Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ännu en version av Snowspeeder från Star Wars

Startat av Larry Lars, 09 april 2011 kl. 18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Har byggt en ny version av den typ av Snowspeeder jag pulat med sedan 2006. Denna gång har jag försökt få till en bättre undersida, men också finslipat en del detaljer. Interiören är ny och hela konstruktionen för lutningen av vingarna och grillprylen baktill har jag byggt om från grunden.

Till det yttre ser den nog ganska mycket ut som min senaste versionen från förra året, men den har hur som helst fått sig en rejäl omgjörning. Titta på bilderna och berätta vad ni tycker.
Jag håller redan på med att "stripa" om den till Luke's variant med mörkgrå ränder. Bilder på den kommer senare.





Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Mirandir

Legobloggen: http://legobloggen.com

mordatre

Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Illuwatar

Riktigt snygg - me like... (borde finnas en "upp-tumme" bland smilysarna). Bra detaljrikedom i den lilla skalan (storleken borde vara ungefär som den som medföljer Wampa Cave?).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Teabox

Riktigt fin. Otrolig detaljrikedom på den lilla skalan.

mechamike

Otrolig snygg och extremt lik orginalet i filmen.!
Du har fått till bakdelen riktigt bra! ska bli kul att se den i andra färger..

Funderade/testade du att få kanonrören smalare på mitten? de är ju feta i nosen?
Ref: http://www.modelermagic.com/?p=2580
(frågan är ju bara vilken bit man skulle använda för att smalna av midjan  :-\ )

?

Larry Lars

#6
Tack för alla fina kommentarer.

Citat från: mechamike skrivet 09 april 2011 kl. 21:04

Funderade/testade du att få kanonrören smalare på mitten? de är ju feta i nosen?
Ref: http://www.modelermagic.com/?p=2580
(frågan är ju bara vilken bit man skulle använda för att smalna av midjan  :-\ )


Ja, det är ju en av detaljerna från originalet som visat sig svårt att få till i den här skalan. Vanlig "handle bar"-tjocklek är på tok för tunn och med technic-bitar som ett mellanting blir det väldigt rörigt med alla synliga skarvar. För mej handlar det både om form och utseende och då kan en lösning som denna funka. Samma tjocklek hela vägen, men med detaljer som bryter upp de släta ytorna och skapar en illusion som ger rätt look. En detalj det är lätt att se att den inte stämmer till 100%, men tänker man efter så är ju hela modellen smäckfull med liknande kompromisser.

Och för mej är det själva glädjen och utmaningen med LEGO.

Kolla även in den förra årets version så kan ni se vad jag ändrat sedan sist.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

Ser otroligt bra ut.

Det är lite svårt att se hur du fått ihop det innuti. Håller den för att swosha med?

Larry Lars

Citat från: Superkalle skrivet 09 april 2011 kl. 21:55
Det är lite svårt att se hur du fått ihop det innuti. Håller den för att swosha med?

Jag skulle säga att hållbarheten varierar för olika partier. Den har dock en stabil kärna så "Swoshbarheten" är det inget fel på. Tidigare versioner hade ett extra lager plattor för vingarnas stabilitet och det gjorde det svårt att få till en bra undersida. Nu är vingarna lite klenare, men med en annan fastsättning så jag tror det går på ett ut egentligen. Blir väl någon bild med speedern isärplockad senare.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

blitz

Otroligt snygg, gillar verkligen detaljrikedomen!

Stigge72

Mycket snygg, och du har verkligen lyckats fånga orginalet.

Larry Lars

Tack!

..och nu lite avslöjanden från "bakom kulisserna".



Jag kommer att lägga upp fler bilder för det som inte sysns på denna.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

robban

Gillar dessa "bakom kulliserna" bilderna, det är då man ser att du klurat ett varv till..

men hur är fronten fäst?
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Larry Lars

Citat från: robban skrivet 11 april 2011 kl. 21:11
men hur är fronten fäst?

Det är inte så krångligt som det ser ut. Även om det tog sin tid att få rätt kombination av bitar som bibehöll den förra versionens mått, samtidigt som tekniken var en som var mer ekonomisk i tjocklek nedåt.

Det kommer en bild som visar hela mittdelen och fronten, men jag kan ju börja berätta lite redan nu.
Framför pilotens fötter sitter 2 st. i bredd. Fronten sitter fast på mitten med 1 st.
Genom att använda två "bågar" får jag plats med 2 st. som spakar också.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Larry Lars

Nu har jag gjort fler bilder med instruktioner.



Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.