Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

14,19 var första måttet, provmätte lite andra bollar och fick allt mellan 14,03 och 14,22. Det varierar rätt friskt på en och samma boll = de är inte perfekta klot.
Blogg: Robotkampen

AndersI

Kollade också de olika bollsorterna med gammalt hederligt nonie-skjutmått, 5 av varje:

Basketboll, inget tryck: 13.90 - 14.02 (jämn spridning)
Fotboll, nytt utseende: 14.05 - 14.10 (jämn spridning)
Fotboll, traditionell:       14.05 - 14.20 (en enda 14.05, resten 14.10 - 14.20)

De är definitivt tjockare vid gjutskarven, jag mätte tvärs den på alla bollarna.

Jag tror inte det är värt besväret att köra dem i mätmaskin, men jag får se på fredag eftermiddag, jag ska ändå köra lite programvarutester då...

marpe

Citat från: GeekJoan skrivet 15 februari 2012 kl. 09:21
OK, så 14mm är det magiska måttet. Hittar man "något" med samma diameter så är man safe för hemma test. Så kan vi använda de riktiga bollarna vid "publika" körningar.

Jag är inte insatt i ditt bygge, men en fundering. Är det inte tveksamt att bara utgå ifrån diametern på bollen? Bollens beteende i banan styrs ju av så många andra parametrar som rotationsenergi och friktion. (Jämför extremvärdena bordtennisboll, stålkula, studsboll av samma diameter. ) Fel boll under experimentfrasen är en onödig risk under i mina ögon.  :)

Illuwatar

Framförallt vikten på bollarna borde vara en en väsentlig parameter näst efter deras storlek. Kunde man hitta plast-sfärer i rätt storlek skulle de kunna fungera som bra substitut vid testkörningar.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

marpe

Ja. Du har rätt, massa är viktigt. Bortse inte heller från friktionen. Tobbe har lagt in många fina youtubeklipp i tråden som visar hur viktig friktionen mellan bollarna är, likaså friktionen mellan bollar och underlag. Dessa klipp rekommenderas varmt. Studskoefficienter är också viktigt, vilket syns i ett par av filmerna. Det känns onödigt att klura ut vilka fler parametrar som kan förstöra ditt bygge, så jag går rakt på slutsatsen. Huvudkomponenten bör vara original.  :)

Technic

Är supersugen på att testa detta själv, men saknar bollarna.
Vilka är viktiga. :-)

Vad har ni betalat ca per styck för era bollar? Både fotbollar och basketbollarna.

Hittar lite olika pris på nätet. 

När jag kommer upp i tio inlägg så tänker jag fråga om någon har att sälja.
Men fram till dess så undrar jag lite vad rimligt pris är.

AndersI

Föreningen Swebrick har ett antal hundra bollar som vi har fått av LEGO. Jag har hand om c:a 250 just nu. Skicka mig ett PM med din postadress så skickar jag ~tjugo bollar (alltid en början). Eventuellt har Tobbe också kvar en del. Det är bra om vi kommer ihåg att dessa bollar är föreningens, för när vi väl träffas och sätter ihop en lång GBC behövs massor (många konstruktioner måste fyllas med bollar under drift - bollpumpar o. liknande.).

Tobbe Arnesson

Jag har redan lånat ut de jag fick.
Blogg: Robotkampen

colonel

Citat från: Technic skrivet 25 februari 2012 kl. 14:08
Vad har ni betalat ca per styck för era bollar? Både fotbollar och basketbollarna.

Hittar lite olika pris på nätet. 

När jag kommer upp i tio inlägg så tänker jag fråga om någon har att sälja.
Men fram till dess så undrar jag lite vad rimligt pris är.

Fodbolde er dyre. På Bricklink er gennemsnitsprisen for nye bolde til salg = DKK 5,12 pr. stk.
DET ER VANVITTIGT.
http://www.bricklink.com/catalogPG.asp?P=x45pb03&colorID=1

Jeg har fået de sidste 7.000 fodbolde af LEGO og bruger dem til LEGO World. I år delte jeg 1.000 ud, så der er til cirka 6 år endnu.

AndersI

Du kanske kan lägga 500 åt sidan för swebrick, ifall vi någonsin får ihop en större mängd GBC-er?

colonel

Hvis nogle af de bolde nogensinde skal komme til Sverige, så må det være fordi Swebrick medlemmer udstiller på LEGO World... ;)

Technic

Synd att priserna är så höga. :-(

Det finns ingen som kan tänka sig sälja 100st fotbollar och 100st basketbollar?

Köper inte till vilket pris som helst.

Får leta utomlands annars.

AndersI

Lägger en bild här av mitt senaste (om-)bygge - en gammal GBC som fått en ansiktslyftning:

GeekJoan


tellblom

Jag sitter på ca 150 egna bollar åxå (blandat basket och fotbollar) som vi kan då vi skall ställa ut Anders

/Martin

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.