Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Eventtävling 2020] X 2000

Startat av andreaseldh, 26 juni 2019 kl. 20:29

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Mitt bidrag till Eventtävlingen 2020 blir ett tåg med korglutning, som exempelvis X2000. Hittills har jag bara byggt mekaniken och en halv korg med delar från .


Ozp


Pekblom

Coolt. Vilken teknik använder du? Hur tar den en s-kurva?

andreaseldh

Citat från: Ozp skrivet 26 juni 2019 kl. 21:03
Fräckt!

Tackar!

Citat från: Pekblom skrivet 26 juni 2019 kl. 22:35
Coolt. Vilken teknik använder du? Hur tar den en s-kurva?

Främre boggin roterar kring en axel som lutar 45 grader (mellan de båda gula bitarna). Om jag tar med tåget till en utställning som använder större kurvradie, kan jag byta den grå biten för att kompensera.


P6260674 by Andreas Eldh, on Flickr

Bakre boggin, motorn, kan röra sig fritt.


P6260676 by Andreas Eldh, on Flickr

Lågt monterad batteribox för låg tyngdpunkt.


P6260675 by Andreas Eldh, on Flickr

Men hur den tar S-kurvor har jag inte testat ännu.

Pekblom

Mycket imponerad av hur du löst det. Enkelt och genialiskt. Har sett några betydligt mer överarbetade tekniker på nätet.
I och med att du gjort som du gjort med en aktivt lutande boggi (och låg tyngdpunkt) bör den klara även s-kurvor snyggt.
Stiligt!

andreaseldh

Nu har jag så smått börjat skissa på ena sidan av X2000. Vad tycker ni? Blir det oproportionellt högt och smalt med 6-wide? Blir det bättre med 8-wide? Ska jag snotta fönstren istället för att göra det ytterligare lägre? Ska det vara två nyanser grått?


andreaseldh

Idag experimenterade jag med olika Technic Connector för att se om jag behöver anpassa dem efter kurvradien, men det visade sig att 32192 passar bra även för större radier. Men axelavståndet i boggin behöver nödvändigtvis inte vara samma som motorn, vilket gör att jag kanske kan sätta en stödplatta under Grille Brick. Och att använda 3065 som fönster underlättar verkligen! Men det måste nog bli 6-wide trots allt, och jag kommer även att behöva motvikter i mellanvagnarna, annars är risken stor att det tippar.

Nextuz

Oerhört spännande :D
Din teknik på korglutningen är ju underbart enkel :)

andreaseldh

Nu har jag (elektroniskt) byggt färdigt mellanvagnen.

andreaseldh

Bakvagnen också klar! Enda skillnaden i utseendet mot loket blir färgen på lyktorna, men själva bygget blir mer komplicerat eftersom motorn och IR-mottagaren måste få plats.

andreaseldh

Loket är ju egentligen en helt egen vagn, men jag vet inte hur jag ska kunna få en så kort vagn att luta med min teknik. Det krävs nämligen ett visst boggiavstånd för att det ska fungera (hoppas verkligen jag har lyckats få samma på alla tre vagnarna, annars kommer det att luta ojämnt). Men som tidsbristen är nu känns det som om jag bara har ett försök på mig att beställa rätt bitar.

Så vad tycker ni? Ska jag täcka för fönstren i halva lokvagnen, eller ser det bättre ut med manövervagn i båda ändar?

Kwagge


andreaseldh

Ja om jag ska hinna få hem bitarna i tid för Kloss på kloss. Jag har ju dålig karma med Postnord.

Kwagge

Citat från: andreaseldh skrivet 10 juli 2019 kl. 20:06
Ja om jag ska hinna få hem bitarna i tid för Kloss på kloss. Jag har ju dålig karma med Postnord.

Okej.. själva tävlingen är till eventet i mars.. så gör det enklaste nu o finslipa sen till nästa gång

Anders67

Tävlingen är väl tänkt att vara för huvudeventet i mars 2020 som äger rum i Hässleholm!
Detta är inte en Kloss på kloss tävling!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.