Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

?

Peter S

Citat från: mechamike skrivet 13 januari 2016 kl. 13:33
Tror bakgrunden till det hela med exlusives är att Lego inte riktigt gillar efter marknaden när vissa aktörer suger upp exlusivs set och sedan håller på dessa för att kränga vidare när de inte finns i Legos produktion..  Lite som i konsertbranchen där man försökt stävja andrahandsmaknaden med konsertbiljetter.. för i bakvattnet finns en massa fula fiskar som utnyttjar efterfrågan för att lura folk..

(Klossbutikens överpriser på set som gått ut är ju inte bara postivt och maknadshöjande för Lego, utan kan snarare få folk att dra öroenen åt sig å fnysa åt "Legos" överpriser..)

OBS MIN PRIVATA SPEKULATION!
Men tyvärr agerar TLG själva som fotogen på brasan när de skapar exklusiva samlarprylar. Det gäller allt från polybags under en begränsad tid, Collectable minifigs, Exclusives och figurer och bitar som bara finns i vissa (svindyra) set. Att försöka begränsa eftermarknaden på dessa produkter känns motsägelsefullt. Det är väl bättre att öppna slussarna i produktionsledet och försöka sälja så mycket som möjligt i första ledet istället?

mechamike

Jo, nog skjuter dom sig i foten!
?

lingonfil

Citat från: mechamike skrivet 13 januari 2016 kl. 13:46
Det här känns mer intressant!

http://www.abc.net.au/news/2016-01-13/lego-brings-back-bulk-orders-after-ai-weiwei-controversy/7084996

Så då borde vem som helst kunna bulkköpa bitar framgent..

De har väl fortfarande krav på att bitarna måste användas i ett bygge som ställs ut till allmän beskådan. Så "vem som helst" är nog kanske inte en helt träffande beskrivning.

mechamike

Citat från: lingonfil skrivet 13 januari 2016 kl. 14:41
De har väl fortfarande krav på att bitarna måste användas i ett bygge som ställs ut till allmän beskådan. Så "vem som helst" är nog kanske inte en helt träffande beskrivning.

Nja.. jag har inte sett deras nya regler ännu så jag vet inte.. vi får se..
?


Jimpen

Rätta mig om jag har fel, men borde inte detta påverka hur AFOLs köper Lego? Om man inte behöver redovisa syftet med inköpet, då bör det ju vara fritt fram att bulka. Eller?

Frågan är hur det kommer påverka exvis LUGbulkar med mer, framöver.


Jimpen

Nä, Kinas regering vill ju att han ska "Go A(i)way"  ;)

BeardedNerd

Citat från: Jimpen skrivet 13 januari 2016 kl. 15:07
Rätta mig om jag har fel, men borde inte detta påverka hur AFOLs köper Lego? Om man inte behöver redovisa syftet med inköpet, då bör det ju vara fritt fram att bulka. Eller?

Om du privat vill köpa på dig lösbitar för 200.000 så går det säkert att lösa på något sätt. Men det borde inte påverka de flesta vanliga dödliga.
Frågan är hur det kommer påverka exvis LUGbulkar med mer, framöver.

mechamike

Frågan diskuteras just nu på Ambassadörsforumet..

Om prser på bulkköp:
"To my knowledge no price discount is offered in general, however the local markeds can decide to support someone or something by giving them a discount, but this is up to the individual markets. "

Om Lugbulk:
"This is completely sepparated, we will still have requirements/limitations if you will, to the projects supported through RLUG Project support since you recieve huge discounts on the bricks, which means that we support the project;) "

(min fetmarkering värt att notera)
(Vi kanske ska bryta ut detta till en egen tråd?)
?

Jimpen

Ja, kanske borde det vara en egen tråd.

Oavsett det, så lugnar ju dina besked mechamike. Inte för att jag är medlem än (kommer snart bli dock), men i alla fall.

Skafte

I serien Radio Gaga, "Serieparaden" nr 1 i år, blir huvudpersonen Tobbe AFOL. 12 stripar, s38-41, rätt kul.

ByggareDan

Det verkar som Lego dokumentären, (det pratades om tidigare i tråden) kommer att gå på kanal 5 idag klockan 20.00


/ByggareDan

Stigge72

På min lokala biograf visar de förfilmer nu under parollen "Jag är Norrköping!", och igår var det en kille som heter Vidar, och gör animerade filmer med lego:


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.