Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Swebrick-byggen på LEGO Ideas

Startat av mechamike, 05 september 2013 kl. 11:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Pandis Pandus

Jag har lekt runt med LEGO IDEAS i några år nu. Jag gillar att anpassa designen till något som LEGO potentiellt skulle kunna massproducera, och jag gillar processen att skapa bilder, videor och skrivet material om bygget. Men milstolpen på 10k supporters är inte lätt. Det är alltså ca. 13 supporters/dag under ca. 2 år. Jag vet inte om det blir lättare ju fler supporters man har - strax över 1000 är mitt max - men det ligger nog något i en tidigare kommentar i tråden att starkt marknadsföra nyligen lanserade projekt, för att ranka högt i deras "Explore Product Ideas" flöde. Det verkar också finnas en reciprocitet att supporta tillbaka på de som lämnar en kommentar (ibland förstår man att kommentaren är copy paste för detta syfte), så att aktivt lämna kommentarer kan också vara användbart.

Marknadsföring känns som 80% av ett IDEAS projekt, och så mycket tid, energi och pengar har jag ännu inte lagt ner. Några givna ställen att posta projekt i är sina egna mediekanaler, några kanaler specifikt för LEGO IDEAS, och eventuellt några ställen specifikt för projektet. Här kan man även behöva marknadsföra utanför LEGOs community: Mitt mest framgångsrika projekt i supporters är en Leica kamera, och den har framförallt växt som en konsekvens av att kamera-relaterade tidningar delade mitt projekt. Artiklarna fick mångdubbelt mer visningar än de hundratals supporters det genererade, men för mig öppnade det upp ögonen för att man även utanför LEGOs community kan vara benägen att rösta på ett projekt. Viktigt att tänka på vid marknadsföring utanför LEGO-relaterade sfärer är att nämna att det är gratis att rösta, och även här ska naturligtvis övrig information vara kort och koncist, och länken till projektet ska vara lättillgänglig.

Så LEGO IDEAS är väldigt kul och väldigt svårt. Processen är krånglig, feedbacken från teamet är i min upplevelse slö, men många av de byggsatser det resulterar i ser bra ut. Det verkar vara fan-designers bästa chans att medverka i ett officiellt set - en stor dröm för många byggare  - så jag har mer eller mindre valt att spela enligt deras spelregler.

Mina två ganska nya projekt är:
Leica Camera History: https://ideas.lego.com/projects/c62a91eb-b5f2-4455-935c-bdaa0026f171
The Pinball Frame: https://ideas.lego.com/projects/6156f332-2e38-4d73-8743-8fc4156e0def
The History of Leica Camera Main.png
TPF, LI, Main 1 (NEW).jpg 

CopMike

Snygga byggen - supportade :) ! Ja, marknadsföring och hitta rätt kanal är nog A och O i att nå 10´!

Pandis Pandus

Citat från: CopMike skrivet 10 november 2022 kl. 19:15Snygga byggen - supportade :) ! Ja, marknadsföring och hitta rätt kanal är nog A och O i att nå 10´!

Tackar! Varje röst räknas. 🙃

Anders67

grattis till e-mail från LEGO Idéas där ditt bygge hamnade under rubriken

CitatEditor's Top 5 Product Ideas Under 100 Supporters

Magnus den store

Citat från: Anders67 skrivet 14 november 2022 kl. 22:35grattis till e-mail från LEGO Idéas där ditt bygge hamnade under rubriken

CitatEditor's Top 5 Product Ideas Under 100 Supporters

Weekly Newsletter Here's what's happening on LEGO Ideas.png 
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Pandis Pandus

Citat från: Anders67 skrivet 14 november 2022 kl. 22:35grattis till e-mail från LEGO Idéas där ditt bygge hamnade under rubriken

CitatEditor's Top 5 Product Ideas Under 100 Supporters
Tackar! Nice :). En snabb boost på 100+ supporters. Ännu mer än vad en Staff-Pick resulterade i, för den första lanserade versionen av bygget. 🤔 LEGO IDEAS har säkert fler aktiva medlemmar idag, än för 3 år sedan. 

Allyouneedisbricks

Sedan i somras finns mitt lilla växthus på LEGO Ideas! Själva modellen finns även utställd i Eriksmåla på Schnitzelklubben om ni har vägarna förbi där!  ;D

Ni hittar mer bilder och info via länken här till mitt projekt: GARDEN GREENHOUSE


Jimmy

#232
Citat från: Allyouneedisbricks skrivet 01 februari 2023 kl. 15:17Sedan i somras finns mitt lilla växthus på LEGO Ideas! Själva modellen finns även utställd i Eriksmåla på Schnitzelklubben om ni har vägarna förbi där!  ;D

Ni hittar mer bilder och info via länken här till mitt projekt: GARDEN GREENHOUSE



Dock

Någon Ideas-expert som vet om det är ok att använda en annan färg på en existerande bit i ett bidrag? Det vill säga att jag bygger digitalt och använder en bit som finns i produktion men tar den i en färg som biten ännu inte producerats i?. 

cyberwilma

#234
Citat från: Dock skrivet 25 maj 2023 kl. 09:35Någon Ideas-expert som vet om det är ok att använda en annan färg på en existerande bit i ett bidrag? Det vill säga att jag bygger digitalt och använder en bit som finns i produktion men tar den i en färg som biten ännu inte producerats i?.
"Existing parts in different colors, new stickers, and printed parts are welcome."

Det går bra med ny färg, så länge biten finns i produktion.
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.