Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Emerald Night med 8 passagerar vagnar

Startat av Valthornet, 09 juli 2019 kl. 17:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Valthornet

Emerald Night, 10194, byggd med färger som ska likna en gammaldags tysk ånglok.
Loket har power functions enligt original modellet, en XL-motor. Den orkar drar alla vagnar i ett lagomt tempo. Har dessutom byggt om drivaxeln. Den som har byggt loket vet att bara ett hjulpar drivs via axlar av motorn. De andra hjulen drivs av liftarmen som sitter på sidan om. Det störde mig och det slutade med alla drivhjulen (de som har en gummiring) drivs av motorn direkt.
Kan inte riktigt påstår att det blev en skillnad i form av att loket har mera dragkraft, att det slira mindre eller liknande, men jag ville ha det och det fungerar klockrent.
Byggde även 8 vagnar från samma set, även de i olika färger:  dark green, dark red, dark blue och DBG.




Anders67


Selander

Stiligt lok och vilken påkostad presentations video  :D

micke

Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Nextuz

Citat från: Valthornet skrivet 09 juli 2019 kl. 17:29
Den som har byggt loket vet att bara ett hjulpar drivs via axlar av motorn. De andra hjulen drivs av liftarmen som sitter på sidan om. Det störde mig och det slutade med alla drivhjulen (de som har en gummiring) drivs av motorn direkt.

Hehe, nej precis, som du säger, det gör garanterat ingen skillnad så länge man sätter koppelstängerna med 90 graders skillnad mellan varandra. :)

Älskar verkligen de tyska färgerna, skulle oxå vilja bygga ett lok med dom

Snygg färgsättning på vagnarna oxå :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.