Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad gjorde du för ditt LEGO idag?

Startat av Cyklisten, 19 november 2014 kl. 18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

insurrection

Sorterat figurer och tillbehör under ganska många timmar. Passade också på att bygga en ställning för olika ej använda hår (inga dubletter) så jag har översikt och vet vad jag kan välja på när jag ska sätta ihop nya figs.


Perhed

Citat från: insurrection skrivet 24 januari 2016 kl. 00:35
Sorterat figurer och tillbehör under ganska många timmar. Passade också på att bygga en ställning för olika ej använda hår (inga dubletter) så jag har översikt och vet vad jag kan välja på när jag ska sätta ihop nya figs.



Eller bygga en perukaffär?
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Perhed

Min fru fyller år idag. Hon och hela hennes familj är alltid frusna och längtar alltid efter solen. Kul med tanke på att de är västerbottningar. Eller kanske logiskt?
Hur som helst så dekorerade vi denna tårta som en hyllning till sommaren och min frus födelsedag så klart.

Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Magnus den store

Har spenderat till och från sedan helgen med filmen Forever Sorting. Hade skjutit upp det väldigt länge och nådde volymen 40 liter innan en tile 1x1 fick bägaren att rinna över. Borde sortera oftare. Helt plötsligt har jag koll på vilka bitar jag inte behöver köpa - igen.  ::)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ByggareDan

Citat från: Magnus den store skrivet 26 januari 2016 kl. 21:45
Har spenderat till och från sedan helgen med filmen Forever Sorting. Hade skjutit upp det väldigt länge och nådde volymen 40 liter innan en tile 1x1 fick bägaren att rinna över. Borde sortera oftare. Helt plötsligt har jag koll på vilka bitar jag inte behöver köpa - igen.  ::)

Förstår att du skjutit upp sorteringen under lång tid om det var närmare 40liter osorterat, det är ju 20st bigpack glassbyttor.
Själv blir det maximalt 1 glassbytta (2liter) innan jag tar tag i insorterandet.

/ByggareDan

robin.z

Forever Sorting blev det för mig igår kväll också... har mängder med bitar kvar som jag inte hann klart med innan John Blund infann sig. Kanske någon timme till ikväll? Problemet är att jag vuxit ur sänglådorna och funderar nu på hur jag ska kunna förhandla till mig en av tjejens lådor och vart hennes grejor ska ta vägen ;)

Annars har jag uppdaterat mitt och tjejens lego-konto på Instagram. Ta gärna en titt, vi heter lifeofbricks :)
Följ oss gärna på instagram @lifeofbricks :)

Skafte

Efter en intensiv ombyggningshelg fick jag idag in Domkyrkan i en monter på Gotlands Fornsal. Där skall den stå till september i en utställning om Världsarvsstaden Visby - det var i höstas 20 år sedan Visby hamnade på UNESCOs världsarvslista. Man satte då dit en pepparkaksmodell av en av stadens ruiner, men den började se lite ledsen ut nu...

Jag mätte omsorgsfullt i fredags, och tog bort fyra studs på längden och åtta på bredden, men det var med mindre än en millimeter den fick plats på bredden ändå. Jag passade på att flytta den från de tunna, flimsiga basplattor den stått på hittills (det funkade inte med de nya måtten) och satte den på två lager vanliga plates istället (ett särskilt tack till Krakfot som köpte ett gäng 16x16 i Halmstad på impuls).

Jag har länge tänkt göra en liten scen med de enkla gubbarna utanför brudportalen - det är mitt eget bröllop! Gick igenom en massa bilder från 25/8 2007 för att se vad folk hade på sig, så vissa kanske kan känna igen sig själva! Tyvärr iddes jag bara göra en tredjedel av gästerna (men det blev rätt myllrigt ändå).

Ursäkta de kackiga mobilbilderna.

mechamike

Snyggt Skafte.. Men du borde rikta om den lilla spoten så den lyser på öppningen och brudparet..

Själv har jag passat på att sortera då jag varit hemma och vabbat.. Hade 15 liter osorterat som bara var befriat från stora burps som genomgick grundsortering.

För egen del så börjar man komma till instikt om sorteringens ädlla konst. Hade gjort tidigare gjort misstaget att öppna prepacks och hälla i en låda.. Inser att det är bättre att sortera en pre-pack I taget eftersom Legos produktionslina beränsar antalet bitar I varje pre-pack. Om man punkterar pre-packs så kan man få ner flera i en låda..  Efter en del deboxande och punkterande så  betade jag (med god hjälp av en annan AFOL på besök igenom nästan 60 liter pre-packs..

Har även insett att det är dax att lämna luft på burk bakom sig och införskaffa en oljefri kompressor..några tips?
?

Anders67

#158
Byggt en förvaring/displaykostruktion så att man kan förvara byggd och påggående byggen lite effektivt. Ska beställa glas så att det kan stå dammfritt.

