Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Risterasser

Startat av Full Plate, 05 december 2018 kl. 16:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate

Provar på att bygga en lite annorlunda typ av mikrolandskap - risterasser :)



Tanken är att floden gör en 180 sväng med blandat risterasser, djungel och klippiga segment runtomkring. Inte så mycket utrymme för kreativitet för själva risterasserna, så jag tar ut svängarna rejält i djungeln och provar på en del lite ovanliga mikro element, bland annat flaggor, liggande bamboo och buskar (en idé jag snott från Zilmrud och hans mirkobygge av Zamorah) :)


Full Plate

Fick lite tid över att fortsätta på detta. Väldigt kul bygge att bygga på, men att få till prydliga terrasser utan studs i en tight kurva är lite frustrerande.


Joacim

Såg denna tråd nu, snyggt!

AndersI

Snyggt mikrobygge, men en del av terrasserna ser för smala ut för att fungera  :) De ska ju dämmas upp och fyllas med vatten...

För övrig tog det en stund för min hjärna att läsa ris-terasser i rubriken - av någon anledning såg jag bara riste-rasser och undrade vad det var för konstigt ord...

Full Plate

Citat från: Joacim skrivet 22 januari 2019 kl. 15:05
Såg denna tråd nu, snyggt!
Tack Joacim :)

Citat från: AndersI skrivet 22 januari 2019 kl. 16:16
Snyggt mikrobygge, men en del av terrasserna ser för smala ut för att fungera  :) De ska ju dämmas upp och fyllas med vatten...

För övrig tog det en stund för min hjärna att läsa ris-terasser i rubriken - av någon anledning såg jag bara riste-rasser och undrade vad det var för konstigt ord...
Tack Anders! Haha, jo, risterasser är väl inte det vanligaste ordet direkt :)

En del av terasserna är ju lite udda får jag väl medge, blir så när man inte har wedge plates som funkar och man får försöka approximera med tiles ;) Håller dock inte riktigt med om att terasserna skulle vara för smala. Risterasser på bergsluttningar behöver inte vara mer än några meter breda. Behövs ju bara en liten mur och att man leder vattnet rätt. Det är väl lite det som är grejen med risterasser också, att man utnyttjar land som annars inte skulle kunna användas till någonting :)


Full Plate

Sista segmentet färdigt. Blev mer synliga studs än jag hoppats på, men det är klurigt med wedge plates i svängen. Nu är det bara lite finlir och fotograferande kvar :) Förhoppningsvis ;)


Anders67

Läckert, halvstuds är rätt coolt också.
Har du testat med snottat vatten, störs lite av skarvarna men skarvar blir det ju ändå!

Full Plate

Citat från: Anders67 skrivet 27 januari 2019 kl. 16:25
Läckert, halvstuds är rätt coolt också.
Har du testat med snottat vatten, störs lite av skarvarna men skarvar blir det ju ändå!

Tack Anders! Ja, halvstuds kan ju funka lite som små terasser, fast de är nog aningen många just i svängen.

Funderade lite på vad som kunde bli bäst. Snottat har ju lite mindre synliga skarvar, men körde till slut på tiles, mest för att det var terasstekniken som var fokus i bygget och jag ville inte göra det mer komplicerat genom att snotta vattnet efftersom jag inte riktigt visste vad jag gav mig in på. Så här i efterhand hade det nog funkat helt ok, men för sent att ändra nu :)

AndersI

Det ser mycket bra ut! Mina reaktioner är dock två:

- Det som ofta slår en när man ser bilder på riktiga terrasser är konformismen - våning på våning på våning på våning med liknande form. Det har kommit lite i skymundan i bygget (och jag förstår att skalan spelar roll!), lite för stor variation från våning till våning.

- I den här skalan är jag tveksam till färgskiftningar på vattnet (om det inte ska föreställa en översvämmad brygga...). Det blir lite för rätvinkligt.

Full Plate

Citat från: AndersI skrivet 28 januari 2019 kl. 09:27
Det ser mycket bra ut! Mina reaktioner är dock två:

- Det som ofta slår en när man ser bilder på riktiga terrasser är konformismen - våning på våning på våning på våning med liknande form. Det har kommit lite i skymundan i bygget (och jag förstår att skalan spelar roll!), lite för stor variation från våning till våning.

- I den här skalan är jag tveksam till färgskiftningar på vattnet (om det inte ska föreställa en översvämmad brygga...). Det blir lite för rätvinkligt.
Tack Anders!

Håller helt med här, hade varit kul att få till mer konformitet mellan nivåerna. Dock är det extremt svårt att få till i utförandet, förutom där terasserna är helt raka. Så fort det svänger åt endera hållet så blir det ju innerspår/ytterspår förhållande mellan nivåerna och med så pass små marginaler på bitarna gick det inte ihop. Slutade antingen med att studs blev väldigt synliga eller att kanterna hamnade precis ovanför varandra.

Kan hålla med om vattnet också. Färgskiftningen är tänkt att visa det sediment som brukar hamna i innerspåret på skarpa svängar i en flod som är så pass rik på partiklar i flödet. Men ja, det blir ju lite väl rakt när skalan är så liten :)

Full Plate

Till slut klar med detta :) Rätt nöjd med det, men tycker att det gör sig bättre i närbildsfotona än i översiktbilderna. Är nog för att kanterna är ganska höga kan jag tänka mig och det blir mer inlevelse i när man fotograferar närmre.

Terasserna var verkligen den riktiga utmaningen här, och det var verkligen svårare än jag trodde det skulle bli att få dem rätt.

Djungeln var däremot bara kul! Testade en hel del nya "växtbitar" för att få variation och prova på lite nytt :)








LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.