Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO ökar mer i värde än aktier, obligationer och guld

Startat av Mekkaniak, 17 januari 2019 kl. 21:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Mekkaniak

Enligt en artikel i Bloomberg har LEGO de senaste 30 åren ökat mer i värde än aktier, obligationer och guld.

To determine the average yearly Lego return, Dobrynskaya gathered the initial price of 2,000 toys released between 1981 and 2014 and their cost in the secondary market in 2015...The data showed that sets with a relatively few pieces, up to 113, returned 22 percent per year, almost 16 percentage points more than the group with about 860 bricks in each. The relation wasn't perfectly linear. Small sets yield the most, but those with 2,000 pieces do better than medium-sized ones.
...
Lego sets that focus on Super Heroes, Batman and Indiana Jones are among the ones that do best over time. The Simpsons is the only Lego theme that has lost value, falling by 3.5 percent on average. Newer sets have higher returns than older ones, though this can be due to a growing popularity of investments in Lego, Dobrynskaya said.


Intressant.....

//Christian

andli

Och ju mer populärt det blir att investera i LEGO ju sämre kommer utdelningen bli....

LEGOs ökade värde handlar ju enbart om tillgång och efterfrågan.
Titta på Cafe Corner, ingen visste riktigt om det skulle bli en populär serie, men nu när den är det och folk shoppar på sig nya varianter för att sälja kommer ju tillgången vara hög och priset lägre.
LEGOs random omsläpp av set ökar dock risken, vilket gör det riskfyllt att köpa 100 Joes och lägga på hyllan. Alltså bör LEGOs omsläpp vara positivt för LEGO spekulanter då det kräver mer riskbenägenhet för att investera i LEGO....

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S

Misstänker att de kollat på priset på osålda set och inte genomförda affärer (en mening i slutet tyder på det). Isåfall är jämförelsen värdelös.

Edde

Det finns en artikel av the telegraph som vissa, oftast "nykomlingar", älskar att läsa. Den säger likt den här hur lego ökar mer i värde än guld. Precis som den här är jag skeptisk till metodiken. I det fallet användes brickpicker, som jag upplever värderar modeller alldeles för högt. Man använder ebay, vilket jag visserligen själv brukar använda, men av anledningen att man kan kolla skick på modeller som är begagnade. Det verkar som om Dobrynskaya nyligen har upptäckt lego-världen, så jag tror inte hon använt bricklink.

Det som undersökningar som den här verkar missa är att prisökningen skett främst på senare år. Jag skulle säga att runt 2010-2011 däromkring började det tillströmma många fler AFOLs (exakt varför vet jag inte), vilket ledde till värdena på modeller generellt gick upp ordentligt. Problemet är att utvecklingen har börjat plana ut lite.

1 -> 2 är en ökning på 100%, 2 -> 3 är en ökning på 50% etc., den procentuella ökningen minskar med tiden så att säga.

Mekkaniak

Citat från: Edde skrivet 18 januari 2019 kl. 15:47
Jag skulle säga att runt 2010-2011 däromkring började det tillströmma många fler AFOLs (exakt varför vet jag inte)

Kan det ha att göra med när de var födda kanske? Dvs vad de (vi) lekte med som små.  ;)

Å andra sidan, jag köpte inget Lego och la på hyllan för 30 år sedan, så...
Det är däför jag inte samlar, det jag köper bygger jag.
Sen trampar jag kartongen skrynklig, häller kaffe på instruktionerna och lämnar modellen ute i solen.

Edde

Citat från: Mekkaniak skrivet 19 januari 2019 kl. 20:01

Kan det ha att göra med när de var födda kanske? Dvs vad de (vi) lekte med som små.  ;)


Funderade också på det, men jag vet inte om lego varierade så mycket i popularitet under 70-, 80- och 90-talet. Jag tror mest det har och göra med att "nörd-kultur" blivit mer accepterat.

Larry Lars

Det kommer alltid gå att hitta exempel på märkliga värdestegringar som gör en sugen att pröva lyckan i något där man ju egentligen skulle varit med redan från början.

Jag tycker man ska vara försiktig och tänka att detta kan vara väldigt osäkert. Helt enkelt lite "Legobit-Coin". ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Pekblom

Jag är av utrymesskäl tvungen att göra mig av med en del de senaste året och då är det gamla saker jag har sålt.
Det är med blandande känslor så klart. Men lager kostnaden är för stor.
Jag har fått väldigt bra betalt. Men...
De har legat på ett shurgard förråd. Så räknar jag in den kostnaden så blir "förtjänsten" liten.

mossarp

Lego är säkert jättebra investering om man vet vad man gör.
Grejen de inte nämner är att om slår man ut ett medelvärde efter t ex 5 år på alla set som säljs så är jag ganska säker på att värdet har gått ned.
Har man däremot köpt rätt set så kan man ha dubblat värdet.

