Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego BOST

Startat av Linnell, 12 december 2018 kl. 20:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Linnell

Hej!
Nu vet jag inte om jag vänder mig till rätt forum/tråd eller om min fråga hör till sådant man inte pratar om i ett sånt här forum, hjälp mig gärna hitta rätt om det är fel :)

Jag köpte Lego BOST till barnen och är glad över att de där även får lite grunder i programmering. Dock förstår jag inte hur "flaggorna" fungerar. Antar att de är tänkta att fungera som "GO TO" men det verkar inte fungera. Är det möjligt att hoppa tillbaka till tidigare kod? Hur?

/Torbjörn

o0ger

Jag har inte testat BOOST än, men har du kollat youtube?

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Linnell

Jo jag har letat på Youtube, där finns dock bara nybörjarfilmer om hur man kommer igång.

Man kan döpa flaggorna till olika nummer men hur man än döper dem hoppar de inte till varandra.

Ledwinka

Citat från: Linnell skrivet 15 december 2018 kl. 08:12

Man kan döpa flaggorna till olika nummer men hur man än döper dem hoppar de inte till varandra.

Styrs inte flaggorna av "interrupts"? Jag har inte kikat på BOOST ännu, men vid programmering av
microcontrollers i allmänhet brukar ju vissa register/adresser anropas av avbrott. BOOST är har väl
ett gäng sensorer som kan kopplas in och då borde ju avbrott från dem trigga en viss "flagga" så att
en specifik funktion anropas.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.