Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Perspective Japonaise

Startat av stegu, 04 juli 2013 kl. 13:38

Föregående ämne - Nästa ämne

stegu

Det här är inte direkt någon ny idé, men det var nytt för mig. En stunds kul experiment i glada vänners lag.

AndersI

Ja, man har sett dem förut, men de är ändå lika imponerande!

Skulle kanske haft mera tele på kameran för trappan som går runt, det syns en ganska uppenbar storleksskillnad mellan två 'närliggande' trappsteg.

Är det mycket pyssligt att få till kameravinkeln? Hur många bilder behövde du knäppa innan det blev bra?

Illuwatar

Har alltid varit fascinerad av bilder av denna typ. Samtidigt gör min hjärna frivolter av detta... Coolt att skapa dessa med hjälp av Lego och lite foto-trixande... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Cakeman

Jag gillade triangeln allra bäst med sin väl placerade cheese-slope  :D
Snyggt gjort!

stegu

Vad gäller "foto-trixandet" så vill jag understryka att bilderna är helt oredigerade. Det ser ut precis så här i verkligheten. Man måste placera kameran på stativ i exakt rätt position, på några millimeter när, och man behöver fota från ganska långt håll med teleoptik. Jag hade ett 300 mm telezoom på min Canon-kamera med APS-format på sensorn, och det räckte inte riktigt till för att få den "platta" projektion ("Perspective Japonaise") som man vill ha för att luras ännu mer övertygande. Jag borde nog ha ställt modellen av trappan ännu längre bort och beskurit bilden i stället för att förminska den. Men det var inte jobbigt att hitta rätt vinkel, och själva fotograferingen var bara en fråga om att se till att man hade ett rimligt stort skärpedjup (liten bländare, lång exponering).

Magnus den store

Jag gillade den här typen av synvillor när jag var yngre men nu blir jag mest irriterad på mig själv som fortfarande går på det, fast jag känner till principen. Det finns en person på flickr som gjort flera byggen av den här typen och av mycket hög kvalitet. Någon som vet vem jag menar?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

stegu

Det finns många inspirationskällor på nätet, men min favorit är nog faktiskt den här:

Tie Fighter

Citat från: Magnus den store skrivet 04 juli 2013 kl. 18:26
Jag gillade den här typen av synvillor när jag var yngre men nu blir jag mest irriterad på mig själv som fortfarande går på det, fast jag känner till principen. Det finns en person på flickr som gjort flera byggen av den här typen och av mycket hög kvalitet. Någon som vet vem jag menar?

Vi har ju den som Anders I tipsade om http://www.flickr.com/photos/35385165@N05/sets/72157625542819458/

Roger Brickjet

#8
Citat från: stegu skrivet 05 juli 2013 kl. 12:07
Det finns många inspirationskällor på nätet, men min favorit är nog faktiskt den här:
Kul idé med instruktionerna men det hade varit roligare om den hade funkat att fota på riktigt. Dina är ju mycket bättre, speciellt triangeln.

Larry Lars

Snyggt jobbat stegu! Dina exempel är enkla och roliga och leder till huvudklierier trots att jag ju förstår grundprinciperna som ligger bakom. Fotoarbetet har du lyckats bra med.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Bara Göteborg


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.