Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Volvo PV 544, 1962 års modell (ungefär)

Startat av AndersI, 14 augusti 2011 kl. 21:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Walter skrivet 01 november 2011 kl. 13:04
Fantastisk!

Mycket barndomsminnen kring den bilen :) Kanske låna däcken från Camper T1 10220, så du får den snygga vita randen (om dom inte är för små dvs)?



De är för små för den modellen...

Ska man hålla sej till orginal så var de väl bara PV444 Special som hade vita däcksidor och de levererades endast i grått.. :P

AndersI

Jo, men nu är ju det här en 544, och den pappa hade 1962 (och som jag tog över så småningom, 1972 kanske) var blågrå, med vita däckssidor.

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 01 november 2011 kl. 17:10
Jo, men nu är ju det här en 544, och den pappa hade 1962 (och som jag tog över så småningom, 1972 kanske) var blågrå, med vita däckssidor.

Orginal? ;)

AndersI

Citat från: Nextuz skrivet 01 november 2011 kl. 18:32Orginal? ;)

Vad är frågan? Om PV:n hade vita däckssidor när den köptes ny? I så fall är svaret: Ja - han skulle aldrig köpt till såna däck. Det var en Favorit (eller hette det Special?), inte en Standard. B18 motor, 75 hk,  4-växlad låda. Spela roll, den är lyckligt skrotat nu (och ändå kommer jag ihåg både gamla och nya registreringsnumret - hjärnan är en bra konstig sak).

Jesperallen

Fantastiskt snyggt!

Du har fått till formen riktigt bra.
Gillar att den är så stor och rejäl och att det syns att den är byggd med riktiga bitar.

AndersI

#110
Så var det dags för den lilla modellen. Bakändan är helt fel - hjulen för långt fram, lutningen för brant, inget bakfönster...

Men det går väl ändå att se vad det är?

Stigge72

Jag tror att det är hjulen som ställer till det. När man vet vad det är, så är det lättare att se likheterna.

lindyhep

Tjusigt tjusigt.

Citat från: AndersIRas: Jo, jag lider brist på lämpliga gubbar att sätta i bilen. LEGO har väl inte gjort några som är stora nog? Det får bli frihandsbygge av gubbar, med andra ord.

Duplo kanske ;D

Nextuz

Cool :D
Kan man göra den 5 wide över skärmarna? :)

AndersI

Citat från: Nextuz skrivet 27 november 2011 kl. 11:37
Cool :D
Kan man göra den 5 wide över skärmarna? :)

Jo, nåt åt det hållet blir nog nästa experiment, eller 6-wide - den första jag gjorde är ju 12 och den stora 20. Fast en 2-wide lockar också...

Tobbe Arnesson

Jag har ingen aning hur, men framskärmarna behöver komma loss från dörrarna och kanske taket lite smalare högst upp.
Blogg: Robotkampen

AndersI


AndersI

Revison II:  4-wide över hjulen, 3-wide kaross - går nog till skräplådan. Nästa försök blir 5/4 i stället...

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

AndersI

Kameran ljuger! I just den betraktningsvinkeln ser den ganska vettig ut, men i verkligheten är den mycket sämre. För lång och smal och fel kurvor...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.