Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Det förefaller som att många här är intresserade av att bygga och gissa på vinjetter av historiska händelser. Därför tycker jag att det är dags för en egen tråd i ämnet.

Reglerna är i stort sett samma som i tråden för vinjetter på film/bok/T-serie etc., alltså:

- Vinjetten byggs på en yta av 8x8 studs, av verkliga bitar eller i LDD.

- Motivet ska vara en historisk händelse - liten eller stor, men allmänt känd (alltså inte "när jag tog studenten").

- Den första som gissar rätt på en vinjett ska bygga nästa. Detta ska göras inom tre dygn från att gissningen bekräftats vara korrekt. Därefter är det fritt fram för andra att lägga upp en ny vinjett.

- Från det att vinjetten publiceras ska det gå minst ett dygn innan ledtråd ges, utöver eventuella ledtrådar som ges direkt till bilden.

Poängräkning och lista över tidigare vinjetter finns här.

Jag inleder stafetten med följande bild:

andli

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Kvarnbacka

Citat från: andli skrivet 27 januari 2013 kl. 15:40
Luther spikar teser

Stämmer bra!
Egentligen, när det gäller historiska händelser, vill man kanske veta tidpunkt och plats också, men eftersom jag inte frågade efter det så får du rätt ändå.
Varsågod och bygg!

Stigge72

Kul att den här tråden har startats nu. :)
När det gäller Luther och hans teser, så kommer jag alltid att tänka på Pastor Astor Flanell, men han spikade upp ett antal töser på kyrkporten istället... osäker på varför just nu, dock...

Kvarnbacka

#4
Eftersom det var jag som startade tråden tar jag på mig att räkna poängen också. Det är samma system som för filmvinjetterna, d.v.s.:

1 poäng om man gissar rätt och postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man gissar rätt och inte postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man postar en vinjett när någon annan har gissat rätt och fortfarande har tid på sig att posta en ny vinjett.
1 poäng om man postar en ny vinjett när föregående "vinnare" inte har fullföljt sin plikt inom tre dygn.
-1 poäng till ägare av aktuell vinjett om denne inte meddelar att en gissning är korrekt inom tre dygn efter att gissningen har postats.

Domare och poängräknare är Kvarnbackafilm.

Carl T

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 28 januari 2013 kl. 12:41
1 poäng om man gissar rätt och postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man gissar rätt och inte postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man postar en vinjett när någon annan har gissat rätt och fortfarande har tid på sig att posta en ny vinjett.

Har jag glömt något?

Kanske -1 poäng om man byggt men inte berättar (inom 3 dagar?) om gissningarna är rätt eller fel? Inte för att det borde hända, men ändå.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kvarnbacka

Citat från: Carl T skrivet 28 januari 2013 kl. 13:54
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 28 januari 2013 kl. 12:41
1 poäng om man gissar rätt och postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man gissar rätt och inte postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man postar en vinjett när någon annan har gissat rätt och fortfarande har tid på sig att posta en ny vinjett.

Har jag glömt något?

Kanske -1 poäng om man byggt men inte berättar (inom 3 dagar?) om gissningarna är rätt eller fel? Inte för att det borde hända, men ändå.

Det låter som ett vettigt tillägg. Man bör se till att hålla sig uppdaterad på gissningarna när man har byggt.

andli

Här kommer mitt bidrag!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

AndersI


andli

#9
Visst är det så!

Insåg efteråt att genomskinliga bitar inte var ett så bra val för graffiti...

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

AndersI

#10
Hu , vad svårt det var att få in en historisk händelse på 8x8!

Fixar ni den här?

lindyhep

#11
Ser ju maskeradaktigt ut.
Mordet på Gustav III 16 mars (!) 1792 och då borde clownen vara Anckarström.

----edit:
(Utropstecknet för att det nästan ser ut som en tanke att från AndersI s sida välja nåt som hände den 16 mars när tågträffen är planerad samma datum.)

AndersI

#12
Helt rätt! Din tur.

Edit: Det fanns faktiskt inte någon som helst tanke bakom (men det var ett kul sammanträffande). Den här vinjetten är ett panikbygge, när jag insåg att det jag pysslat med en lång stund inte var riktigt historiskt korrekt...

Se min andra tråd om "Dagens mest misslyckade vinjett"

shutter

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 28 januari 2013 kl. 12:41
Eftersom det var jag som startade tråden tar jag på mig att räkna poängen också. Det är samma system som för filmvinjetterna, d.v.s.:

1 poäng om man gissar rätt och postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man gissar rätt och inte postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man postar en vinjett när någon annan har gissat rätt och fortfarande har tid på sig att posta en ny vinjett.

Har jag glömt något?

Ställningen just nu: andli 1 poäng (förutsatt att ny vinjett postas senast onsdag kl. 16:53), övriga 0 poäng.
Plus 1 poäng för den som tar upp en fallen tråd. Dvs den som efter tre dygn bygger nästa vinjett, när den som gissat rätt inte gjort det.

Kvarnbacka

Citat från: shutter skrivet 31 januari 2013 kl. 08:15
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 28 januari 2013 kl. 12:41
Eftersom det var jag som startade tråden tar jag på mig att räkna poängen också. Det är samma system som för filmvinjetterna, d.v.s.:

1 poäng om man gissar rätt och postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man gissar rätt och inte postar en ny vinjett inom tre dygn.
-1 poäng om man postar en vinjett när någon annan har gissat rätt och fortfarande har tid på sig att posta en ny vinjett.

Har jag glömt något?

Ställningen just nu: andli 1 poäng (förutsatt att ny vinjett postas senast onsdag kl. 16:53), övriga 0 poäng.
Plus 1 poäng för den som tar upp en fallen tråd. Dvs den som efter tre dygn bygger nästa vinjett, när den som gissat rätt inte gjort det.

Det tycker jag känns rättvist. Taget!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.