Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mästerbyggartävling 2017

Startat av krakfot, 14 september 2017 kl. 11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate

Ett par frågor för krakfot:

1) Är det ok och att ha växter och dylikt vid kanten av sitt bygge (se bild nedan)? Jag tolkar moduverse som att det är marken som behöver ligga på en jämn nivå, så att moduler ser bra ut brevid varandra, även om växter och dylikt sticker upp lite från marknivån. I princip alla bidrag i tävlingen har någon form av detta, även om det är annat än växter, så jag antar att det är ok, eller?

2) Är det ok med lite överhäng av växtlighet (igen se bild nedan)?

Tacksam för snabbt svar så att man eventuellt kan åtgärda :)


Peter S

Citat från: Full Plate skrivet 02 mars 2018 kl. 11:51
Ett par frågor för krakfot:

1) Är det ok och att ha växter och dylikt vid kanten av sitt bygge (se bild nedan)? Jag tolkar moduverse som att det är marken som behöver ligga på en jämn nivå, så att moduler ser bra ut brevid varandra, även om växter och dylikt sticker upp lite från marknivån. I princip alla bidrag i tävlingen har någon form av detta, även om det är annat än växter, så jag antar att det är ok, eller?


Just denna punkt, med tillhörande svar från tävlingsledningen var en av de mest kryptiska och svårförståeliga, ur många perspektiv. Om syftet med regeln är att sätta ihop delarna till ett diorama borde väl fler förutsättningar funnits. Som det är nu är det olika skala, färg och miljö på moduversen, vilket omöjligt medger en ihopsättning mer än rent tekniskt.
Natur är i sig aldrig platt, slät eller jämn. Det är människan som skapar vågräta plana ytor. Att besluta om jämn kant är motsägelsefullt om syftet är att avspegla natur.
Vi har i och med regeln tappat minst en deltagare i tävlingen. Kanske fler?
Jag hoppas att min tolkning av moduversehöjd i kanten faller inom bedömningsramarna. Men som jag ser det har alla något tillägg ovanpå moduversen, även om det bara är ett lager tiles som symboliserar vägbana.

Godtfred

Mitt bidrag: Öken - med oas










drdoddo

Nu med godtfreds (fina) bidrag blev ju den aktuella frågan än mer intressant. Ett smidigt sätt att komma runt "höjdskillnads-begränsningen".

Godtfred

Precis, mitt bidrag bröt  tveklöst mot regeln vad gällde höjdskillnaden före ombyggnad, så det var lika bra att bygga om. Men man kan undra var gränsen går. Kanske är så enkelt att det är upp till de som röstar?

drdoddo

Citat från: Godtfred skrivet 03 mars 2018 kl. 20:26
Precis, mitt bidrag bröt  tveklöst mot regeln vad gällde höjdskillnaden före ombyggnad, så det var lika bra att bygga om. Men man kan undra var gränsen går. Kanske är så enkelt att det är upp till de som röstar?
Vill poängtera att jag inte har några som helst problem med ditt bidrag (inte minst då jag inte ens är med i tävlingen)  då jag hellre ser just nivåskillnader, etc i och med temat. Å tycker snarast att du förtjänar bonuspoäng för att du egentligen inte brutit mot några regler då kanterna är moduverse-höjd. Som vanligt blir det upp till de som röstar men jag tycker ändå det är en intressant diskussion som kanske resulterar i att reglerna förtydligas till nästa tävling då det verkar ha varit en hel del funderingar bland deltagarna kring det här med moduverse-höjd.  ;)

Full Plate

Jag tycker hela förloppet här har varit ganska intressant, och jag delar helt Peters inställning. Dock kan jag till viss mån förstå varje beslut som tagits i sin egen kontext, även om det slutligen lett fram till lite underliga konsekvenser. Intressant att diskutera...

...men just nu, med bara lite drygt 27 timmar kvar till deadline, vill jag helst bara ha svar på frågorna så jag kan börja fotografera  ;)

krakfot?

Peter S

Frågan är också: Hur hög är en Moduverse? Tre plates och en brick? Eller tre plates, en brick och en tile?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 04 mars 2018 kl. 08:53
Frågan är också: Hur hög är en Moduverse? Tre plates och en brick? Eller tre plates, en brick och en tile?

Så många frågor, så få svar.

