Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PaB sortiment - LEGO Stores Stockholm / MoS & Skhlm

Startat av andli, 16 november 2015 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

SvanteOlof

ordvits: studsmatta = 4186

andli

Nybohov:

Absolut största nackdelen med WOB är att alla bitar inte finns där.
Hur ska du göra när den bit som är i byttan inte finns att välja?
I Google docsen är det bara att friskriva dit vad som ligger där!
Och vilka bitar saknas? Sannolikt inte 3001 utan mer annorlunda bitar, de bitar man vill få reda på att de finns på väggen...

>Vilket kan flest ändra i?
Wall of bricks kräver ett konto, Google docs kräver en internetanslutning!
Vem orkar registrera sig överallt?

>Vilket har flest användare?
Wall of bricks har säkert fler användare internationellt eftersom de har alla butiker, men google docsen är jag övertygad om har fler användare än så länge på den svenska butiken.

>Vilket är bäst uppdaterat?
Ja det är väl bara att skriva ut bägge listorna och åka till butiken och kolla...
Just nu är de ju väldigt oense... på WOB ser det ju ut som de inte har alla bitar till PaM längre? Stämmer det?
Och det är enklare att se på Google Docsen vilka bitar som finns på väggen och vilka som finns bakom!

Fasiken jag ska nog satsa på en säljkarriär :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Lordflintstone

Citat från: andli skrivet 17 maj 2016 kl. 09:35
Nybohov:

Absolut största nackdelen med WOB är att alla bitar inte finns där.
Hur ska du göra när den bit som är i byttan inte finns att välja?
I Google docsen är det bara att friskriva dit vad som ligger där!
Och vilka bitar saknas? Sannolikt inte 3001 utan mer annorlunda bitar, de bitar man vill få reda på att de finns på väggen...

>Vilket kan flest ändra i?
Wall of bricks kräver ett konto, Google docs kräver en internetanslutning!
Vem orkar registrera sig överallt?

>Vilket har flest användare?
Wall of bricks har säkert fler användare internationellt eftersom de har alla butiker, men google docsen är jag övertygad om har fler användare än så länge på den svenska butiken.

>Vilket är bäst uppdaterat?
Ja det är väl bara att skriva ut bägge listorna och åka till butiken och kolla...
Just nu är de ju väldigt oense... på WOB ser det ju ut som de inte har alla bitar till PaM längre? Stämmer det?
Och det är enklare att se på Google Docsen vilka bitar som finns på väggen och vilka som finns bakom!

Fasiken jag ska nog satsa på en säljkarriär :)

I det bästa av världar vore det väl lättast om Hilsen uppdaterar exelarket.

andli

Citat från: Lordflintstone skrivet 17 maj 2016 kl. 09:43
I det bästa av världar vore det väl lättast om Hilsen uppdaterar exelarket.
Hilsen?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S


erik1107

Efter första MOS-besöket och första uppdaterandet:

WOB
fördelar:
enkelt och tydligt hur man fyller i.

nackdelar:
- segt (sidan laddar om långsamt och det krävs en väldig massa klick och letande för att man inte kan friskriva, man kan behöva leta upp element-ID på BL för att hitta en bit)
- inte färger finns (men finns alltså enligt någon ovan inte alla bitar heller?)
- man kan inte friskriva kommentarer, t.ex. om man vet att det var däck i en låda men inte kommer ihåg exakt vilka.
- man kan inte flytta runt bitar när de bara bytt plats på väggen

vårt google doc vågade jag inte redigera för jag var rädd att sabba det och det var lite information-overload igår (framför allt verkade det svårt att lägga till bilderna, men nu ser jag att de kommer automatiskt när man lägger till element-ID).

Jag ska sätta mig ikväll och fylla i mer rätt information i både WOB och vårt google-doc. Jag tror att vårt google-doc kan vara smidigare om man bara lär sig leta efter element-ID:n vilket jag inte kunnat innan.


Nybohov Creation Ltd.

#276
Citat från: andli skrivet 17 maj 2016 kl. 09:35
Nybohov:

Absolut största nackdelen med WOB är att alla bitar inte finns där.
Hur ska du göra när den bit som är i byttan inte finns att välja?
I Google docsen är det bara att friskriva dit vad som ligger där!
Och vilka bitar saknas? Sannolikt inte 3001 utan mer annorlunda bitar, de bitar man vill få reda på att de finns på väggen...

