Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mästerbyggartävling 2017

Startat av krakfot, 14 september 2017 kl. 11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 21 oktober 2017 kl. 11:45
Är det ok om moduverseplattorna är sammanbyggda utan möjlighet att dela på dem? Får bygget sticka upp i kanten på plattan eller bör det vara "marknivå" i ytterkanten av plattorna?


Så länge måtten är jämt delbara med 32, så kan du bygga allt i ett stycke. Tänk på att det ska kunna fraktas bara.

Står ingenting om höjd-restriktioner, eller att det ska kunna anslutas något speciellt i kanterna på bygget, så jag förutsätter att det är valfri höjd även i ytterkanterna.

andli

Det blir ju inte så kompatibelt med andra byggen om man inte går ner till markplan i ytterkanten. .

Teorin är väl att man ska kunna ställa vila två byggen som helst bredvid varandra?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Full Plate

Citat från: Emma skrivet 21 oktober 2017 kl. 16:25
Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 21 oktober 2017 kl. 11:45
Är det ok om moduverseplattorna är sammanbyggda utan möjlighet att dela på dem? Får bygget sticka upp i kanten på plattan eller bör det vara "marknivå" i ytterkanten av plattorna?


Så länge måtten är jämt delbara med 32, så kan du bygga allt i ett stycke. Tänk på att det ska kunna fraktas bara.

Står ingenting om höjd-restriktioner, eller att det ska kunna anslutas något speciellt i kanterna på bygget, så jag förutsätter att det är valfri höjd även i ytterkanterna.

Citat från: andli skrivet 21 oktober 2017 kl. 21:34
Det blir ju inte så kompatibelt med andra byggen om man inte går ner till markplan i ytterkanten. .

Teorin är väl att man ska kunna ställa vila två byggen som helst bredvid varandra?

Hade gärna hört något officiellt på detta med höjd i ytterkanterna.

Å ena sidan går ju moduverse ut på att man ska kunna koppla ihop dem med varandra. Å andra sidan känns det som en väldigt hård begränsning när temat faktiskt är natur, som ju knappast är känd för att vara jämn i kanterna.

Svårt att se att man kan bygga något som faktiskt ser ut som natur (åtminstone naturlig sådan) om kanterna alla måste ligga i trottoarnivå. Blir ju snarare parker då.

Förra året fanns det väl en ambition att koppla ihop alla bidragen med vägar mellan, men blev aldrig något av det. Vet inte om det finns någon sådan tanke i år, men känns som temat i år gör sig sämre i ett sånt format - tror iaf jag personligen.

Betweenbrickwalls

Jag resonerar som Full Plate. Det blir ju en kraftig begränsning i temat om kanterna måste vara i markhöjd. Frågan är väl då om temat är "natur i form av park" eller "natur eller park"...
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Emma

Citat från: andli skrivet 21 oktober 2017 kl. 21:34
Det blir ju inte så kompatibelt med andra byggen om man inte går ner till markplan i ytterkanten. .

Teorin är väl att man ska kunna ställa vila två byggen som helst bredvid varandra?

Det är nog olika hur man tänker kring moduverse. Jag använder moduverse till de flesta av mina byggen, eftersom det är så stabilt. Men att vara kompatibel mot andra plattor i ytterkant, det tänker jag snarare har med cb att göra. Eller som en specifik regel i en tävling.

Vi får väl lyssna på vad krakfot har att säga om just denna tävling.

ColA

Grunden börjar bli klar 😄

Peter S

Citat från: ColA_30 skrivet 26 oktober 2017 kl. 19:48
Grunden börjar bli klar 😄
Starta en egen tråd för WIP. I denna tråd ska bara de färdiga objekten ligga.

CitatDet är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.

Full Plate

Hade vi kunnat få ett officiellt svar angående diskussionen om höjd i kanterna, Krakfot? Svårt att börja bygga eller ens tänka på design innan man vet vad det är för begränsningar som gäller.

krakfot

Japp nu har vi diskuterat bakom kulisserna och kommit fram till att i ytterkant av era byggen skall det vara moduverse-standrad. Däremot får det se ut hur det vill inom era byggen dvs mellan studs 32-33 om ni t.ex bygger 64 långt.

Betweenbrickwalls

#24
Citat från: krakfot skrivet 29 oktober 2017 kl. 19:04
Japp nu har vi diskuterat bakom kulisserna och kommit fram till att i ytterkant av era byggen skall det vara moduverse-standrad. Däremot får det se ut hur det vill inom era byggen dvs mellan studs 32-33 om ni t.ex bygger 64 långt.

Tack för det klargörandet! Nu kan man påbörja designarbetet på riktigt ☺
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

janho

En fråga till: Innebär moduverse att man ska bygga minifig-skala eller får man bygga i microscale till exempel?

krakfot

Alla skalor tillåtna. /G

klosskillen

En trivial fråga från en nykomling: Hur startar man en wip-tråd?

Magnus den store

Citat från: klosskillen skrivet 31 oktober 2017 kl. 21:32
En trivial fråga från en nykomling: Hur startar man en wip-tråd?

Gå till moc-forumet, klicka på nytt ämne, och skriv wip i rubriken [vanligen inom hakparantes].

Wip = work in progress

http://www.swebrick.se/index.php?board=26.0
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

le_goto

Ursäkta en rookiefråga:
Läste tidigare i tråden att bidrag ska kunna fraktas. Är det så och i så fall vart och under hur lång tid?
Samsas ju tillsammans med sonen om Legot här hemma och det skulle inte vara populärt om jag band upp en massa härliga bitar under en lång tid  ;D
Min taktik är mer - bygga snabbt och fokuserat, dokumentera, riva...

Finns på Instagram: @le_goto

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.