Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Vad jag byggde idag? Efter flera intensiva dagar med byggande långt in på natten inför utställningens öppnande om en timme borde svaret kanske vara "inget alls". Har faktiskt suttit pillat med lite "tablescraps" bland mina egna egna bitar nu på morgonen. Provade en otroligt enkel idé att få en skorsten att se murad ut utan att använda "headlight bricks" eller "tiles".

Igår kväll sattes glasmonter på hela staden så nu går det inte att ändra något på ett slag och jag kan gå på premiären och förhoppningsvis vara ganska avslappnad.

Det största skälet till att jag anlitades var ju att de behövde någon som kunde lista ut hur man skulle bygga Karlstads domkyrka och rådhus.
Dessa båda modeller kom inte i tid från "Design by Me" så nu skall jag bygga dem i lugn och ro rdo att stoppas in när glaset tas bort om någon vecka eller så. Så ni som ser utställningen tidigt skall nog se den igen senare när staden finslipats.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Pekblom


mechamike

3 st film viggar på Legoträffen i Linköping och en teamövning med AndersI  ;D
(bilder kommer förhoppningsvis senare i annan tråd)
?

Skrytsson

Flickvännen har just byggt upp Kingdoms Adventskalendern. Fina figurer, mycket med extrabitar(!) och småtrevligt enkelt byggande. Och gissa vad, bitarna är tillverkade i Danmark, Ungern, Tjeckien och Sverige(!) Inget Kina! Visste inte att lego hade tillverkning i Sverige?

Mirandir

Efter att ha byggt drygt 2,5 vånigar av vattentornet var jag rätt missnöjd med dess proportioner. Därför ligger nu bottenvåningen halverst isärplockad i en hög på legorummets golv samtidigt som jag börjat återuppbygga den igen fast med en "footprint" på 26 x 26 istället för 28 x 28.

Enda egentliga nackdelen med det nya formatet är att de kaklade väggarna i bottenvåningens badrum inte kommer att blir riktigt lika snygg. Men sammantaget kommer nog helheten att bli betydligt bättre.
Legobloggen: http://legobloggen.com

shutter

Högt

Dagen började med ett studiebesök på vinkraftbygget här utanför byn. Dålig sikt gjorde att jag endast kunde skymta konturen av bygget. Så frågade jag hur högt det var. 80 meter fick jag till svar. Jaha! 80 meter. ja, det är 20 meter längre än skolidrottens 60 metersbana eller 20 meter kortare än 100 m. Great! Men hur mycket är det på höjden då, hur HÖGT är det.

När jag kom hem till mina kära bitar var jag nyfiken på att bygga ett vinkraftverk i full minifig-skala.
Jag hann inte fullt ut men bra nära. Jag fick hålla kväll efter 150 cm. Full höjd skall vara 186 cm. En minifigur är 4 cm. DET ger en uppfattning om höjden...

Pekblom

Citat från: shutter skrivet 30 oktober 2010 kl. 23:20

Jag hann inte fullt ut men bra nära. Jag fick hålla kväll efter 150 cm. Full höjd skall vara 186 cm. En minifigur är 4 cm. DET ger en uppfattning om höjden...


Alla har vi ju våra små funderingar. Jag har en fascination för kranar, speciellt mobilkranar och när jag ser en så där hög byggnad tänker jag alltid, -undra hur stor kranen var som de lyfte upp generatorn med.. skall jag bygga en kran till att slutföra ditt torn *ler*
Men det ser ut att vara ett bra sätt att förvara bitarna om inte annat hur många bitar / kvadrat cm kan man trolla bort på det där sättet?
.

Skafte


AndersI

#113
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 30 oktober 2010 kl. 00:40
Hörru, du har faktiskt ett Mindstorms nu! ;)
Var det meningsfullt att fortsätta då?
Jo, flipprarna fungerar över förväntan, spelet i sig är för litet för att få plats med några riktiga händelser, och Ja, Mindstorms ingår i tankarna för ett större spel, även om jag kanske hellre tar mitt gamla Dacta-interface (8 utportar, 8 inportar ger betydligt större möjligheter). Så planerna för en större variant finns...

Edit: Och jag byggde två filmvig:ar, och ett teambygge med mechamike (i Linköping).

robban

Citat från: Larry Lars skrivet 30 oktober 2010 kl. 11:11
Vad jag byggde idag? Efter flera intensiva dagar med byggande långt in på natten inför utställningens öppnande om en timme borde svaret kanske vara "inget alls". Har faktiskt suttit pillat med lite "tablescraps" bland mina egna egna bitar nu på morgonen. Provade en otroligt enkel idé att få en skorsten att se murad ut utan att använda "headlight bricks" eller "tiles".

Igår kväll sattes glasmonter på hela staden så nu går det inte att ändra något på ett slag och jag kan gå på premiären och förhoppningsvis vara ganska avslappnad.

Det största skälet till att jag anlitades var ju att de behövde någon som kunde lista ut hur man skulle bygga Karlstads domkyrka och rådhus.
Dessa båda modeller kom inte i tid från "Design by Me" så nu skall jag bygga dem i lugn och ro rdo att stoppas in när glaset tas bort om någon vecka eller så. Så ni som ser utställningen tidigt skall nog se den igen senare när staden finslipats.

Tack för tipset! Hojta till när det är uppgraderat.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Pekblom

I dag byggde jag 8096 Emperor Palpatine's Shuttle. Jag tycker fortfarande inte den är bra. Massor med saker som är fel men nu är den i rätt prisklass. Axel (min son) gillar att sätta hjälmen på "dåligt väder" men hur många gånger kan man gör det innan man tröttnar på det?

sweMezza

Slöbyggde 8099 Midi-Scale Imperial Star Destroyer framför TV:n. Avkopplande efter Micropolis-byggandet och deadline. Modellen i sig var okej. Jag gillar modellerna i midi-scale. Hoppas på att det kommer fler och man faktiskt kan ha många stora skepp uppställda på en liten yta.

Etzel

Byggde en liten enkel egyptisk MOC. Ska ta och fotografera i morgon när det finns ljus att tillgå. Får se om jag hinner bygga klart en annan MOC jag har på gång också.

Stigge72

Byggde en liten sak till en tävling... ;)
En bild kommer upp i en annan tråd, och senast imorgon om allt går enligt planen.

swestar

Byggt set 8095 General Grievous Starfighter.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.