Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd


DanielEss

#736
Citat från: BeardedNerd skrivet 06 september 2018 kl. 17:36
Citat från: Magnusengstrom skrivet 29 juni 2018 kl. 17:54
Denna
https://www.bauhaus.se/forvaringsvagn-med-hjul-10-lador.html?nosto=nosto-other-purchases

Plus dessa 10x8x7
https://m.clasohlson.com/se/Insatsfack%20SmartStore%20Classic/Pr341556003

Plus
http://brickarchitect.com/labels/

Blir detta.

Åh, den där Bauhaus-stapeln vore något för mig. Har dock inget Bauhaus i trakten. Får kanske beställa, om det inte finns något liknande till rimligt pris på annat håll.

Den var helt underbar! Dock kanske inte tillräcklig för ens mitt lego men jag kan lätt tänka mig att utöka den. Segmenten verkar (OBS verkar, har inte sett dem separera till mer än hälften och har inte velat dra än) gå att ta isär så man kan stoppa in fler lådor i samma stapel. Den är dock helt i plast, så jag ska se till att sätta en motvikt bak för att inte riskera att den välter om man drar ut för många lådor samtidigt... (Lådorna går f.ö. att ta ut helt, men har en spärr för att undvika att det går för lätt.)
Värt att notera om ni tänkt köpa Claes Ohlsson-askarna i butik - av nån muppig anledning anger förpackningsetiketten en centimeter större mått! Askarna är dock stämplade i botten med de korrekta siffrorna...

(PS. Jag har inte heller nåt Bauhaus i trakten, men det gick utmärkt att beställa med hemkörning. Frakten var t.o.m billigare än bensin till grannorten, där jag annars brukar köpa större attiraljer.)

BeardedNerd

Jag beställde just tre för hemleverans. Inte så farlig frakt för det, nej. Hade funderat på något mer när jag ändå höll på, men nån måtta får det vara.

Anders67


BeardedNerd

Jag kan rapportera att Bauhaus-staplarna är nästan fulla redan. Men nu har jag de flesta standardbitarna i lättåtkomliga lådor istället för att stapla mindre lådor på golvet, och istället kunde jag tömma en massa gamla godisburkar in i stapelbara lådor som ryms i hyllorna runtom. Det borde bli smidigare att bygga nu.

DanielEss

Har ni några bra ideer på förvaring av minifigs som inte ska stå framme? De är ju inte särskilt stapelbara eller lämpade för (små) lådor. Accessories och hår och lösa kroppsdelar går utmärkt i sorteringsboxar, men hela figurer? Genast lite värre. Tänker då mest på såna man kanske inte vill ta isär. Visst går det att lägga dem i större lådor, men det bilr så svårt att få översikt eller komma åt dem då.

Det bästa jag kommit på hittills är att ställa upp dem i rader på plates som sedan kan travas hjälpligt. Funkar, men vill gärna höra om det finns ännu bättre lösningar!

ColA

Citat från: DanielEss skrivet 28 oktober 2018 kl. 12:47
Har ni några bra ideer på förvaring av minifigs som inte ska stå framme? De är ju inte särskilt stapelbara eller lämpade för (små) lådor. Accessories och hår och lösa kroppsdelar går utmärkt i sorteringsboxar, men hela figurer? Genast lite värre. Tänker då mest på såna man kanske inte vill ta isär. Visst går det att lägga dem i större lådor, men det bilr så svårt att få översikt eller komma åt dem då.

Det bästa jag kommit på hittills är att ställa upp dem i rader på plates som sedan kan travas hjälpligt. Funkar, men vill gärna höra om det finns ännu bättre lösningar!

Ska du inte använda delarna till egna figs? Då kan du ju lägga dom i små zippåsar som Du kan samla i en större låda

Magnus den store

Jag använder ett gäng Brevbox Bigso Oskar.
https://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/sortera--forvara-c3043/forvaringslador-c2991/brevbox-bigso-oskar-a4-gra-2361028/

Den är dock inte anpassad för Lego, så det går inte in någon basplatta på 32x32. Då är shiftaltcmds lådor bättre.



Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

DanielEss

Citat från: ColA_30 skrivet 28 oktober 2018 kl. 14:40
Ska du inte använda delarna till egna figs? Då kan du ju lägga dom i små zippåsar som Du kan samla i en större låda

Eh... jag har ett ANTAL figurer:D De delar jag tänkt använda är redan sorterade i fack...men det finns såna jag inte vill dela upp, t ex Steve här   och andra unika eller roliga som inte ingår i samlarserier och kan komma till pass i dioraman eller annat. Inte för att de är överdrivet många, men de ska ju också ha nånstans att vara!

robinnilsson403

Var inne på mitt lokala Rusta igår, och de hade SmartStore Classic 1 & 2 i 4-pack för 49:90. Kändes som ett bra pris. Utöver det hade de även 3 för 2 på övriga SmartStore-sortimentet.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Magnusengstrom

Har pillat lite med min förvaring och dylikt.



LinusLundstrom

Hej hopp!

Jag hittade de här små burkarna på Flying Tiger of Copenhagen (föredetta TGR/Tiger). Det kanske inte är något för stora samlingar, men för mindre samlingar tycker jag de är riktigt neat. Speciellt som de går stacka hur högt man vill. 30kr för ett 3-pack. Däremot undrar jag om någon har tips på ett liknande upplägg, fast lite större lådor?

Allt gott.
Glad AFOL som passar på att bygga lite när kidsen somnat.

BrickLink-butik: BricksOfTheNorth

BrickMe

Citat från: LinusLundstrom skrivet 04 mars 2019 kl. 12:33
Hej hopp!

Jag hittade de här små burkarna på Flying Tiger of Copenhagen (föredetta TGR/Tiger). Det kanske inte är något för stora samlingar, men för mindre samlingar tycker jag de är riktigt neat. Speciellt som de går stacka hur högt man vill. 30kr för ett 3-pack. Däremot undrar jag om någon har tips på ett liknande upplägg, fast lite större lådor?

Allt gott.

De verkar behändiga till mindre typer av klossar som man inte har så stora mängder av. Kul att se att man inte är ensam om att sätta ihop klossar.... Vilket säljare och en del köpare föraktar på BL. Jag är definitivt en stacker som gärna sätter ihop klossarna för att på så sätt komprimera samlingen. Å andra sidan har jag inte tänkt att sälja något och vet att nya klossar som en gång väl satts ihop med andra, inte kan anses vara nya längre utan begagnade men i gott skick  ;). Jag brukar tigga plastlådor som blir över när personal fyller på lösgodis på Ica. I sådana förvaras alla möjliga klossar och det går att fylla upp dem med alla sorters Lego om man separerar dem i olika zip påsar.

David i Lekeberg

Jag vill tacka för denna tråden den har varit till hjälp då jag insett att jag behöver sortera bättre.

Jag läste recensionen för Clas Ohlson sortiment skåp med 30 lådor:

;D Jag är inte i närheten av att få plats med allt lego i två sådana skåp.

Jag har även testat Bauhaus lådorna de är bra till stora bitar eller de sorter jag har mycket av.

Till små bitar har jag köpt:
https://www.biltema.se/verktyg/verkstadsutrustning/sortimentslador/sortimentlador-4-st-2000041612
Bra till de minsta bitarna. Lådorna har boxar i tre storlekar som går att ta ur och ordna efter behag (Vill jag ha större boxar till en låda växtdelar  t ex). Lätt att ta de lådor och boxar jag behöver för att bygga.

Har även testat:
https://www.biltema.se/verktyg/verkstadsutrustning/sortimentslador/forvaringsskap-barbart-2000041889
Sortiment skåp med tre olika storlekar på lådor som går att flytta om fritt till skillnad mot en del andra skåp där lådorna bara passar för en storlek. Det finns handtag på skåpet så det går att flytta.Lådorna har två stopp, ett så att de inte öppnas ofrivilligt och det andra gör att du kan ha lådan utdragen men inte ramla ur skåpet. De små lådorna har en löstagbar mellanvägg som gör att det går att sortera bättre. Finns även möjlighet att sätta lapp på lådfronten.

De två senare har blivit mina favoriter när jag börjat sortera legot.

Jag sorterar efter bit först och sedan efter färg. Vissa sorter jag har få av samlas med liknande bitar. Egentligen tycker jag att det är viktigast att sortera efter storlek, stora bitar hittar du oftast även om sorteringen är dålig. Att sortera små bitar noggrannare underlättar att hitta rätt bit.

Varmluftsugn

Jättebra tips. Jag känner att en tur till biltema kan vara en väl värd investering  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.