Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Tänkte en till ungarna (jag skyller på dem när jag köper annat än tåg / hus / creator / technic / castle) och fem att sälja. Jag tänkt att det inte gå sämre än när jag spelar på börsen, och insatserna är i alla fall mer begränsade. Har dock lovat bort halva vinsten (om det alls blir någon) till min svenske bulvan. :-D
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

sweMezza

Tja, eftersom flyplatsen nu kostar 1099 på S@H kan du redan börja räkna hem förtjänsten. Grattis!

Melmac

Vart är det mest prisvärt att köpa nya set?
Har tittat runt lite nu och jag tycker det verkar som att set som fortfarande säljs finns till rätt bra priser på t ex Bricklink och ebay, billigare än S@H, tänker nu på exklusiva set. Set som säljs i vanliga butiker verkar vara billigast på Hikmet, fast även här verkar det vara rätt bra på Bricklink.

Superkalle

Får känslan att du har kolla på det viktigaste ställena för exklusiva set, nämligen Shop@Home och BrickLink

Möjligen kan det finnas på Ebay.de då och då. Annars är USA billigast, men som det skrivits om en del här - alltid risk för tull mm. För att inte tala om den dyra frakten.

Just nu ligger på blocket ett gäng set också.

Vad gäller billigast set i Sverige finns en tråd om det här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=499.0

Melmac

Jo har kollat båda, är det så att Bricklink ofta är billigare när det gäller set som inte är slutsålda? Eller är det någon hake? Om man köper från säljare i Europa.

Ebay var inte så jättebra när jag tänkte efter nu, finns mest nya set till buy-it-now för rätt rejäla summor.
USA vågar jag nog inte riktigt, känns som att tullrisken är riktigt stort för ett lego set.

Superkalle

Citat från: Melmac skrivet 12 juni 2010 kl. 17:14
Jo har kollat båda, är det så att Bricklink ofta är billigare när det gäller set som inte är slutsålda? Eller är det någon hake? Om man köper från säljare i Europa.
Hake? Förstår inte riktigt. Läs varje säljares vilkor så ser du vad totalpriset blir.

Dock kan man nämna att en av anledningarna att vissa BL-säljare har lägre pris än S@H är:
1) Många set är billigare i Euro-länderna, t ex ca 500 kr på Grand Emporium. Har varit en del diskussion om det här på forumet. Om du tar några minuter och går igenom gamla trådar så hittar du nog mycket matnyttigt.
2) Många exklusiv-set säljs i Lego-butiker i Europa, och har de någon utförsäljning går det nog att plocka upp ett set billigare än S@H-priserna. Kan vara så BL-säljare får tag på set.
3) BL-säljaren har varit i USA och plockat hem setten därifrån snorbilligt.

Skrytsson

Hur kommer man på bästa (läs: billigaste) sätt åt Café Corner?
Blocket-mannen som la upp massor idag ville ha 3500 kr för det, på europeiska BL-butiker är det minst 2700 exkl frakt...

SuperMario

#217
Det verkar inte finnas något Café Corner på Blocket... Antagligen har det blivit sålt.

Frakten från Tyskland eller Holland är inte så himla blodig, kanske 300 kr inkl. försäkring.

Carl T

#218
Det har på sista tiden funnits en del Grand Emporium, Cargo Train, Tantive IV och Grand Carousel till salu till låga priser på ebay.co.uk, ofta listade utan setens nummer. Jag var på väg att köpa de två förstnämnda men ville först fråga om kombinerad frakt, men då hann sakerna försvinna innan jag såg svaret. Just nu finns det tre Grand Emporium (här) för £109 plus oförskämt hög frakt inom UK (£30 när det borde vara max £10). Dock är frakten till Sverige bara £20, så totalt runt 1500 kr.
(Detta är dock £3 mer än S@H UK med 10% VIP-rabatt (som blir 5% efter 20/6). Jag har redan betalt för en Grand Carousel från samme säljare men har väntat 1½ dygn på svar om att kombinera frakt med andra saker, så det blir nog att jag köper resten av det jag vill ha från S@H (via brickset.com så de får sina 5%).)
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

sweMezza

Tackar för det tipset, testade ett köp själv. Missade säljarens AT-AT som var ute till bra pris.

Fredrik

Lekia på globen har 8060 nedsatt till 249 kr

Pekblom

LEKIA i Uppsala hade tre 7197 för 399, en 8284 för 599, en 7685 för 249, kvar när jag lämnade i går eftermiddag.


AndersI

Barnens Hus i E-tuna har rea på Power Miners - 100:- rabatt på mindre lådor, största lådan 499:- i stället för 899:-

Om man gillar limegrönt så är det ju inte fel, annars...

Stevex

Har nu flyttat till Jönköping och börjat studera på högskolan. Upptäckte att man kunde hämta Lego direkt från hikmets lager, tyvärr så var det en lite för lång bit att cykla, så jag undrade om någon bor i närheten och har tänkt hämta en beställning där så följer jag gärna med

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.