Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Legoinvesta i Sverige - Hur går ni tillväga?

Startat av kevbo317, 29 oktober 2018 kl. 13:19

Föregående ämne - Nästa ämne

kevbo317

Som rubriken lyder - Hur investerar ni i lego?

Det är är lite nyfiken på är vilka plattformar ni använder er av för att sälja ert lego? Det känns som att marknaden i Sverige är lite smalare än i t.ex USA när det kommer till ren investering.

Är det tradera och ev. någon facebookgrupp som gäller eller har ni andra tips?  8)

mvh.




Peter S

Tror att det är få i denna förening som ser legot som ren investering. De flesta set köps av kärlek och tillslut måste man göra sig av med dem ändå. Om inte annat så pga utrymmesbrist.
Många säljer av sitt överskott direkt till andra medlemmar (det finns en sida bör betalande medlemmar med Köp och Sälj-annonser. Priserna brukar vara jämförbara med Bricklink.

Edde

Jag tror själv inte att det är en bra investering, så många håller på med det att utbudet blir för stort för att man faktiskt ska tjäna något. Man kan nog få in lite om man försöker få tag på billigt lego eller driver bricklink-butik, men det är inte densamma som att "investera".

mortil

kan väl ärligt säga att jag har en del set som bara står som "investering"..

MEN att köpa en massa set just för att ha som investering känns ohyggligt obra. det är rätt smal grupp man riktar sig till.  helst ska man få tag på Seten när dom säljs ut billigt just innan dom slutar säljas . och sen kan jag inte direkt säga att dom är en bra investering om du räknar mängden utrymme en kartong tar i förhållande till hur mycket pengar du får tillbaka.  det blir en ren förlust affär. (du måste ju likförbaskat betala för ytan där du förvarar seten, och om du ska ha någon vettig avkastning så måste du investera i mååånga set och olika OCH lyckas pricka rätt vilka som är poppis)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

DanielEss

Jag köper i det lilla.:) Dvs jag skaffar extra minifigurer på Tradera om det är någon jag misstänker kommer bli eftersökt. Inga stora pengar, men en kul grej som inte tar mycket plats. Ett exempel är Rocket Boy för ett par serier sen - han har den enda classic space-torson i grått och just space är ju ett populärt tema. Om TLG inte får för sig att pytsa ut ballongdjur i en massa andra sammanhang kan jag tänka mig att partyclownen kommer öka lite just för dem + att hans röda fluga än så länge också är unik. Som med alla samlargrejer är det väldigt svårt att säga om något kommer gå upp eller ej - och detta gäller väl även för större legoset.

Men som sagt, man kan inte kalla mina köp seriösa investeringar!  ;D

Mikael Sol

Jag tycker att det är bra att allt fler köper sets som investering. På Facebook verkar det vara mer en grej än för oss här som är intresserade av Lego "på riktigt".
På sikt leder det förmodligen till att priserna på oöppnade sets går ner eftersom det kanske kommer finnas ett överskott, men det innebär att vi kommer kunna få tag på sets från nu i bra skick om typ 10-20 år från folk som vill bli av med alla de där seten de förvarat på vinden etc.

DanielEss

Citat från: Mikael Sol skrivet 03 november 2018 kl. 09:24
vi kommer kunna få tag på sets från nu i bra skick om typ 10-20 år från folk som vill bli av med alla de där seten de förvarat på vinden etc.

Den aspekten gillar jag. Det var riktigt skönt att kunna köpa de Winter Village man missat i oöppnat skick med bara en helt acceptabel prisökning.
Modulars, å andra sidan, är lite värre:) Skulle säga att de känns som rätt säkra investeringar (särskilt på rea) även om man får vänta på avkastning.

andli

Jag tror inte dagens modulhus kommer nå de priser de första gjorde. Alla vill göra samma vinst och bunkar upp.  Till gången blir för stor, men vem vågar lägga set på hög., LEGO kan ju rereleasa det när som... Det höjer nog priserna på de sett de inte gör det med....
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

DanielEss

Nej samma prisnivå lär de aldrig nå! De senare görs till att börja med i större upplagor, men jag tror inte de blir BILLIGARE med tiden heller.

mossarp

#9
Det är fullt möjligt att investera i Lego på "hobbynivå" men för att det skall bli någon vinst så måste du i princip köpa Legot till reapris.
Men om man tittar på internationella sidor som behandlar detta ämne så är det väl 3 kriterier man skall titta på / bry sig om:

1. Köp bara in på rea.
2. Var beredd att hålla på Legot länge för att göra vinst. Svårt att tjäna pengar på snabba affärer.
3. Och slutligen sen svåra delen...satsa på rätt set. Kan man inte så mycket är det bäst att hålla sig till kända serier typ SW, LOTR eller modulhus osv...

Procentuellt sett går det säkert bra att tjäna pengar på Lego.
Går ett set upp 10-20% så är det ju jättebra avkastning men för att det skall bli några pengar av det så måste du sälja en massa set och då kanske inte marknaden i Sverige är tillräckligt stor.

Exempel (lite grovt räknat men enskild firma och född efter 1953) om man skall göra rätt för sig och få det att fungera men pensionsinbetalninger mm.
1 set kostar 1000:- i inköp.
Den går upp i pris till 1200:-.
Du säljer och tjänar 200:-
Skall du "leva" på detta så krävs det att du säljer typ 300 set i månaden.
200x300=60000:-
Minus
Moms 12000:-
sociala avgifter 10000:-
Tjänstepension 1700:-
Semesterkompensation 3600:-
60000-12000-10000-1700-3600= 32700:- ut före skatt.

Men vill man bara dryga ut t ex semesterkassan så go for it.  :)

BeardedNerd

Jag investerar så här:

1) Köp en massa set för dyra pengar.
2) Plocka ut figurerna och sortera in bitarna i samlingen.
3) Vänta ett par år.
4) Konstatera att du inte behöver figurerna längre och sälj dem för en bråkdel av vad setet ursprungligen kostade.
5) Gläds åt en massa pengar från ingenstans helt plötsligt!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.