SvanteOlof

#159
gjorde och gjorde? idag och idag? nja jagf håller på och det tar inte en dag. Vi har flyttat jag och min lilla familj och den har därtill blivigt lite större. Jag har faktiskt flyttat till det hus där jag bodde som 6-åring. Här har jag nu bott sedan förra sommaren och jag har haft legot lite överallt men främst i källaren. Nu har jag lagt beslag på min sons förra rum som numera är herr-rummet. Här har jag datorn, ikonhörna för bön och reflektion samt legot. Allt har varsit hörn eller ikonostasen och datorn har varsit hörn. Legot tar upp rästen och här på bilden kan man se huvuddelen. Det är ett skrivbord med hyllor ovanför och jag håller på att sortera lite. Varför köper man beggat lego på loppis när man vet att det tar 100 år att rengöra och sortera? Det är inte värt det men jag gör det varje tillfälle jag får förutsatt att det är ok skick.
Jag sorterar som följer: mitt lego som är nytt eller beggat i nyskick sorterat efter typ i sorteringslådor från biltema, beggat lego som är ok att spara på men som inte duger att blanda med det som är nytt sorterat, efter kategori, rymd, brandmän och snutar, borg, bildelar och så vidare, i zippåsar från ikea i papplådor från ikea (umeå har ett ikea nu). jag sorterar beggade byggklossar typ slopes, brick och plates wingar och sånt på samma sätt. jag har en särskild skryddhylla med fack för technikbitar någorlunda sorterat efter bara ett fåtal typkategorier. jag har en särskild låda för sådana bitar som är mina, nya eller i gott skick som jag antagligen inte kommer att använda men som min son kanske vill ha. vidare sorterar jag sådant som är beggat och ok att bygga med men som jag knappas kommer att behöva använda i en påse som ska till dagis så att barnen där kan tugga sönder bitarna. samt såklart en påse för trasiga eller fulnötta legobitar, bitar som inte ens är lego och sånt som inte ens är byggklossar som jag tänker slänga bort.
hur fick jag tag i det här rummet då? jo jag tog upp en vägg i ena änden av lägenheten och kom då in i grannlägenheten där jag smälde upp en ny vägg och tog grannens halva lägenhet i besittning så att min son kan ha sitt rum där. sedan får min nya lilla dotter Bodil klara sig utan ett eget rum sålänge. hon är faktiskt bara en bebis och dessutom en tjej.
vad har jag då gjort för legot mitt? jag förutom att jag gjort i ordning ett rum så har jag också satt upp ledlampor så fint så man kan titta på legot där det står på hyllorna. det är sånna där ledlampor på stavar som man skall montera bakom tv-apparater (jag vet inte varför man skulle vilja göra så men det har jag sett att folk gör). jag har också skaffat en dymo-märkapparat för att märka upp lådor och zippåsar och sånt.
ordvits: studsmatta = 4186

Kwagge

Citat från: SvanteOlof skrivet 12 april 2016 kl. 14:47
sedan får min nya lilla dotter Bodil klara sig utan ett eget rum sålänge, hon är faktiskt bara en bebis och dessutom en tjej.

så tjejer behöver inget eget rum?

mechamike

Citat från: Anders67 skrivet 04 april 2016 kl. 18:09
Byggt en förvaring/displaykostruktion så att man kan förvara byggd och påggående byggen lite effektivt. Ska beställa glas så att det kan stå dammfritt.

Snyggt!  Det där med att förvara pågående är byggen är ju lurigt. Din lösning ser riktigt bra ut. Men borde det inte räcka med en huva som dammskydd? glas känns lite "overkill"
?

insurrection

Citat från: SvanteOlof skrivet 12 april 2016 kl. 14:47
hur fick jag tag i det här rummet då? jo jag tog upp en vägg i ena änden av lägenheten och kom då in i grannlägenheten där jag smälde upp en ny vägg och tog grannens halva lägenhet i besittning så att min son kan ha sitt rum där. sedan får min nya lilla dotter Bodil klara sig utan ett eget rum sålänge. hon är faktiskt bara en bebis och dessutom en tjej.
Väldigt svårt att förstå om detta med invasion av grannlägenheten och tjejers behov av rum är ett skämt eller en omskrivning eller vad? Också svårt att förstå ifall resten av sin post är på riktigt då eller vad det är frågan om.

SvanteOlof

Citat från: insurrection skrivet 12 april 2016 kl. 17:05
Väldigt svårt att förstå om detta med invasion av grannlägenheten och tjejers behov av rum är ett skämt eller en omskrivning eller vad? Också svårt att förstå ifall resten av sin post är på riktigt då eller vad det är frågan om.

Inget är påhittat. Men grannlägenheten är inte bedbodd. eller var inte det då och det är jag som är fastighetsägaren så det är inte så dramatiskt som jag fick det att verka. vidare behöver min dotter inget rum för hon är inte ens 12 veckor gammal och att hon är tjej gör att hon kan få ett eget rum senare. eller dela med sin bror. men då hon är tjej kanske hon vill ha mer tjejigt och eget rum det får vi se. hon behöver i vilket fall inget eget nu.
ordvits: studsmatta = 4186

Markus

Har gjort ytterligare förbättringar till mitt legorum. Manualer finns nu i ordning enskilt arkiverade i album. nytt vitrinskåp samt displayhylla. Kommer så småningom fixa mer punktbelysning och sedan ta mig an minifigsen så de får en trevlig och vettig display i rummet :)






LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.