Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Jorden är platt!

Startat av andreaseldh, 02 mars 2019 kl. 18:08

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: BrickMe skrivet 16 mars 2019 kl. 09:29
Har inte dubbelkollat men en tanke som slog mig var att man kunde kanske använda sig av 32271 i mitten mellan de yttre lyftarmarna... bara en tanke som sagt ;)

Jag har för mig att alla dessa har en vinkel som bygger på 3-4-5-triangeln, och att det inte går jämt upp på ett helt varv.

BrickMe

Citat från: andreaseldh skrivet 16 mars 2019 kl. 09:54
Citat från: BrickMe skrivet 16 mars 2019 kl. 09:29
Har inte dubbelkollat men en tanke som slog mig var att man kunde kanske använda sig av 32271 i mitten mellan de yttre lyftarmarna... bara en tanke som sagt ;)

Jag har för mig att alla dessa har en vinkel som bygger på 3-4-5-triangeln, och att det inte går jämt upp på ett helt varv.

Synd, annars hade det kunna stadgat upp det lite mer...

Godtfred

Nu refererar jag till din gula lösning: Du behöver nog hålla ihop de tre lagren bättre i hållaren för att få verklig nytta av att det är just tre lager. Tex trycka dit en mängd 41677 och kanske en del 6632 mellan alla axlar. Borde öka stabiliteten rejält med tanke på vridningar. Sedan måste axlarnas djup fixeras inuti globen pannkakan för att inte tillåta variationer i diametern på ställningen.

Ersätta 3x axlar med paneler, tex 15458 hade varit perfekt, men de är för långa... Du skulle kunna bygga egna paneler med hjälp av många småbitar.

andreaseldh

Här ser ni fackverket i en ful LDD-fil, vinkeln är som sagt bara nästan 135 grader. Ni som har bitar hemma får gärna provbygga innan jag gör BestäLlningen. Vore trevligt med en "seckånd öppinnjonn" om spänningarna i stängerna.

andreaseldh

Alltså ni behöver inte bygga hela ställningen, det räcker med en provvinkel och en bedömning om det är skadligt att pressa ihop den till 135 grader.

andreaseldh

Nu är fackverket klart. Tyvärr är det fortfarande för vekt för att kunna visa korrekt axellutning, som om det nu skulle ha någon betydelse på platta Jorden?


P4110635-bearb by Andreas Eldh, on Flickr


P4110637-bearb by Andreas Eldh, on Flickr


P4110636-bearb by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

VARNING! Bilderna föreställer inte Lego.

Kubiska Jorden köpte jag på Klackenbergs för antagligen ganska länge sedan och på tillverkarens hemsida kan jag inte heller hitta den. En snabb googling gav heller inget resultat men ni kanske har mer tålamod?


P5060646 by Andreas Eldh, on Flickr


P5060648 by Andreas Eldh, on Flickr


P5060649 by Andreas Eldh, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.