Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Det sandröda huset (work in progress)

Startat av BeardedNerd, 01 juli 2018 kl. 21:00

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag är på väg att riva ett hus där jag har en del sandrött inbyggt, och har en del lösa delar på lager. Till skillnad från er som varit med ett tag har jag inte kunnat samla på mig bitarna innan de blev tokdyra, och just därför har jag känt mig manad att göra det bästa av situationen.

Jag har ett annat hus på gång och planer på ytterligare ett innan det här kan bli verklighet, så det lär dröja innan jag faktiskt bygger ihop det. Här är i alla fall min grova idé, som använder bara tre sorters sandröda bitar för fasaden (de bakre väggarna kommer förstås att vara någon annan färg. För flera år sedan såg jag Skrytssons sandröda fasad som inspirerade, men jag har valt en lite annan lösning.

Förhoppningsvis hinner en bit släppas i ljusgrått, då skulle jag kunna vara lite mer konsekvent med fönsterdetaljerna. Alla bitar jag har använt ska finnas i verkligheten.


BeardedNerd

Och så fem månader senare har jag faktiskt byggt det mesta av detta hus. Det återstår fortfarande att sätta ihop en interiör och ta några bättre bilder, så detta blir något av en work in progress. Jag hittade ett par andra bitar i sandrött, bland annat två 1x6 tiles som passade in, men i övrigt är det fortfarande samma design som använder tre sorters bitar. Kan säga att det blev mer komplicerat än det ser ut...


byStfn

Fint och rolig byggteknik framtvingad av marknadsekonomin :)

Anders67

Kul att det blev ett riktigt hus, 8 wide är helt OK!


Magnus den store

Snyggt, önskar att jag hade lite mer sandrött när jag ser det här.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BeardedNerd

Kan påpeka att allt från andra våningen upp till fönstren på takvåningen är byggt upp och ner. Det passade bättre att ha slope-panelerna hängande uppifrån, så då anpassades hela konstruktionen efter det. Lite knepigt blev det att sidoväggarna skulle passa in i uppochnervända hörnstenar men det gick och sitter stabilt.

Jag vet inte om någon har använt den gröna frisyren på det där sättet förut men jag tyckte det passade bra.

General Brick

Citat från: BeardedNerd skrivet 08 december 2018 kl. 12:43
Jag vet inte om någon har använt den gröna frisyren på det där sättet förut men jag tyckte det passade bra.

Lego och folk har ju använt grönt hår som växter innan, men tycker din användning är den jag sett som ser mest naturlig och organisk ut.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.