Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[De fria kolonierna] Allmän diskussion

Startat av EpsilonEta, 30 maj 2014 kl. 11:51

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Samfundet har kommit hit och öppnat trådar, vad tycker vi om det? Övriga diskussioner godtas också vi har mycket få regler här.

Det jag skriver här är som spelare, jag har sällan diskuterat med rådet innan. Som loremaster försöker jag knyta ihop allt som sägs om det inte motsäger det etablerade koncepten men det kan komma att ändras senare
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

AndersI

Vi, Emigranterna på Hyperion IV, vill inte ha något som helst samröre med det utsugande Samfundet, och hoppas att alla som räknar sig till de fria kolonierna ska kunna samarbeta mot denna vår gemensamma fiende!

/AndersI, Emigrantledare, Hyperion IV

EpsilonEta

#2
Välkomen Anders den förste!
Jag ser av dina glasögon att du kommer från "de första utvandrarna". Nu för tiden kan vi bota sådana småsaker (fast de kanske är "Agumented Reality" som de hette på din tid när de satt i glasögon).

Det stämmer som du säger att de andra som åkte med de ytters långsamma "första generationens koloniskepp" redan har kommit fram och många har hunnit dött. Eftersom Hyperion ligger så långt ut är ni som sagt också bland de sista att komma fram. Nyare koloniskepp efter er har varit betydligt snabbare. Det måste vara fruktansvärt att anpassa sig till den bittra sanning vi lever i. Även om ni visste att alla ni kände på jorden skulle vara borta kan ni ju aldrig ha föreställt er att hela Jorden skulle vara borta.

Samfundet har mycket av datan från tiden du åkte så jag frågar: Är ni ensamma på Hyperion IV? Du möttes inte av kolonisatörer som anlände sekel innan er och redan tagit hand om att få upp industrin som så många andra "första generationens koloniskepp" eller "emigranter" som ni kallade er.  Kan de vara så att de helt har missats att skicka snabbare koloniskepp till detta solsystem? Varken samfundet eller regeringen innan tycks ju vara kapabla att styra om de glömmer bort ett helt koloniprojekt (fast konstigare saker har hänt, kanske försvann datan i "the great purge"). I så fall måste du ha varit bland de yngsta ombord om ni kommit så pass långt med koloniseringen sedan ni landade?

Hur som helst är det skönt att ha fler på våran sida i kampen mot samfundet.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

AndersI

Som jag skrev så har kryo-sömn och medicinering hållit mig kvar i gamet lite längre än genomsnittet (jag sover i stasiskammare varje natt). Och det kanske inte var riktigt sant att jag var med redan vid avfärden från jorden, men berätta inte det för någon, jag har en image att upprätthålla!

Vi har (hittills) inte hittat några som helst spår från tidigare utforskare/planläggare, men våra databanker visar att minst en obemannad sond har gått runt i systemet och kartlagt planeter, asteroider och kometer långt innan vi kom fram.

Det är väl ingen från Samfundet som kan lyssna på den här kommunikationsförbindelsen?

EpsilonEta

Ok, då förstår jag. (fast sova i kryo-stasis låter inte hälsosamt, mej jag är inte insatt i teknologin)

CitatDet är väl ingen från Samfundet som kan lyssna på den här kommunikationsförbindelsen?

Jag tvivlar på att era första skepp var utrustade med någon kommunikations-box och den skulle ändå blivit värdelös när Jorden gick under. Så eftersom du bara har den kommunikations-box som samfundet gav dig när de kom med portalen måste kommunikationen gå genom deras nät.  Vi har inte heller några gemensamma krypteringskoder så tyvärr är denna kommunikation inte särskilt hemlig. Inte för att vi diskuterar något otillåtet och om de går igenom allt som sägs så bevisar det bara hur lite de passar som styrande.
Vi fria har också industrier och trots att vi inte kan göra portaler än så kan vi göra komunikations-boxar. Vissa av oss var ihopkopplade från början, andra har vi fått upprätta kontakt med. Jag ser till att en box skickas till dig så att du kan kommunicera oavlyssnat med övriga fria kolonier.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sollan

#5
Hallå!

Hoppas det är någon som ser det här meddelandet. Jag skickar det på allmän linje i förhoppning att någon fångar upp det.

Jag heter Yoruba Park och bor på planeten Ataria.

Vårt folk reste iväg från Jorden under den stora kolonisationsvågen. Vid landningen blev det något fel på stabilisatorerna och vi kraschlandade på planeten. Halva skeppet krossades. En stor del av människorna ombord omkom omedelbart. Alla jordbruksmaskiner och det mesta av vår teknologi förstördes också men lyckligtvis klarade både banken med mänskligt DNA samt genbanken för växt och djurliv kraschen.

Det var en hård kamp för överlevnad och vi lever nu i ett jordbrukssamhälle som fungerar riktigt hyggligt.

