Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: andli skrivet 19 februari 2017 kl. 12:22
Visade just modulen för europas MR GBC (maico)
Och han var imponerad!

Han ville gärna ha hit(LW) den nästa år!

Får se om det går att ordna ...

Citat från: Peter S skrivet 19 februari 2017 kl. 18:23
När Andreas fått fyr i maskineriet på söndagen så spelade den med ojämna men täta mellanrum hela utställningen. Och drog massor av folk! Särskilt ett syskonpar som inte kunde slita sig på en halvtimme, och sedan kom tillbaka för MER!

Alltid trevligt med uppskattning!

Citat från: Peter S skrivet 19 februari 2017 kl. 18:23
Men det finns några saker man måste tänka på. Det gula facket är notoriskt dåligt på att bli påfyllt. Kan behöva hjälp. Duplo-rännan flyttar sig sakta med tiden och börjar sen läcka bollar på bordet. Många bollar hoppar bakåt ner på bottenplattan. Ett sluttande golv skulle underlätta för bollframskaffningen.

Ja den är inte helt perfekt ännu. Möjligen kan problemet med gula facket lösa sig själv om den ingår i en större slinga/fler bollar strömmar genom. Och då behöver de stackars GBC-skötarna inte höra melodin lika ofta heller. Duplo-rännans förflyttning kan säkert lösas genom att bygga en klo som håller fast den, rörhållaren 42029 är tyvärr alldeles för stor för att det ska bli snyggt.

Citat från: Peter S skrivet 19 februari 2017 kl. 18:23För övrigt: ett underverk (ett till!). Om man kunde få melodislingan att gå igång automatiskt när alla rör är fulla så vore det ännu bättre (vad kommer efter underverk?).

Kanske inte är så svårt att lösa om det gula facket alltid fylls på sist ...

byStfn

Alltså jag har missat eller medvetet undvikt denna tråden sedan i somras och missat alla uppdateringar så det blev en superchock i Uppsala! Hur sjukt cool som helst! Keep pushing GBC!

Wineyard

Jag håller med byStfn! Det var superkul att se den live!

Peter S

Hörde förresten att du byggt in en liten synkopering i tredje "Everything". Var tvungen att lyssna på originalet... knappt hörbart, men dock där. Hur lång? En trettitvååndel?  :)

Godtfred

Hade du den här vid sidan av GBC-banan? Om du matar din modul utifrån och Duplo-rännan leder ut till nästa modul så kommer den väl automatiskt hållas full? Bollar som inte får plats i din buffer flödesregleras då vidare.

dalle

I Uppsala så trängde musiken igenom övrigt brus. Det var bra akustisk i lokalen så när jag gick en bit bort och kollade på Aetheria så hörde jag den glada slingan. Effektfullt.

andreaseldh

#66
Citat från: Peter S skrivet 20 februari 2017 kl. 18:45
Hörde förresten att du byggt in en liten synkopering i tredje "Everything". Var tvungen att lyssna på originalet... knappt hörbart, men dock där. Hur lång? En trettitvååndel?  :)

Faktiskt en åttondel! Låten går i 120 bpm, så en åttondel blir 0,25 sekunder lång. Programmet består av en massa länkade fördröjningar i multipler om 0,25 sekunder, förgrenade till motorstyrningskommandon. Här är området kring synkopen, närmare bestämt "a team. Ev-ryting is", där alltså "Ev" kommer en åttondel tidigare än annars.

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 20 februari 2017 kl. 18:52
Hade du den här vid sidan av GBC-banan? Om du matar din modul utifrån och Duplo-rännan leder ut till nästa modul så kommer den väl automatiskt hållas full? Bollar som inte får plats i din buffer flödesregleras då vidare.

Jag var den ende som hade GBC, så någon slinga gick inte att bygga. Dessutom hade jag ont om bollar, endast 65 stycken till denna modul som kan magasinera som mest 64 ...

andreaseldh

Nu har maskinen fått sina sista kosmetiska justeringar, några funktionella hinns tyvärr inte med före Linköping. Sedan är frågan om de verkligen behövs, den fungerar ju mycket bra i denna nya video!


insurrection

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades!
Även stilren video!

Emma

Ja, den här är riktigt häftig!

andreaseldh

Citat från: insurrection skrivet 11 mars 2017 kl. 11:37
Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades!
Även stilren video!

Citat från: Emma skrivet 11 mars 2017 kl. 11:46
Ja, den här är riktigt häftig!

Tackar, tackar!

Spelade förresten in ytterligare en video idag, men den är hemlig tills vidare...

Anders67


Roger Brickjet


mortil

Jag blir bara helt fantastiskt glad av att se den där .  sjukt underbart bygge.  mycket välgjort :)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.