Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Jag byggde The Milano - NAMOC (Någon Annans MOC)

Startat av DanielEss, 29 december 2018 kl. 13:15

Föregående ämne - Nästa ämne

DanielEss

Ända sedan jag såg videon om Tyler Clites egna design av "The Milano" från Guardians of the Galaxy har jag suktat efter en egen. Nu har jag äntligen lyckats samla ihop alla bitar som behövs, köpt instruktionerna och satt mig ned!

Det var ett roligt bygge med relativt lättföljda instruktioner, men jag insåg snabbt att det är lättare sagt än gjort att ställa undan färdiga segment - så gott som alla vinklade och/eller utstickande bitar är minst sagt bristfälligt förankrade och bryts loss vid minsta provokation, t.ex om man vilar resten av vingen på dem. Nåja, med lite strategiska stöd spelar det ingen roll under byggfasen.

Värre är det med fästandet av de GIGANTISKA vingarna i skrovet. Instruktionerna visar 2 pins bak och 2 fram, vilket känns som en standardlösning, men skrovets hål är så placerade att endast EN pin kan användas fram (eventuellt kan man nog fixa rum om man tar bort clipsbitarna i väggen som kan hålla accessories, men med tanke på hur oerhört exakt alla andra segment passar in i varandra känns det som en obegriplig miss).
Detta gör att vingarna sitter mindre säkert och jag fick bygga om dem tre gånger efter att de gått i golvet med explosiva resultat. För att inte tala om skrovets allmänna avsaknad av strukturell integritet - trycker man bara ANINGEN för hårt när man försöker slotta in sina pins är det stor risk att man får ställa ner alltsammans och rekonstruera kabinen. "Låsa bitar? Vad är det?" liksom.

Att få ett bra grepp om vingarna medan man försöker få fast dem är näst intill omöjligt utan att peta loss minst en av de justerbara detaljerna. De är nämligen inte låsta över huvud taget och alltsom oftast är tanken att två studs clutch power ska vara tillräckligt för att hålla fast t ex en motor med två separata ball joints.
Det fungerar sådär.:P (Man får nästan ta loss dem, justera vinkeln och sätta fast dem igen. Varje gång.)

Nåväl, när man väl fått dit vingarna har antagligen något på undersidan lossnat. Vänd i detta läge INTE skeppet upp och ned för att fixa det!!! Nosen är fantastiskt fiffigt upphängt på en ensam technic-pin, men är så tung att den självmant glider av om man inverterar. Blev en intressant jaga-och-laga-operation av den också.
Instruktionerna anger att skeppet ska stå på ett stativ, och när det väl sitter på detta kommer man åt att fixa.
Stativet är fullständigt NÖDVÄNDIGT och efter att ha sett om videon inser jag att han alltid håller i det. Försöker man swoosha skepper med ett vanligt grepp riskerar man att bryta loss motorer, roder, paneler eller hela vingarna...

Designen är däremot helt enastående, imponerande och överlag fantastisk. Jag känner en enorm beundran för byggherrens påhittighet! Kabinen har plats för tre figurer i underbara retrosäten, ett bord där man kan ställa t ex en kruka med en pinne eller en baby-Groot och t o m två sängar längst bak.
Tyvärr kommer alla dessa detaljer som sagt på bekostnad av stabiliteten. Det tog mig kanske fyra timmar att bygga ihop alltsammans - och ytterligare fyra timmar att få dem att sitta ihop eftersom många försök ledde till letande av förrymda bitar och näst intill kompletta ombyggnationer av ramponerade sektioner.

Slutresultatet tycker jag däremot ser riktigt bra ut! Detta är dock en display piece, eftersom lekvärdet begränsas oerhört av ömtåligheten. Synd, för den överträffar helt klart alla tre versioner TLG själva har släppt!






Hultan


Cakeman

Snygg, och kul med den målande beskrivningen av byggfasen. Den såg bra ut även framifrån, och hade en bra cockpit.

o0ger

Tyler är en fantastikt duktig byggare. Jag har aldrig försökt bygga några av hans grejer men detta är ett maffigt bygge och jag förstår att det blir problem med stabiliteten. Att skapa en konstruktion som orkar bära upp hela bygget är svårt när man bygger så här stort. Bra gjort att du lyckades modifiera Tylers design så den håller bättre.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

DanielEss

Man tackar! Ett par helt vanliga 1x6 plates i matchande grå ton gjorde underverk för att förankra/stabilisera de bakre rodren och det var definitivt en NACKDEL med sprillans nya ball joints - de nyper i varandra för hårt och detta är den främsta anledningen till att de justerbara motorerna bryts loss när man petar på dem. Om man snurrar dem tills de blir lite lösare böjs attiraljerna undan istället för att falla av - värt att tänka på! :)
Nu ska jag bara se om jag kan få tag på några 11153 i flat silver - de skulle göra fronten och cockpiten mycket bättre, men har hittills fått nöja mig med en mindre sällsynt nyans...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.