Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Volvo PV 544, 1962 års modell (ungefär)

Startat av AndersI, 14 augusti 2011 kl. 21:33

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Volvo PV 544, 1962 års modell (ungefär)

Eftersom det här var min första egna bil har jag alltid velat bygga den i LEGO. Formen är dock inte den som bäst lämpar sig för LEGO-bygge, men jag blev ändå ganska nöjd med resultatet.

Detta är den första iterationen, jag vet redan en massa saker som jag vill göra annorlunda i nästa...

- borde varit blå (duvblå) men jag har inte bitar så det räcker
- saknar ratt (ingen plats att få fast en ratt med lämplig storlek)
- nosen är (minst) en plupp för lång
- kurvan i bakänden är mer PV 60 än PV 544, måste förmodligen gå upp i skala för att fixa det
- hjulen ska ha släta däck med vita däckssidor (finns det i LEGO?)
- Dörrarna är fusk och egentligen inte öppningsbara (upp i skala...)
- Saknar vissa bitar i rätt färg...

Referensbilder

Nextuz

Alltså allvarligt..
jag tycker du har fått till det sjuuukt bra Anders =)

Riktigt riktigt snyggt..
Det syns direkt att det är en Pv.. helt klart.. =)
Det du kunde testat är att gå upp en skala.. kanske i samma skala som VW beetleen är gjord i?.. på så vis kunna få till de rundade formerna lite?

Jag har 4 st såna hjul du kan få handla isåfall =)

Pekblom

jag tycker om den. man ser direkt vad det är.

AndersI

Tack för det omdömet! Skalan bestämdes av vilka hjul jag hade - originellt nog blev det 12 wide, samma skala som VW Campern, så nu måste jag nog bygga en campingvagn till den också (jag hade en CombiCamp, tält på hjul).

Jag är klart intresserad av fyra större hjul, eftersom jag redan i ett tidigt byggskede insåg att man måste upp i storlek för att kunna få till formerna bättre. PM:a gärna ett prisförslag!

Silence101

OJ OJ OJ.
Den är riktigt snygg.
I denna skalan så är det klockrent. Ingen tvekan vad det är för bil du byggt.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Stigge72

Snyggt bygge, du har lyckats bra att fånga PV:n i mina ögon.
Den enda släta däcken med vita sidor som jag kan påminna mig just nu är de gamla stora (4-5 studs diameter) hjulen med metallaxel, som finns med helvitt däck.

Superkalle

#6
Jag gillar också den, särskilt eftersom du använt klassisk byggteknik utan massa udda speciallösningar. Bra jobbat  :)

PV är ju en intressant modell också eftersom Tormud nere på LEGO i Billund (han är chef för de däringa community-människorna) har en sådan, och att hans kollegor byggde en sådan åt honom i LEGO för några år sedan. Varför jag nämner detta? För att den designades i LDD så klart  ;D

Ras 74

Snygg modell av en Svensk klassiker i bilsammanhang Anders!
Vad kommer det sig att du valt blå färg på wedge bitarna vid huven?

Intressant fakta Johan! Finns den modellen någonstans att ladda hem i LDD?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.


AndersI

Citat från: Ras 74 skrivet 15 augusti 2011 kl. 12:21
Snygg modell av en Svensk klassiker i bilsammanhang Anders!
Vad kommer det sig att du valt blå färg på wedge bitarna vid huven?

Tackar! Det kommer sig av den enkla anledningen att jag inte hade dem i svart (och saknade en massa bitar för att göra hela bilen i blått).

CitatIntressant fakta Johan! Finns den modellen någonstans att ladda hem i LDD?

Jag är mycket intresserad av den LDD-modellen!

Ras 74

Ok då förstår jag. Tänkte att det kanske var så att du hade en referensbild eller dylikt där det faktiskt var blått.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

AndersI

#11
Som jag skrev ovan så hade jag också en CombiCamp - ett tält på hjul. Man bara kopplade av den, släppte ner stöden och fällde upp locket så var tältet klart!

I bilderna nedan får ni tänka er att snöret är tältduken...

Edit: Nextuz: Du har PM.

mechamike

Snyggt angående vita däcksidor 10220 Volkswagen Van ser ut att ha sådana?
?

AndersI

Citat från: mechamike skrivet 17 augusti 2011 kl. 21:33
Snyggt angående vita däcksidor 10220 Volkswagen Van ser ut att ha sådana?

Vet inte riktigt - tyckte det såg ut som en del av fälgen, men det ger ju rätt visuellt intryck i alla fall.

Ras 74

WOW! Släpet är ju skit coolt! Tycker att användningen av snörre som tältduk funkar perfekt.
Annars hade man ju inte sett den coola lösningen med ramarna.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.