Förslag på tävlingar och allmänt tävlingssnack

Startat av Anders67, 15 juni 2015 kl. 21:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Skriv i denna tråd om ni har förslag på tävlingar eller har synpunkter på tävlingar och/eller regler.

Peter S

Verkar förträffligt! Vad kul! Men frågan är om inte alternativbygget ska vara en av kvartalstävlingarna, liksom afol vs afol. Tror de annars kan konkurrera mot varandra.

Anders67

Citat från: Peter S skrivet 15 juni 2015 kl. 22:58
Verkar förträffligt! Vad kul! Men frågan är om inte alternativbygget ska vara en av kvartalstävlingarna, liksom afol vs afol. Tror de annars kan konkurrera mot varandra.
Bra kommentar - faktum är att jag ska flytta alternativbygget lite - den kommer starta i december och sluta i januari - lite som en julpysseltävling - där jag hoppas många kan vara med. Då kommer den inte heller att krocka med den lite "större" kvartalstävlingen.

Skafte

Trixet med altbygget nu senast var att den utnyttjade Rustas "sista" prissänkning som skedde efter jul. Men det är ju inte att räkna med att det kommer finnas något billigt samma tid varje år.

Stigge72

Kamelåså!
Vad är kamelåså för dig? Bygg och berätta.

Peter S

Citat från: Skafte skrivet 15 juni 2015 kl. 23:40
Trixet med altbygget nu senast var att den utnyttjade Rustas "sista" prissänkning som skedde efter jul. Men det är ju inte att räkna med att det kommer finnas något billigt samma tid varje år.
Kanske ska alternativbyggetävlingen vara spontan vid erbjudanden? Kan ju bli närsomhelst under året och även för mindre set (SW-polybag?). Tillgången på reavaran bör dock vara stor. Eftersom man inte kan planera dessa tidsmässigt bör det vara längre tid för byggnation.

Peter S

En annan sak jag funderade på: Har man kunnat se att tidigt postade förslag får större genomslag? I mina egna ögon tycker jag nog att de som kommer in i ett tidigt stadium (och glest) får mer av min uppmärksamhet medan de som drösar in strax före deadline nästan bedöms i klump. Ska man begränsa själva publiceringen till ett kort tidsintervall?

AndersI

Citat från: Anders67 skrivet 15 juni 2015 kl. 23:04- faktum är att jag ska flytta alternativbygget lite - den kommer starta i december och sluta i januari - lite som en julpysseltävling - där jag hoppas många kan vara med. Då kommer den inte heller att krocka med den lite "större" kvartalstävlingen.

Fast då krockar den med min 'traditionella' nano-byggtävling :)   Men den är ju inte föreningssanktionerad...

Skafte

Citat från: AndersI skrivet 16 juni 2015 kl. 11:05
Citat från: Anders67 skrivet 15 juni 2015 kl. 23:04- faktum är att jag ska flytta alternativbygget lite - den kommer starta i december och sluta i januari - lite som en julpysseltävling - där jag hoppas många kan vara med. Då kommer den inte heller att krocka med den lite "större" kvartalstävlingen.

Fast då krockar den med min 'traditionella' nano-byggtävling :)   Men den är ju inte föreningssanktionerad...

...vilket den kanske borde vara? Det tyckte vi som åkte med sena båten till Billund i alla fall!

Memmla

Citat från: Skafte skrivet 16 juni 2015 kl. 12:02
Citat från: AndersI skrivet 16 juni 2015 kl. 11:05
Citat från: Anders67 skrivet 15 juni 2015 kl. 23:04- faktum är att jag ska flytta alternativbygget lite - den kommer starta i december och sluta i januari - lite som en julpysseltävling - där jag hoppas många kan vara med. Då kommer den inte heller att krocka med den lite "större" kvartalstävlingen.

Fast då krockar den med min 'traditionella' nano-byggtävling :)   Men den är ju inte föreningssanktionerad...

...vilket den kanske borde vara? Det tyckte vi som åkte med sena båten till Billund i alla fall!

+1
Det är en jättebra tävling då den inte kräver stora mängder bitar vilket möjliggör att fler kan vara med och det hänger mer på kreativitet än att det blir stora häftiga byggen :)

lingonfil

Jag har en tävlingsidé som jag tror skulle kunna vara rätt kul.

Legodueller.
En person utmanar en annan på en duell enligt ett tema. Tema kan vara vad som helst egentligen. Men man fördefinierar ca tio teman som är "up for grabs". Teman skulle kunna vara:

       
  • Seed-element (bygget måste innehålla biten x)
  • Mod (modd av setet x)
  • Minifig (återskapa en känd person x i minifig)
  • Reverseengineering (man ger varandra en RE-utmaning)
  • Legotema (bygge på befintligt legotema x, t ex classic space)
  • Franschisetema (bygge på tema x, t ex Matrix)
  • Nano (mindre än x antal bitar)
  • Landskap (medeltida, romarriket, sci-fi, etc)
  • Fordon
  • Arkitektur
Den som utmanar väljer tema. Den utmanade sätter regler (maxstorlek, bestämmer x, deadline). Forumet röstar sedan vem som vann. Vinnaren får då titeln Mästare: <tema>. Denna person håller sedan denna titel tills den blir utmanad och besegrad. Bara en person kan vara mästare för ett tema åt gången.

Trashtalk och vadslagning är tillåtet.

Det skulle vara en stående tävling som kanske mer liknar vinjetttrådarna än officiella Swebricktävlingar.

Lordflintstone

Jag tror att jag inte är ensam om att köpt ett större antal 75078 Imperial troop transport för att armé bygga, men vad göra med bitarna?
Mitt förslag  till tävling är att bygga något snyggt som skall kunna passa till starwars med bitarna från säj 5st 75078 Imperial troop transport.

Anders67

Citat från: MattiasKr skrivet 05 april 2016 kl. 17:04
En idé till kommande alternativtävlingar: Man skulle kunna ha som uppgift att bygga något av 2-3 valfria set av de aktuella Mixel-seten.
bra idé

Anders67

Det är dags för ett nytt tävlingsår så jag bumpar denna tråd - några förslag?

Godtfred

Jag har en idé på ett tema för en fri tävling som dök upp på en cykeltur i veckan:

"3001"

Fick direkt många, helt olika idéer hur man skulle kunna tolka och bygga något för att symbolisera just 3001. Vill inte förstöra associationsbanorna genom att berätta vad...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.