>Vilket kan flest ändra i?
Wall of bricks kräver ett konto, Google docs kräver en internetanslutning!
Vem orkar registrera sig överallt?

>Vilket har flest användare?
Wall of bricks har säkert fler användare internationellt eftersom de har alla butiker, men google docsen är jag övertygad om har fler användare än så länge på den svenska butiken.

>Vilket är bäst uppdaterat?
Ja det är väl bara att skriva ut bägge listorna och åka till butiken och kolla...
Just nu är de ju väldigt oense... på WOB ser det ju ut som de inte har alla bitar till PaM längre? Stämmer det?
Och det är enklare att se på Google Docsen vilka bitar som finns på väggen och vilka som finns bakom!

Fasiken jag ska nog satsa på en säljkarriär :)

Jag tänkte att fler som ska besöka MoS kommer att använda WOB eftersom vår lista ligger på ett forum inte alla känner till.

Jag har inte fattat att vem som helst kan ändra i Google Docs-filen. Hänglåsen på flikarna har lurat mig.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andli

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 17 maj 2016 kl. 11:24

Jag tänkte att fler som ska besöka MoS kommer att använda WOB eftersom vår lista ligger på ett forum inte alla känner till.
Vad säger att de känner till WOB?
Denna tråd är för övrigt första googleträffen på "Pab solna lego"
fjärde på "lego shop sverige pab"
WoB syns inte till alls!

Men men framtiden kommer visa vilken sida som blev mest uppdaterad!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andli skrivet 17 maj 2016 kl. 12:47
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 17 maj 2016 kl. 11:24

Jag tänkte att fler som ska besöka MoS kommer att använda WOB eftersom vår lista ligger på ett forum inte alla känner till.
Vad säger att de känner till WOB?
Denna tråd är för övrigt första googleträffen på "Pab solna lego"
fjärde på "lego shop sverige pab"
WoB syns inte till alls!

Men men framtiden kommer visa vilken sida som blev mest uppdaterad!

Se där. Jag utgick från att en sida som samlar alla Lego-butikers utbud skulle vara mer poppis.

Egentligen struntar jag i vilket som vinner. Det är enklast att kunna lita på en källa.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Boathill

#279
Nya delar på väggen, någon som är bättre på vad delarna heter får gärna uppdatera filen! Det hade även 1x4 bricks ljusgrå framme som saknas på plattan.

Fyllde på med 690 välpackade bitar i en stor burk! :)

https://www.flickr.com/gp/143525215@N07/vUrS0Q

andli

Är det på plattan alltså utöver det som är på vägen?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Boathill


Fick lite tid att uppdatera listan över väggen nu på kvällen, men missade att få med översta raden på bild så där e jag lite osäker. Kan även tagit fel på några färgnyanser (första gången jag uppdaterar listan) men det är i alla fall mer rätt nu än tidigare! :)

Zilmrud

Fick en uppgift på FB om att de har 2x2 gray tiles på MOS igen. Ny leverans.
Har ej kontrollerat det själv....

ÅK OCH LÄNSA NU!  ;D
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Lordflintstone

Citat från: Zilmrud skrivet 27 maj 2016 kl. 13:32
Fick en uppgift på FB om att de har 2x2 gray tiles på MOS igen. Ny leverans.
Har ej kontrollerat det själv....

ÅK OCH LÄNSA NU!  ;D

Kollade inte FB i två timmar och missade att åka. Kan nu inte åka dit före söndag men då är det väl slut.

Zilmrud

Citat från: Lordflintstone skrivet 27 maj 2016 kl. 14:45
Citat från: Zilmrud skrivet 27 maj 2016 kl. 13:32
Fick en uppgift på FB om att de har 2x2 gray tiles på MOS igen. Ny leverans.
Har ej kontrollerat det själv....

ÅK OCH LÄNSA NU!  ;D

Kollade inte FB i två timmar och missade att åka. Kan nu inte åka dit före söndag men då är det väl slut.

Har inte heller tid för det :/
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.