Packad och glad, Lego undersökning!! Hjälp till!

Startat av mechamike, 20 februari 2017 kl. 11:13

Föregående ämne - Nästa ämne

andli

Ja förpackningarna har verkligen blivit tråkiga på sistonde.....
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S

Alltså, hallå! Enkäten handlade om kartongerna! Inte innehållet...  ;D

robin.z

Välkommen undersökning! Meddelade att det är skamligt att ett skandinaviskt företag som dem har så onödigt stora förpackningar. Bidrar till onödiga transporter och resursslöseri samtidigt som det gör mig som köpare besviken när jag öppnar "jättelådan" för att se att 1/3-del är luft :(
Följ oss gärna på instagram @lifeofbricks :)

mechamike

Håller med , mindre luft vore trevligt och Lego har minskat sina lådor till viss del.. (rätt rejält till och med I visa fall) tyvärr så väljer folk bort de mindre förpackningarna för att kartongen är för liten. Ett tag sålde man samma set i två lådor brevid varandra. Med samma innehåll så väljer folk att köpa den större. Man valde dessutom aktivt bort set I mindre kartonger till fömån till större askar oavsett prisbild och innehåll. Vissa större set gick inte ens att sälja i en mindre karting än vad man traditionellt förväntade sig. Vad vi säger och tycker och hur vi agerar är tyvärr två skilda ting.
?

byStfn

Citat från: mechamike skrivet 27 februari 2017 kl. 15:13
Vad vi säger och tycker och hur vi agerar är tyvärr två skilda ting.

"Vi" i det här fallet är väl kanske inte AFOLs. Jag skiter i kartongstorleken utan går nästan alltid på bitpriset. Men detta är grundläggande säljpsykologi. Har ett exempel som bara är några dagar gammalt efter att jag fått hem en beställning.

Två av de nya Batman-seten, Batmobilen 699kr och Tail-Gatorn 749kr skiljer 50 kr i pris men antal bitar är avsevärt mindre i det dyrare setet. Och kartongen är dessutom större och märkbart tommare. Allt beror såklart på den dyrare figuren Killer Croc, men om Lego skulle rätta sig efter logiken att bitarna ska få plats i lådan och inget mer så skulle de säkerligen behöva förklara varför den mindre lådan är dyrare. (Och såklart sälja mer av den större lådan.)

Lego har ju minskat på lådorna rätt rejält och kommer säkert fortsätta då de tjänar på utrymmet i längden. Dock är det självklart att man går på kartongstorlek när man köper lego eftersom det i alla fall sedan 80-talet varit en angivelse på prisklass.

pacc

Visst kan man tåla en del luft om det finns en förvaringstanke, typ tågräls och vagnar.

Jag gillar att åtminstone under byggfasen ha en användbar kartong:

mechamike

Citat från: byStfn skrivet 27 februari 2017 kl. 15:44
"Vi" i det här fallet är väl kanske inte AFOLs. Jag skiter i kartongstorleken utan går nästan alltid på bitpriset. Men detta är grundläggande säljpsykologi.

Nej "vi" är snitt konsumenten. AFOL's beter sig helt nog väldigt annorlunda för det mesta.. ;D
?

Magnus den store

Citat från: byStfn skrivet 27 februari 2017 kl. 15:44
Citat från: mechamike skrivet 27 februari 2017 kl. 15:13
Vad vi säger och tycker och hur vi agerar är tyvärr två skilda ting.

"Vi" i det här fallet är väl kanske inte AFOLs. Jag skiter i kartongstorleken utan går nästan alltid på bitpriset. Men detta är grundläggande säljpsykologi.

Så är det ju tyvärr, men ju mer vi handlar på nätet desto mindre betydelse har den aspekten av försäljningspsykologin. Sen så går vi kunder mot en annan köpmentalitet i och med att vi är oftare mer pålästa än förr. Där är nog de flesta av oss på Swebrick. Jag tittar på faktorer som det faktiska bitpriset och vad figurerna kostar på andrahandsmarknaden. Egentligen borde vi klaga om det är för mycket luft i lådorna, med motiveringen att vi förväntade oss mer.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.