Och det är just det som är hela grejen...
Hur väljer man ut rätt set att köpa?
Vissa är kanske lite lättare att räkna ut som lite dyrare set i ett licencierat tema som exempelvis Star Wars.
Men det finns ju även små set som har blivit ofantligt dyra pga att det är någon bit som bara finns i just det setet.
Sånt vet man ju knappast innan.

Så kontentan är, precis som med aktier & antikviteter, har man kunskapen så kan man tjäna pengar.

Den biten utelämnar de alltid i dessa artiklar.

Skafte

Just nu skulle jag köpa UCSerna Y-vingen och Snowspeedern. Även om de är nysläpp av tidigare set så kommer det alltid finnas både legosamlare och SW-samlare som inte köpte dem när de fanns i butik. Om jag hade pengar att investera alltså.

byStfn

#10
Citat från: Skafte skrivet 25 januari 2019 kl. 11:31
Just nu skulle jag köpa UCSerna Y-vingen och Snowspeedern. Även om de är nysläpp av tidigare set så kommer det alltid finnas både legosamlare och SW-samlare som inte köpte dem när de fanns i butik. Om jag hade pengar att investera alltså.

Rätt tänk att tänka i populäritet bland vuxna när det ska samlas och investeras. Modulhusen numera kommer aldrig ge lika mycket som de första 5 gör och minskningen efter Cafe Corner är tydlig även om Market Street sticker iväg pga att den ingick i Factory och antar inte såldes i lika många ex (grov spekultion från min sida)!

Modular (kr i genomsnitt: nya, sålda senaste 6 mån)




































TitelPris (SEK)Tillgänglighet (USA)
Cafe Corner13542775 dgr
Green Grocer 7647979 dgr
Market Street22176539 dgr
Fire Brigade30291543 dgr
Grand Emporium26651678 dgr
Pet Shop16652026 dgr
Town Hall4398768 dgr
Palace Cinema15701730 dgr
Parisian Restaurant13761863 dgr*
Detective's Office15701435 dgr
Brick Bank16971048 dgr
Assembly Square2210767 dgr*
Downtown Diner1407403 dgr*
Corner Garage180738 dgr*

Det är ju intressant att se vilka som sticker iväg i förhållande till åldern, t.ex Town Hall. Någon son vet varför dess värde har ökat? Det är ett större hus med fler bitar men inte så värst och i mitt tycke rätt tråkigt bygge..

EDIT: Lade till samtliga modulars och tillgängligheten..

BeardedNerd

Town Hall fanns på marknaden rätt kort tid medan Pet Shop fanns ovanligt länge (fram till bara något år sedan). Samma sak håller på att hända med Brick Bank som också fick väldigt kort tid.


byStfn

När jag kollade tilgängligheten (se tabellen ovan) så blir det uppenbart varför Market Street och Town Hall sticker iväg då den senare "bara" funnits på marknaden strax över två år jämfört med t.ex Pet Shop som fanns på marknaden tills nyligen och landade på över 5.5 år.

Så en som vill investera i Modulhus (eller andra set) gör nog rätt i att vänta med att köpa till de är på väg att försvinna och då kontrollera om de varit på marknaden länge nog för att skapa en efterfrågan efter de väl utgått. Sen är det bara att vänta och se. Fördelen med Lego är ändå att det är relativt lätt att få tillbaka pengarna än så länge. Sen handlar det bara om hur mycket det är värt att förvara askarna i alla år som krävs för att se om det var en bra investering eller inte  :)

mossarp

Citat från: byStfn skrivet 07 februari 2019 kl. 15:37
När jag kollade tilgängligheten (se tabellen ovan) så blir det uppenbart varför Market Street och Town Hall sticker iväg då den senare "bara" funnits på marknaden strax över två år jämfört med t.ex Pet Shop som fanns på marknaden tills nyligen och landade på över 5.5 år.

Så en som vill investera i Modulhus (eller andra set) gör nog rätt i att vänta med att köpa till de är på väg att försvinna och då kontrollera om de varit på marknaden länge nog för att skapa en efterfrågan efter de väl utgått. Sen är det bara att vänta och se. Fördelen med Lego är ändå att det är relativt lätt att få tillbaka pengarna än så länge. Sen handlar det bara om hur mycket det är värt att förvara askarna i alla år som krävs för att se om det var en bra investering eller inte  :)

Japp...det behövs ju lite utrymme om man säger så om man skall förvara en massa stora askar.

AndersI

En kompletterande fråga är väl om tillgänglighetstiden beror på tillgången eller efterfrågan? Tyvärr lär vi aldrig få veta hur många set som producerats (och distribuerats) av de olika seten...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.