Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Mästerbygge 2018][WIP]Utom tävlan

Startat av Emma, 16 juli 2018 kl. 20:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Har länge haft detta bygge i stå, inställt i bokhyllan tillsammans med massa annat "ska ta tag i det där nån gång".

Men nu har jag tagit fram bygget igen. Detta är mitt inspirationsbidrag till Mästerbyggartävlingen 2018. Alltså ska det ses som ett bidrag utom tävlan.

Arbetsnamnet har hittills vart dark tan-huset. Men jag måste komma på något bättre.

Av någon anledning verkar jag gilla att bygga slitna hus/områden, detta ska ses som ett av de många flerfamiljshusen som byggdes på 70-talet. Någon riktig förlaga finns inte, men en inspiration är ett högt grått hus i närheten där jag bor. I huset tänker jag mig att många barnfamiljer bor. Kanske nyinflyttade, äntligen finns det lägenheter till alla!

Jag ska försöka fånga det barnrika fartfyllda livet på gården där jag bodde förut. Något som jag saknar idag. Varje stund jag kollade ut genom fönstret var det full rulle. Det cyklades, spelades boll, gungades, byggdes sandslott. Och så fort jag gick ut på gården kunde jag räkna med att träffa nån att prata med.

Hur jag ska lyckas med att gestalta det i lego återstår att se. Men huset är en början, mer fokus kommer läggas på själva temat senare i processen.







När jag ändå är i farten passar jag på att prova ett nytt modulärt byggsätt. Varje vägg ska byggas för sig.


SL274953 by emma farm, on Flickr

o0ger

Känner definitivt igen stilen. Har själv tänkt flera gånger på att bygga denna typ av hus. :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Nice, hoppas du bygger klart det, klart sevärt!

Emma

Citat från: Anders67 skrivet 16 juli 2018 kl. 20:53
Nice, hoppas du bygger klart det, klart sevärt!

Det hoppas jag också. Men nu har jag ju lagt upp en tråd. Så nu får jag lite press på mig.

Jesperrydhog

Det blir något jätte fint bygge. Kanske blir en byggnadingenjör kanske. :) ;)

Joacim

Åh Nice bygge! Hoppas se det live!

Emma

Efter massor av annat som kommit emellan (bland annat en hel del kvarteret-byggande) har jag äntligen stökat undan tillräckligt för att kunna plocka fram detta igen. Jag vill ha huset i vinkel. Utgår ifrån 8;15;17-triangeln. Tror det kan bli bra.

General Brick

Förråd antar jag kommer vara på vinden, men var ligger tvättstugan?  :)

Emma

Jag har inte bestämt vad som ska vara i gatuplan. Affärer, kanske en tvättstuga.

ColA

Ska bli kul att se resultatet, dina byggen brukar ju bli awesome

Emma

Jag försöker förfina transport-möjligheten. Genom att ha varje vägg som en egen modul tänker jag att det ska bli mer kompakt ihoppackat. Bottenvåningen har fått fönster och kommer vara inredd. Rummen kommer vara egna moduler, och ska ställas ner inuti husskalet.

Betweenbrickwalls

Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Magnus den store

Citat från: Emma skrivet 04 december 2018 kl. 19:39
Genom att ha varje vägg som en egen modul tänker jag att det ska bli mer kompakt ihoppackat.
Jag har funderat i samma bana, ifall jag nån gång bygger minifigskala. Du kör med snottad fasad. Ska den täckas med tiles eller ska det föreställa sjöstens fasad eller något?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Citat från: Magnus den store skrivet 04 december 2018 kl. 21:48
Citat från: Emma skrivet 04 december 2018 kl. 19:39
Genom att ha varje vägg som en egen modul tänker jag att det ska bli mer kompakt ihoppackat.
Jag har funderat i samma bana, ifall jag nån gång bygger minifigskala. Du kör med snottad fasad. Ska den täckas med tiles eller ska det föreställa sjöstens fasad eller något?

Den ska tilas. Jag tänker mig nån sorts försök att piffa till en hopplöst grå och tråkig 70-talsfasad. Hyresbolaget har fått för sig att smacka upp plåtfasad, typ. Med godtyckligt mönster, där färger bryter av det gråa här och där.

Joacim

Åh vilken intressant idé, den kanske man skulle prova :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.