Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

SvanteOlof

De ljuger. Det är inte samma bitar.
ordvits: studsmatta = 4186

mechamike

Citat från: SvanteOlof skrivet 21 januari 2015 kl. 23:01
De ljuger. Det är inte samma bitar.

jupp.. förrutom att artikeln saknar en del info och känns "konstruerad"

"Lego är fantastiskt, men det är också i mångt och mycket tämligen genusindelat. Men det hindrade inte en styck tjej från att bygga det mest relevanta man kan bygga med lego – "– en tungt utrustad robot.

"en styck tjej" vad då för stycke? hur gammal vem var hon? Vilken relation har hon till författaren
varför är det de mest relevanta man kan bygga "en tungt utrustad robot" vem tycker det? Författaren eller tjejen?


Luktar klickfiske och en pappa som byggt upp sin dotters bitar med henne brevid.. ::) :P
?

MattiasKr

Har dessutom problem med när man kallar Lego Friends för "tjejlego". Helt ok att TLG marknadsför Friends främst mot tjejer (och City främst mot pojkar), men själva legot i sig tycker jag man skall hålla borta från genus.

Risgrynsgrot

Citat från: MattiasKr skrivet 22 januari 2015 kl. 10:05
Har dessutom problem med när man kallar Lego Friends för "tjejlego". Helt ok att TLG marknadsför Friends främst mot tjejer (och City främst mot pojkar), men själva legot i sig tycker jag man skall hålla borta från genus.
fast Friends är ju tjejlego. Visst är själva legoklossarna könsneutrala, men Lego Friends är ju utstuderat och specifikt framtaget för att få de tjejer som inte gillat Lego tidigare att vilja ha Lego Friends. Därav minidolls istället för minifigs. Så jag tycker nog det är okej att kalla det tjejlego, trots allt.

mechamike

En på jobbet (nonAFOL) kallade Friendsfigurer för Manga lego gubbar..  :D
?

Mirandir

#1340
Citat från: mechamike skrivet 22 januari 2015 kl. 08:00
Citat från: SvanteOlof skrivet 21 januari 2015 kl. 23:01
De ljuger. Det är inte samma bitar.

jupp.. förrutom att artikeln saknar en del info och känns "konstruerad"

"Lego är fantastiskt, men det är också i mångt och mycket tämligen genusindelat. Men det hindrade inte en styck tjej från att bygga det mest relevanta man kan bygga med lego – "– en tungt utrustad robot.

"en styck tjej" vad då för stycke? hur gammal vem var hon? Vilken relation har hon till författaren
varför är det de mest relevanta man kan bygga "en tungt utrustad robot" vem tycker det? Författaren eller tjejen?


Luktar klickfiske och en pappa som byggt upp sin dotters bitar med henne brevid.. ::) :P

Finns en anledning till att det saknas mycket info i artikeln. Här är källan till det hela som passerade mitt nyhetsflöde på facebook häromdagen: http://m.imgur.com/gallery/jUozp
Legobloggen: http://legobloggen.com

mechamike

"My friend's daughter got a Lego Friends set for Xmas. They chose not to follow the instructions."
Misstänkte att det var en vuxen med matchen, den är byggd lite för symmetriskt färgvis för att kännas "barn"..
?

Larry Lars

Citat från: Mirandir skrivet 22 januari 2015 kl. 13:45
Finns en anledning till att det saknas mycket info i artikeln. Här är källan till det hela som passerade mitt nyhetsflöde på facebook häromdagen: http://m.imgur.com/gallery/jUozp

Ungefär som väntat alltså. Skall försöka stanna "on topic" när jag nu rent generellt ondgör mej över den här typen av vandringssägner. Även om mycket förändrats så är det på många plan män och kvinnor inte är jämställda. Många vuxna lever kvar i strikta könsroller och för även över dessa på sina barn, som sedan demonstrerar familjen köpkraft med sina preferenser.

Vad som händer sedan är att den bakåtsträvande vuxne plötsligt känner att det är dags att hänga med och höjer sitt finger mot leksaksindustrin. Ett par sådana här raljerande delningar i sina sociala mediaflöden och sedan kan båda föräldrarna med gott samvete återgå till sitt teknik- respektive modebloggande.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Memmla


Ratatosk

Hej
Ny här efter en tids tjuvläsning.
Ett väldigt smidigt sätt att hålla sig underrättad om LEGO (eller vad som helst) är att skapa en Google - alert.
Gå in på ditt google konto och skapa. Sedan bestämmer man själv vad som skall sökas på och frekvens på hur ofta mailet skall skickas.
Have fun!


AndersI

Mera LEGO i DN - sex sidor i lördagsbilagan. Historia, ekonomi, swebrick (några medlemmar nämnda vid namn). Fanns inte mycket att anmärka på i den artikeln! Någon har gjort ett bra jobb, tycker jag.


Gideon

Ovanligt saklig och välskriven artikel i DN. Tycker att AFOL/Swebrick presenterades på ett bra sätt också, saknade bara att det hade varit bra om de skrivit nåt om våra utställningar...det blev tycker jag mest att de beskrev oss som en onlineföreteelse.

dalle

Även i dagens DN är det ett uppslag om Lego. Han har omnämnts i tidigare inlägg. Killen som bygger scener från Melodifestivalen.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.