jag byggde till Little Ben. Om det nu är jämförbart, den motorn går 162 grader med 17% hastighet varje minut så det kan dröja flera dagar innan ett eventuellt fel blir så stort att man märker det. Och då vet man heller inte om det beror på vinkelfel eller exaktheten i Mindstorms inbyggda klocka. Stadshustornet har en sensor som känner av varje varv, så där eliminerar jag vinkelfelet. Men då dyker ett annat problem upp istället. Den senaste firmwareversionen tillåter inte att enheten går flera dagar i sträck. Den kunde gå en vecka utan problem inför utställningen i Halmstad 2016 med en äldre firmwareversion, men i Uppsala 2017 stannade den ideligen.

Tillbaka till Musikmaskinen. Här går motorerna i 50% hastighet, 90 grader för varje ton. Melodin har 30 toner och är 14 sekunder lång och jag vill ju förstås spela den så ofta som möjligt. Antalet vridningar per motor är dock inte jämt fördelat utan beror ju på hur ofta tonerna upprepas, från 5 till 11. Men man behöver inte tänka särskilt länge för att inse att ett vinkelfel kommer att synas mycket snabbare. Och att bygga en sensor, likt den i Stadshustornet, låter sig inte göras för då måste jag ändra utväxlingen. Vilket i sin tur leder till att jag måste höja motorhastigheten, men den är ju redan på 50%. Så många procent finns inte.

Nextuz

Ahh, jag förstår :)
Jag hade hoppats att motorerna hade varit exaktare än så.

Nickexs

Jag måste säga att din maskin är fantastisk ;)
Såg den i Uppsala första gången, ställde själv ut några båtar där, och minns hur besökarna blev så imponerade på musikmaskinen :)

Jag är riktigt imponerad över hur du fått den att bli så perfekt med sekunderna mellan slagen från bollarna.
Riktigt bra jobbat! :)


andreaseldh

Tack, alltid trevligt med uppskattning!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.