Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Det blev riktigt bra! Vore kul om du dekorerade med lite The Lego Movie-minifigurer.

andreaseldh

Citat från: mortil skrivet 06 februari 2017 kl. 13:08
Den kommer till Linköping va ?

Japp, och även Uppsala före det!

Citat från: o0ger skrivet 06 februari 2017 kl. 13:10
Bravo! Du är ett geni!!!

Tack!

Citat från: Sockerbit skrivet 06 februari 2017 kl. 13:14
Kul att det fungerar så bra och snyggt är det dessutom. Hoppas inte skramlet från grann banor överröstar musiken bara.

Ja, jag hoppas vi kan placera de mest skramliga långt bort.

Citat från: Myko skrivet 06 februari 2017 kl. 13:17
Det blev riktigt bra! Vore kul om du dekorerade med lite The Lego Movie-minifigurer.

Figurer finns, jag köpte några till min tidigare version av omrörare och utöver dem har jag även några bytesfigurer, så det ska jag definitivt göra!

Tektor

Awesome!
Inget ont om GBC-moduler som "bara" transporterar bollarna på ett klurigt sätt, men den här producerar ju faktiskt något med dem. Bollarna finns till för GBC:n, inte tvärtom!

Boathill

Shit va cool, hade både missat bygget och "originalet"! :)

Hur mycket jobb är det att programmera fler låtar?

andreaseldh

Citat från: Boathill skrivet 06 februari 2017 kl. 14:35
Shit va cool, hade både missat bygget och "originalet"! :)

Hur mycket jobb är det att programmera fler låtar?

Det svåra i just detta fall är faktiskt att hitta en låt med tillräckligt få toner. Denna melodi är bara 6 olika toner, men eftersom Bb upprepas så ofta har jag tre tangenter för den tonen. Magasinen rymmer 8 bollar var och jag har en markering på varje för att veta när det är tillräckligt fyllt för att spela melodin.

  • Låga C (grå) 2 bollar
  • F (gul) 3
  • G (röd) 5
  • A (grön) 4
  • Bb (mellanblå) 5
  • Bb (ljusblå) 6
  • Bb (mörkblå) 4
  • Höga C (vit) 1
Ni som läst hela tråden vet att jag även planerar ytterligare en melodi...

andreaseldh

Citat från: Myko skrivet 06 februari 2017 kl. 13:17
Det blev riktigt bra! Vore kul om du dekorerade med lite The Lego Movie-minifigurer.

Och så här blev det!


P2060276 by Andreas Eldh, on Flickr


P2060277 by Andreas Eldh, on Flickr


P2060278-bearbetad by Andreas Eldh, on Flickr

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 06 februari 2017 kl. 15:01
Citat från: Boathill skrivet 06 februari 2017 kl. 14:35
Shit va cool, hade både missat bygget och "originalet"! :)

Hur mycket jobb är det att programmera fler låtar?

Det svåra i just detta fall är faktiskt att hitta en låt med tillräckligt få toner. Denna melodi är bara 6 olika toner, men eftersom Bb upprepas så ofta har jag tre tangenter för den tonen. Magasinen rymmer 8 bollar var och jag har en markering på varje för att veta när det är tillräckligt fyllt för att spela melodin.

  • Låga C (grå) 2 bollar
  • F (gul) 3
  • G (röd) 5
  • A (grön) 4
  • Bb (mellanblå) 5
  • Bb (ljusblå) 6
  • Bb (mörkblå) 4
  • Höga C (vit) 1
Ni som läst hela tråden vet att jag även planerar ytterligare en melodi...
I videon verkar den hoppa över G på nedgången och spelar två F efter varandra. Jag tycker det ser ut som om den släpper G-bollen ändå men att den kanske landar fel? Eller är det bara jag som tycker att det ska vara Bb, Bb, Bb, Bb, Bb, A, G, F, G, A, G?

andreaseldh

#52
Citat från: Peter S skrivet 06 februari 2017 kl. 17:33
I videon verkar den hoppa över G på nedgången och spelar två F efter varandra. Jag tycker det ser ut som om den släpper G-bollen ändå men att den kanske landar fel? Eller är det bara jag som tycker att det ska vara Bb, Bb, Bb, Bb, Bb, A, G, F, G, A, G?

Ja programmeringen är rätt och som du vill ha det, men just den bollen landade fel under videoinspelningen. Det märkte jag inte då! Ett annat problem är att bollar från rännan riskerar att landa på tangenterna, precis i slutet av videon hörs ett extra F. Men programmet är detsamma som i min tidigare video, där melodin hörs utan fel:

Inlägg #24

EDIT:
Bytte ut den inbäddade videon mot en textlänk till inlägget.

Wineyard

Helt otroligt! Jag förbluffas ständigt över teknikbyggare som "pushar" gränsen för vad man kan göra med lego!

Anders67

Gillar det starkt.
Ett förbättringsförslag:
att på något sätt "fånga" bollarna efter att de slagit i "xylofonmetallen" så att "missljudet" från bollarna när de hamnar på bottenplattar blir lägre och kanske kunde förhöja upplevelsen genom att de rullar nedför på något sätt.

minus

de svart lite mindre kedjorna/larvbanden dämpar ljuden ganska bra eftersom de är gjorda i en ganska mjuk plast.

andreaseldh

Citat från: Anders67 skrivet 07 februari 2017 kl. 19:30
Gillar det starkt.
Ett förbättringsförslag:
att på något sätt "fånga" bollarna efter att de slagit i "xylofonmetallen" så att "missljudet" från bollarna när de hamnar på bottenplattar blir lägre och kanske kunde förhöja upplevelsen genom att de rullar nedför på något sätt.

Varför är det så svårt att uttrycka sig pedagogiskt? Den video du kommenterar är alltså från ett tidigare provbygge, där jag bara testar om jag har programmerat rätt toner. Nu har jag tagit bort den inbäddade videon och ersatt den med en textlänk till det gamla inlägget, så nu hoppas jag att ingen ska behöva göra om ditt misstag.

Bitar för att bygga om bräddavloppsrännan och åtgärda regnbågsbygge är på väg, så jag kommer med säkerhet att göra en ny video. Frågan är bara om det blir före eller efter Uppsalautställningen.

andreaseldh

Nu har jag byggt om bräddavloppet, med Duplo-rör! Men tyvärr verkar inte flickr förstå att bilden är i höjdformat förrän man klickar på den.


P2110281 by Andreas Eldh, on Flickr

andli

Visade just modulen för europas MR GBC (maico)
Och han var imponerad!

Han ville gärna ha hit(LW) den nästa år!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S

När Andreas fått fyr i maskineriet på söndagen så spelade den med ojämna men täta mellanrum hela utställningen. Och drog massor av folk! Särskilt ett syskonpar som inte kunde slita sig på en halvtimme, och sedan kom tillbaka för MER!

Men det finns några saker man måste tänka på. Det gula facket är notoriskt dåligt på att bli påfyllt. Kan behöva hjälp. Duplo-rännan flyttar sig sakta med tiden och börjar sen läcka bollar på bordet. Många bollar hoppar bakåt ner på bottenplattan. Ett sluttande golv skulle underlätta för bollframskaffningen.

För övrigt: ett underverk (ett till!). Om man kunde få melodislingan att gå igång automatiskt när alla rör är fulla så vore det ännu bättre (vad kommer efter underverk?).

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.