Förslag på tävlingar och allmänt tävlingssnack

Startat av Anders67, 15 juni 2015 kl. 21:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Emma skrivet 24 juli 2017 kl. 23:43
Än så länge är det bara katthult och flemingsberg som utsetts till månadens MOC. Börjar kännas lite avlägset att kolla på mars-byggena så här mot slutet av sommaren. Hur vill vi ha det med månadens MOC-utmärkelser, nu när vi släpar flera månader? Förslag någon? Eller kanske krakfot har en snillrik plan?

Citat från: Full Plate skrivet 27 juli 2017 kl. 10:23
Tycker också det känns lite konstigt med så pass mycket backlog i månadens MOC. Slutsatsen blev väl att varje månadens MOC skulle utses av en jury snarare än genom omröstning på forumet om jag minns rätt? Kanske bara att göra ett ryck och dra mars-juni på en gång så är vi ifatt?

Sen undrar jag om man kanske skulle lägga ut mer tävlingsinfo på framsidan? Har för mig att utlysning, röstning och resultat alla hamnade på framsidan tidigare, vilket kanske är, åtminstone delvis, en förklaring till det relativt låga deltagandet och röstandet i senaste tävlingen? Finns kanske andra anledningar, men gör väl inget att presentera en pågående aktivitet lite mer? Kul om det blir fler deltagare i nästa tävling :)

Sen får jag väl instämma med flera föregående talare i deras undran om vad som hänt med mästerbyggartävlingen. Kul om den skulle kunna komma igång snart :)

Månadens MOC var en liten fin tradition – det vore synd om den försvinner.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nickexs

Citat från: Full Plate skrivet 27 juli 2017 kl. 10:23
Tycker också det känns lite konstigt med så pass mycket backlog i månadens MOC. Slutsatsen blev väl att varje månadens MOC skulle utses av en jury snarare än genom omröstning på forumet om jag minns rätt? Kanske bara att göra ett ryck och dra mars-juni på en gång så är vi ifatt?

Sen undrar jag om man kanske skulle lägga ut mer tävlingsinfo på framsidan? Har för mig att utlysning, röstning och resultat alla hamnade på framsidan tidigare, vilket kanske är, åtminstone delvis, en förklaring till det relativt låga deltagandet och röstandet i senaste tävlingen? Finns kanske andra anledningar, men gör väl inget att presentera en pågående aktivitet lite mer? Kul om det blir fler deltagare i nästa tävling :)

Sen får jag väl instämma med flera föregående talare i deras undran om vad som hänt med mästerbyggartävlingen. Kul om den skulle kunna komma igång snart :)

Jag håller med!
När varje ny tävling startar, så bör det stå på första sidan.
Sedan kan det därifrån länkas till rätt forumtråd för just den tävlingen, så blir det inte så rörigt :)

krakfot

Tanken är att månadens moc skall leva vidare men det blev lite mkt men det ska nog ordna till sig. Vad gäller förstasidan så är det nybörjarjag som inte fattat, ska bli bättre på detta.

Emma

Jag har ett förslag som eventuellt skulle minska risken att byggen missas i månadens moc.

När en medlem har färdigställt ett bygge som den vill ha med i månadens moc-sammanställningen skickar man en notis till tävlingsledaren, eller nåt sånt. Det borde också underlätta för den som ska sammanställa, och risken att wip-byggen kommer med försvinner, tänker jag.

Vad tycker ni?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Emma skrivet 16 september 2017 kl. 12:12
Jag har ett förslag som eventuellt skulle minska risken att byggen missas i månadens moc.

När en medlem har färdigställt ett bygge som den vill ha med i månadens moc-sammanställningen skickar man en notis till tävlingsledaren, eller nåt sånt. Det borde också underlätta för den som ska sammanställa, och risken att wip-byggen kommer med försvinner, tänker jag.

Vad tycker ni?

Det kanske är enklare att skapa en tråd där man kan posta sitt bidrag?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Både Emmas och Nybohovs förslag är bra för sådana som jag, som först lägger upp en WIP-tråd och senare tar bort "WIP" från trådnamnet när jag anser mig färdig. Då vill jag ju kandidera till Månadens bygge det datum jag tar bort "WIP". Att då samtidigt passa på att meddela tävlingsledningen är lätt för mig att komma ihåg och gör det enkelt för tävlingsledningen att veta vad som gäller.

Men dom som lägger upp en färdig MOC direkt tycker jag inte ska behöva riskera att glömma meddela tävlingsledningen och därmed missa chansen. Där tycker jag det ska fortsätta som hittills (?), att alla trådar som startas under månaden deltar i tävlingen automatiskt!

Nybohov Creation Ltd.

