Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nybörjarfrågor

Startat av Varmluftsugn, 16 augusti 2019 kl. 10:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Varmluftsugn

Hej!
Jag hittade ingen tråd för nybörjarfrågor. Så här kommer ett gäng. Någon får gärna flytta tråden ifall den hamnat fel.

1: Jag har blivit intresserad av lego modular buildings. Det finns väldigt många ritningar att köpa där ute. Har ni tips på någon som är nybörjarvänlig i perspektivet att den ej behöver så många delar. (jag tänker att alla hus ej behöver vara flera våningar)

2: Finns det några lego modular buildings med fria beskrivningar?

3: Kan man någonstans köpa alla delar som behövs till en modular building? Eller gäller det att bara börja samla Lego bitar? (Jag har sett alternativa byggnader för färdiga Lego set, så jag vet att dem finns) Med köpa alla delar, tänker jag att någon person eller företag samlat ihop alla delar och sedan säljer dem i ett paket.

4: Jag var in i Lego butiken och handlade. Kanske inte den billigaste men absolut en av de roligaste. I butiken så blev jag vip medlem och fick en vip-kort med ett nummer på. När jag kom hem skulle man registrera sig på Legos hemsida. Jag lyckas skapa ett konto, men ej gå med i själva vip delen. Klickar på knappen efter man fyllt i de uppgifterna. Men inget händer. Har mejlat deras support i måndags. Men inget svar ännu. Är det enbart att vänta som gäller, eller kan man fixa det själv?

5: Generellt, hur får man billigast tag i lego? Lösvikt, stora set eller begagnat. Begagnat brukar väl 7-8kg kosta runt 1000kr på olika köp och sälj sidor.

Sedan vill jag säga att forumet är fantastiskt med väldigt mycket kunskap och häftiga byggen.


robinnilsson403

Det var svåra frågor för mig i alla fall!

Jag kan inte så mycket om att köpa ritningar till mocs, eller färdiga bitar till dem, men för att bygga upp en samling skulle jag nog satsa på Bricklink.com
Det är en handelsplats för legosäljare i hela världen. Användaren Ozp har gjort en bra video som finns på youtube om hur bricklink fungerar.
När det gäller pris på begagnat skulle jag försöka att inte gå över 100kr/kg. Ofta är det slitna bitar och så händer det att man får med en del ickelego och udda saker man aldrig får användning av.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Godtfred

Några korta svar kan jag bidra med:

2: Byggbeskrivningar på de officiella seten finns här: https://www.lego.com/sv-se/service/buildinginstructions
3: Köpa lösa bitar kan man göra här: https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?id=68877#T=I
5: Läs gärna sidan 34 i Swebricktidningen. https://www.swebrick.se/infoblad/ Begagnade bitar i stora högar försöker nog de flesta här undvika, stor risk att de är både tuggade, sönderrepade och kanske inte ens LEGO... Men har man tur så kanske det kan vara något.

ingels

#3
Lego har riktigt fina "Creator Expert" modul hus som är roliga att bygga, har fina detaljer och platsar i vilken Lego stad som helst. Lista på Legos egna set och väg att handla kan man hitta hos Bricklink, där man kan köpa allt i Lego väg. Är lite som ett Blocket för Lego. Själv beställer jag bara läsa bitar som jag behöver där

Finns även gratis (och sådana som kostar) beskrivningar att hitta som andra skapat själv, sk MOC's (My Own Creation) hos Rebrickable och säkerligen fler Lego ställen på webben

På frågan vart man hittar de billigaste setten så skulle mitt svar bli Prisjakt, en site bra till allt som man ska öppna pluskan för 😉
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Anders67

#4
Att bli medlem och att delta i den årliga LUGBULKen är annat sätt att få tag på billigare bitar!
Att köpa creator set, både stora och små set, de brukar ge en bra pris per bit och många bitar.

Jag själv började med att köpa två cc hus och gjorde en variant av huset med en del egna bygg detaljer!

Varmluftsugn


Joacim

Får hälsa dig välkommen hit! Som Anders67 säger, bli medlem här det är inte dyrt, så kan du vara med i lugbulken, ett sätt att komma över bitar till ett mer fördelaktigt pris. Sedan så är det som flera andra säger, legos hemsida eller bricklink för att komma över bitar.

Lycka till!

Classus


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.