Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad gjorde du för ditt LEGO idag?

Startat av Cyklisten, 19 november 2014 kl. 18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Technic

Citat från: ByggareDan skrivet 28 november 2014 kl. 02:09
Tjusig technichylla!
Jag tror att pistmaskinen är som har ett par år på nacken.

/ByggareDan

Helt rätt ByggareDan! Det är .

Cyklisten

Och andreaseldh har byggt en bidrag till Nano-Byggar-Tävlingen föreställande den: http://www.swebrick.se/index.php?topic=7760.0

/Cyklisten
Hejsan svejsan allihopa!! :)

andreaseldh

Ja pistmaskin är min favoritmaskin. Jag har alltid trott att jag inte har haft någon dark age, men det är uppenbart att jag inte har lusläst Legokataloger alla år eftersom jag har missat den här.

krieshner

Idag (och igår) har jag stresstestat mitt LEGO-program lite genom att bygga - Robie House i det. 2275 bitar, och det fungerar som det ska, även om det behöver optimeras lite här och var. Fokuserar bara på funktion för tillfället så grafik och prestanda är ett senare projekt.



Cyklisten

Hejsan svejsan allihopa!! :)

ByggareDan

Jag har köpt några nya sorteringslådor som ska husera det sista av bulken som jag håller på att sortera in.

/ByggareDan

Myko

Citat från: krieshner skrivet 30 november 2014 kl. 16:49
Idag (och igår) har jag stresstestat mitt LEGO-program lite genom att bygga - Robie House i det. 2275 bitar, och det fungerar som det ska, även om det behöver optimeras lite här och var. Fokuserar bara på funktion för tillfället så grafik och prestanda är ett senare projekt.

Som programmerare blir man ju lite nyfiken på teknisk information. Programmeringspråk, ramverk, teknologier etc?

Cyklisten

Citat från: Myko skrivet 30 november 2014 kl. 17:15
Citat från: krieshner skrivet 30 november 2014 kl. 16:49
Idag (och igår) har jag stresstestat mitt LEGO-program lite genom att bygga - Robie House i det. 2275 bitar, och det fungerar som det ska, även om det behöver optimeras lite här och var. Fokuserar bara på funktion för tillfället så grafik och prestanda är ett senare projekt.

Som programmerare blir man ju lite nyfiken på teknisk information. Programmeringspråk, ramverk, teknologier etc?

Öhh.... Programeringsspråk... Tallar inte allt på internet engelska? Ramverk.... Ska du bygga hus?  :P

/Cyklisten  ;)
Hejsan svejsan allihopa!! :)

krieshner

Jag är inte den som är lättvindig av mig när det kommer till programmeringsprojekt. Har knackat operativsystem från scratch förr.. :-)

Det hela började för ett par år sedan med att jag tänkte programmera lite DirectX11, och hade total idetorka på vad man skulle ha för modeller. Visste att LDraw-arkivet fanns så från jag tog det som en utmaning att importera bitarna därifrån för att ha något att labba mot. Sagt och gjort. Men vad skulle man göra sen? Kunde man göra något vettigt av det? Hatar verkligen att skriva grafiska interface, så jag letade rätt länge innan jag blev någorlunda nöjd. Enda språk jag kan som är användbart här är C/C++, och att skriva nåt i C# eller annat kändes inte rätt. Det blev Qt till slut efter många om och men, inget ramverk pratar DirectX så man fick skriva stöd för det också. Jag vet att OpenGL är att föredra, och det ska bli stöd för det i senare versioner :-).

Sen var det bara att klura ut hur man skulle koppla ihop bitarna. Programmet är ju en fri 3d-miljö utan några som helst begränsningar, man kan rotera sig själv i alla möjliga led.. Dessutom har alla bitar försetts med information hur dom kan kopplas mot varandra (nåja, nästan iaf, det är under utveckling), så dom har förvandlats från LDraw-filer till att bo i ett eget filformat som innehåller 3d-data och kopplingsinfo + annat jox. Är än idag inte helt säker på alla kopplingsmöjligheter, och hur man ska implementera det, men det är på gång!

Har en stor bugg kvar i programmet som jag måste lösa. När man roterar en bit runt en axel, och rotationspunkten inte är i centrum så är det inte alltid att koordinaterna blir rätt. Det kan man lösa genom att rotera biten runt någon annan axel några gånger så hamnar man rätt.. När jag väl fixat det, samt skrivit ett nytt program (det jag har nu är bara en lab-miljö mer eller mindre) som jag är nöjd med så kanske det blir nåt släpp för alfatestning :-)

Så att svara på frågorna - språk? C/C++. Ramverk? Qt, DirectX11 (OpenGL blir i riktiga versionen som alternativ). Teknologier? Ingen speciell, det som ramlar ut ur hjärnan ibland :-P

MartinAberg

Citat från: Technic skrivet 26 november 2014 kl. 21:55
Man har ju alltid ont om plats! Så jag köpte 3st LACK-hyllor på IKEA som är 190cm/st,
och monterade dessa med stor noggrannhet. Tanken var att det skulle vara en plexiglashuv
över de två nedre hyllplanen. Men tyvärr blev kostnaden på tok för hög för detta. Så det
blev inget med det. Hade inte riktigt insett hur stor plats modellerna tog, hade önskat att
mer skulle få plats på 5,7 meter! Om någon undrar så kostar hyllorna 149:-/st på IKEA.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/49843988/Hyllor_1.jpg
Noggrannhet är viktigt. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/49843988/Hyllor_2.jpg
Bara satt upp modellerna lite snabbt för att se hur det blev.
Tyckte det blev riktigt bra, även om inte alla fick plats.
Riktigt inspirerande hyllavdelning.
Har länge funderat på hur jag ska få plats med de störra modellerna, men har aldrig tänkt på IKEAs LACk-hyllor, har ju rots allt några här hemma redan.

Anders67

En sorteringshelg har det varit, har sett till att alla nya biter fått komma hem till sina respektive sorteringslådor, fått köpa nya lådore så att de trångbodda bitarna har fått nya fina lådor att expandera i.

humlan

En hel del av helgen har gått åt att röja i källaren, för att få ordning på hobbyrummet där.

Nu har jag lite ytor, så nu börjar ett eländeslångt sorteringsarbete :P Men det behövs...
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Cyklisten

Har sorterat upp en moc som ståt framme ett tag, så det lagt sig lite damm på den... Blev till att troka av bitarna emd en fuktig trasa innan dom lades tillbaka i sin trygga, lilla låda, i sortiment-skåpet...  :)

/Cyklisten
Hejsan svejsan allihopa!! :)

stej123

Min Bra Plast-lådor från sambeställningen har idag kommit, så jag är mitt uppe i en omstrukturering av min sortering.

Eigenbrötler

#44
Citat från: humlan skrivet 30 november 2014 kl. 22:50
En hel del av helgen har gått åt att röja i källaren, för att få ordning på hobbyrummet där.

Nu har jag lite ytor, så nu börjar ett eländeslångt sorteringsarbete :P Men det behövs...


skådar jag ett chieftec dragon chassi? det måste varit tio år sedan jag såg ett sist!
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.