Jag tänker att man kan hjälpa till och även kan lägga upp andras bidrag i tråden.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Anders67

Citat från: Emma skrivet 16 september 2017 kl. 12:12
Jag har ett förslag som eventuellt skulle minska risken att byggen missas i månadens moc.

När en medlem har färdigställt ett bygge som den vill ha med i månadens moc-sammanställningen skickar man en notis till tävlingsledaren, eller nåt sånt. Det borde också underlätta för den som ska sammanställa, och risken att wip-byggen kommer med försvinner, tänker jag.

Vad tycker ni?

Bra förslag - jag har skapat en tråd i vad vi kallar bakgården - och gjort ett citat - det är ett enkel sätt att "kopiera" MOC inlägget - och det är även ett roligt sätt att se vad som gjorts under en månad. Jag startar en sådan för September och så ni alla hjälpas till att fålla på.

Enklast är att personen bakom MOCen lägger in denna själv
- klicka citat på sitt egna bidrag
- skapa nytt svar i månadstråden och klistrar in

Magnus den store

Citat från: Anders67 skrivet 16 september 2017 kl. 13:58
Enklast är att personen bakom MOCen lägger in denna själv
- klicka citat på sitt egna bidrag
- skapa nytt svar i månadstråden och klistrar in

Det är ju att föredra att personen bakom mocen lägger in den själv, då det endast är denne som vet om mocen är klar.

Tack för mars 2017.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Apropå styrelsens senaste 'styrelsen informerar' och att Sollan samlar ihop lekar.

En rolig lek är att en i laget får springa iväg och titta på ett bygge. Det kan var 10-15 godtyckligt ihopsatta bitar. Sen ska personen gå tillbaka till laget och försöka få dem att bygga en kopia av bygget. Händerna på den som beskriver måste va bakom ryggen. Inte peka. Endast verbal kommunikation!

Gissa biten är en klassiker. Jag föredrar att utgå från bl-namnen, men det spelar ju ingen roll. En tänker på en specifik bit (strunta i färgen). Övriga turas om att ställa ja- och nej-frågor för att ringa in vilken bit det kan vara. Målet är att gissa rätt, såklart. Bra att komma överens om vilka mått som används. Enligt mig är en studs bredd inte det samma som 1×1plate. Till exempel om man frågar "är biten mindre än 2×2 studs" kontra "får biten plats  på en 2×2 plate?"

Ingen av dessa lekar behöver nödvändigtvis ha nån vinnare.

Emma

Ytterligare en lek är att ha massa legobitar eller kanske mf utspridda på ett bord. En i taget får var och en i laget springa/gå fram och försöka minnas så många bitar som möjligt. Gå tillbaka till laget och skicka iväg nästa. Varje lag har en lista som de får skriva upp bitarna på, men listan måste ligga vid laget och får inte följa med fram till bordet. Det får gärna vara lite krångligt/ta lite tid att ta sig mellan lag och bord. Så man måste anstränga sig för att komma ihåg. Man får gå fram så många gånger man vill och man får stå där så länge man vill. Men hela leken har en begränsad tid, 5 min, kanske. De bitar som står på listan är de enda som räknas, när slutsignalen ljuder.

En komplett lista på vilka bitar som fanns (namn och färg) är facit. Det ska va så pass många bitar att lagen långt ifrån hinner med att minnas alla.

Pluspoäng för de bitar man nailat, minuspoäng för felaktiga bitar. Liberal tolkning av namn, kan jag tycka. Inom rimliga gränser. Både Erling och Headlight kan få godkänt, men snotbrick är inte tillräckligt precist. Ja, ni hajar.


Emma

Kanske vill någon låna ut bitar till helgutmaning irl. En ihopbyggd utmaning och en hög med bitar som ska bli samma sak. Svårighetsgraden ökar väl om man blandar in felaktiga bitar också. Annars kan det bli för lätt. Eller kanske inte, vad vet jag!

Stigge72

Jag har läst Emmas inlägg med lekar/tävlingar för irl-event, och hsr förslag på två andra lekar, som tidigare varit vanliga på våra event:
Gissa färgen.
Den tävlande får jur en påse med x bitar av samma sort, men olika färg (t. ex 3002:or), plocka en i taget, och (utan att titta på biten) tala om vilken färg den har. Man kan tänka sig olika varianter: med eller utan en lista på de färger som är med i påsen, med eller utan att få veta vilken färg det var. Mest rätt vinner.

Blindbygge.
Man får en öppnad polybag och en stund på sig att studera instruktionen. Sedan får man en ögonbindel och tiden startas. Minst fel och snabbast vinner.  Fel ger tidstillägg på ett fastställt antal sekunder.


Emma

Finns det någon sammanställning på vilka byggen vi lyft fram som årets bygge genom tiderna. Jag letar, men hittar inte.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.