Några av oss försöker föra den tekniska kunskap vi lyckats bevara genom århundradena vidare. Många här anser att vi slösar bort värdefull arbetstid på det de kallar för teknikskrot. Rådet stöder ännu så länge vårt arbete men antalet som ser ett värde i teknikkunskap minskar för varje år.

Efter lång tids arbete har vi nu äntligen fått igång Ansibeln. Det här är vårt första försök att använda den. Hoppas det finns fler än vi som överlevt resan genom världsrymden.

EpsilonEta

Vi får justera hur länge sedan dit meddelande skickades om du vill vara med i nutid

Ni har fått igång eller byggt en ny radiosändare. Grattis till bedriften. Vi mottog ert meddelande för flera år sedan och skickar svar på samma frekvens i hopp om att ni även kan höra detta.

Vad skönt att höra av er. Vi trodde ni hade gott förlorade när vi aldrig hörde något från er. Vi ska försöka nå er med en ny uppfinning som gör transport mellan stjärnor näst intill omedelbar. Ni kan få riktig utrustning och teknologi så fort vi når er men det tar tid att bygga dessa "portaler". Vi har så klart redan hållit på i några år när ni får detta meddelandet. 

Vi har också mycket tråkiga nyheter. Jorden har gått under i ett stort krig och vi fick själva nyss kontakt med "samfundet". Resterna av regeringen som startade kriget. De tror antagligen att ni är döda och det tar ytterligare några år innan de får ert meddelande. De kommer knappast prioritera er med en port men vi kommer att skicka en så fort vi kan.
Ni har fortfarande långt att gå innan ni har byggt upp en normal infrastruktur. Ni har redan folk som är motvilliga ny teknologi, hoppas de ändrar sig och tar emot vår hjälp.

Håll ut några år till så löser sig allt sedan.
Slut på meddelande.


Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Jag hoppas att samfundet har med sig mycket kapital... och riktigt bra whiskey.

- Sun
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 02 juni 2014 kl. 16:48
Jag hoppas att samfundet har med sig mycket kapital... och riktigt bra whiskey.

- Sun
Om 150-årig whiskey lagrad i fat av äkta molekylärt rekonstruerade ekplankor duger så är Delta, division Livsmedel, din självklara leverantör! (En duktig smugglare kan säkert gå runt de hårda exportrestriktionerna ;) )

o0ger

#9
Citat från: Gideon skrivet 02 juni 2014 kl. 18:25
Citat från: o0ger skrivet 02 juni 2014 kl. 16:48
Jag hoppas att samfundet har med sig mycket kapital... och riktigt bra whiskey.

- Sun
Om 150-årig whiskey lagrad i fat av äkta molekylärt rekonstruerade ekplankor duger så är Delta, division Livsmedel, din självklara leverantör! (En duktig smugglare kan säkert gå runt de hårda exportrestriktionerna ;) )
Det låter bra. Jag ska se om jag kan råka komma över en låda på nåt sätt ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

shutter

#10

Jag skall först orientera mig i tillvaron OCH hinna med lite semester i Normandie? innan jag aktivt kan bidra här.
Publicerar en arkivbild från mina ansträngningar så långt.

Peter S

Lyckades pejla in en utsändning från samfundet där de planerar en enhetlig front, en fasad att visa upp. Det känns som de kommit långt på vägen att enas när de väljer en uniform som finns att köpa i 26 respektive 16 enheter - universe wide! Hoppas att all annan planering följer samma mått av storskalighet, för då har vi inget att oroa oss för!

EpsilonEta

Citat från: nikerl skrivet 16 juni 2014 kl. 20:23
(OBS. ben och kropp finns ej att köpa på Bricklink, ta bara vanliga svarta ben och kropp.)
Extra dräkt (stulen från en soldat från Samfundet) 71002-4 Evil Mech
Det är väll denna torso 973pb425c01 med svart arm. Jag kan inte se benen men det kanske kommer från samma serie
http://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=M&catString=170
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: humlan skrivet 22 juni 2014 kl. 21:54
Låt mig presentera Argus D'Marco (DV), Kommendörkapten i Hennes Majestäts flotta, befälhavare för Hennes Majestäts Rymdskepp H.M.R. Valkyria. Hjälten från slaget om Riglus III, för vilket han belönades med Valkyrias högsta utmärkelse, Drottningens Välsignelse (DV), samt placeringen som kapten på flottans nyaste och modernaste rymdkryssare.
Läcker interiörbild i din presentation! Använde du också en SW-planet i bakgrunden eller är det något annat? Hursomhelst blev det mycket snyggt :)

humlan

Citat från: Gideon skrivet 22 juni 2014 kl. 22:26
Läcker interiörbild i din presentation! Använde du också en SW-planet i bakgrunden eller är det något annat? Hursomhelst blev det mycket snyggt :)

Tack!

Planeten är mycket riktigt en SW-planet, specifikt Alderaan från .
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.