Är det någon idé att ha tävlingar när reglerna är så oklara?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andli

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 mars 2018 kl. 09:29
Är det någon idé att ha tävlingar när reglerna är så oklara?

Tänker man på andemeningen med Moduverse tycker jag ganska många frågor får helt naturliga svar.
Moduverse använder vi för att kunna sätta ihop stora landskap tillsammans.
I min värld blir det då rätt självklart vad man kan göra nära kanten av sin modul (eller utanför sin modul...)

Men vill man läsa regelverket som fan läser bibeln är det såklart helt fritt fram, men vad hände då med den berömda swebrickandan där vi bygger saker tillsammans?

Men det är väl röstning som avgör tävlingen? Så det är väl upp till var och en och tolka reglerna och välja vilka man vill rösta på... Det enskilda bygget stående ensamt, eller det enskilda bygget som en del av en helhet!!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S

När standarden är CB eller stad är det väldigt enkelt. Gränserna har då diskuterats i detalj. Där ligger också storheten i Moduverse.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andli skrivet 04 mars 2018 kl. 10:02
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 mars 2018 kl. 09:29
Är det någon idé att ha tävlingar när reglerna är så oklara?

Tänker man på andemeningen med Moduverse tycker jag ganska många frågor får helt naturliga svar.
Moduverse använder vi för att kunna sätta ihop stora landskap tillsammans.
I min värld blir det då rätt självklart vad man kan göra nära kanten av sin modul (eller utanför sin modul...)

Men vill man läsa regelverket som fan läser bibeln är det såklart helt fritt fram, men vad hände då med den berömda swebrickandan där vi bygger saker tillsammans?

Men det är väl röstning som avgör tävlingen? Så det är väl upp till var och en och tolka reglerna och välja vilka man vill rösta på... Det enskilda bygget stående ensamt, eller det enskilda bygget som en del av en helhet!!

Det handlar inte om Moduverse som standard, utan OM bidragen ska stå tillsammans eller inte. Det har vi väl inte fått något svar på?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andli

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 mars 2018 kl. 13:04
Det handlar inte om Moduverse som standard, utan OM bidragen ska stå tillsammans eller inte. Det har vi väl inte fått något svar på?

Eftersom man kräver moduverse måste väl tanken vara att de ska sättas ihop? Ska de inte sättas ihop, vad gör då moduverse kravet där från början?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Anders67

Känns som det finns många frågor här
Eftersom jag en gång startade denna tävlingsform så kan jag berätta om tankarna bakom.

Om vi börjar med titlen - att ge de bästa byggarna en utmaning och lite längre tid så skapades denn tävling och på så sätt ge lite plats på de vanliga tävlingarna för nybörjarna. Vet inte hur det gått men jag tycker att det är en hög klass både föra året och i år.

Att basera det på moduverse är ett sätt att promota vår standard och försvara det stöd vi får från LEGO i form av Moduverse 2015 och nu även 2018. Standarden är också ett sätt att hjälpa till med CB inom olika genres, vad jag vet så är det flera nu pågående CBn som använder denna standard.

Till årets tävling så föreslog jag till Krakfot att fortsätta med Moduverse och framförallt att leda er byggare till mer parker och grönytor till City CBn men utan att begränsa för mycket, då kan reglerna bli luddiga men det är ingen som tvingar någon att vara med  :D

Jag tycker ni alla är vinnare, för ni har väl kul när ni bygger. Till er som röstar läs reglerna och rösta sedan med hjärtat  ;D

Nybohov Creation Ltd.

#59
Citat från: andli skrivet 04 mars 2018 kl. 14:53
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 mars 2018 kl. 13:04
Det handlar inte om Moduverse som standard, utan OM bidragen ska stå tillsammans eller inte. Det har vi väl inte fått något svar på?

Eftersom man kräver moduverse måste väl tanken vara att de ska sättas ihop? Ska de inte sättas ihop, vad gör då moduverse kravet där från början?

Underförstått ska de kunna sättas ihop, ja, men vilket mervärde ger det om inte byggena skapar en helhet som håller ihop? Det blir som ett CB helt utan gemensam tanke. (Här kommer jag osökt att tänka på Pluppsala.)

Men men, låt de tävlade tävla och så röstar vi andra. Det blir nog bra när det är färdigt.

Tillägg: Såg att skalan är valfri, så det blir perfekt att sätta ihop plattorna, så länge ytterkanten är i rätt höjd.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.