Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Frustrerad

Startat av DaRePo, 17 mars 2019 kl. 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Håller på med ett nytt tågbygge och spenderat många timmar med LDD.

Liksom tidigare en resa kantad med återkommande  frustreration, främst p.g.a. avsaknaden av delar. Här ett litet axplock (parts numbers enligt BL):

54200, 24201, 15068, 37352, 25269 (quarter tile), 3794a, 2429c01, 99781 samt flera technic plates (4263, 2711, 4262)

Flera av dessa delar är - i alla fall enligt mitt tycke - synnerligen basala/väsentliga. Mycket märkligt när man konstaterar hur många udda delar som ingår i LDDs sortiment.

I detta pågående bygge har det resulterat i att jag fått koncentrera mig - än en gång - på att försöka bygga enskilda sektioner och lägga till "dummies" (i andra färger) vid sidan om för att inte glömma de rätta delarna när det blev dags att spara BOMs. Inte särskilt tillfredsställande....

Dessutom irriterar jag mig ständigt på skillnaderna i nomenklaturen mellan LDD och BL. Jag vet inte vad som är rätt eller fel, officiellt eller inofficiellt. Faktum kvarstår att det är ju inte via LDD man lägger ut beställningar ....

Det finns 55 (!) olika färgalternativ, men Tan saknas. Varför?

Man kan ju på goda grunder fråga sig varför man egentligen skall använda LDD. Om man hela tiden tvingas avbryta ett bygge p.g.a. delar som saknas och/eller delar som inte finns i rätt färg så tappar man lusten ganska snabbt.

I mitt fall är svaret ganska enkel: för att kunna ta fram parts lists som sedan ska ligga till grund för beställningar. Och det kan ju knappast ha varit huvudsyftet när man bestämde sig för att utveckla detta verktyg en gång i tiden.

Anders67

Jag håller med dig om att standard mode i LDD borde ha mer bitar och rätt färger! Extended mode å andrasidan erbjuder ju det mesta men ger utrymme för att designa med bitar som inte producerats. Kul för de som bara bygger digitalt men mindre kul när man ska beställa bitarna.

Jag tror att det är därför LEGO har gett upp om LDD och låter istället bricklink och deras Stud.io ta över.
Jag är mer frustrerad över Stud.io's interface - gillar LDD på många sätt!

Ozp

Använd stud.io istället. Det är bl som utvecklar det så de använder samma namn på bitar och färger. De brukar också vara snabba att lägga till nya bitar

o0ger

#3
Tan heter brick yellow i LDD (http://www.ryanhowerter.net/colors)

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

DaRePo

Blir man förvånad - inte ens en gemensam nomenklatur för färger .....

Skafte

Citat från: DaRePo skrivet 17 mars 2019 kl. 20:15
Blir man förvånad - inte ens en gemensam nomenklatur för färger .....

Det beror på att Bricklink vid starten inte hade tillgång till Legos namn på färgerna, som används i LDD. LDD är ju inte heller från början avsett att användas av andra än Legos designers.

byStfn

Jag rekommenderar att ge Stud.io lite tid. Det är ett fantastiskt program som fortsätter att leverera vid varje uppdatering!

Peter S

Citat från: byStfn skrivet 17 mars 2019 kl. 22:33
Jag rekommenderar att ge Stud.io lite tid. Det är ett fantastiskt program som fortsätter att leverera vid varje uppdatering!
Åh vad jobbigt. Måste man byta nu också...  ;)

DaRePo

Citat från: Peter S skrivet 18 mars 2019 kl. 00:05
Citat från: byStfn skrivet 17 mars 2019 kl. 22:33
Jag rekommenderar att ge Stud.io lite tid. Det är ett fantastiskt program som fortsätter att leverera vid varje uppdatering!
Åh vad jobbigt. Måste man byta nu också...  ;)

Problemet är att jag har massor av ritningar sparade i LDD, även sådant som är på gång. Dessa ritningar går ju knappast att överföra till Stud.io.

Så jag får väl kämpa mig igenom LDD denna gång och ta mig en rejäl funderare inför nästa projekt. Jag har ju jobbat med LDD i hundratals timmar och kan programmet numera in- och utantill. Med tanke på alla problem jag råkat ut för är det kanske ändå värt att börja lära sig något nytt?

BrickMe

Lite som vad man föredrar... äpple eller en banan. Det ena bensinstationen eller den som man aldrig tankar på. När det gäller mjukvara så handlar det oftast om att man ogärna testar annat då man vant sig med det man haft en längre tid. Man har ju hunnit lära sig en massa kort-kommandon mm. Jag är själv likadan då jag är helt inkörd på ett annat program än Photoshop. Men om jag t ex så knappt har petat i stud.io eller LDD, vilken mjukvara är bäst? Kanske dags för en ny tråd: Pros and Cons för LDD vs Stud.io

Ozp

Du kan importera LDD-filer i Stud.io

DaRePo

Citat från: Ozp skrivet 18 mars 2019 kl. 14:48
Du kan importera LDD-filer i Stud.io

Det låter verkligen intressant!

Innebär detta att när man gör i ordning en BOM (eller motsvarigheten i Stud.io) så är nomenklaturen och parts numbers konverterade till BL standard?

Kan man ha nytta av sina LDD kunskaper i Stud.io eller är det bara att lära sig allt från grunden igen?

Ozp

Du kan till och med ladda upp till en wanted lista direkt.

Länge sedan jag använde ldd nu men tyckte det var ganska lätt att byta.

andreaseldh

Men ingen av dom har ännu färgen Coral.

Nextuz

Citat från: DaRePo skrivet 18 mars 2019 kl. 15:27
Citat från: Ozp skrivet 18 mars 2019 kl. 14:48
Du kan importera LDD-filer i Stud.io

Det låter verkligen intressant!

Innebär detta att när man gör i ordning en BOM (eller motsvarigheten i Stud.io) så är nomenklaturen och parts numbers konverterade till BL standard?

Kan man ha nytta av sina LDD kunskaper i Stud.io eller är det bara att lära sig allt från grunden igen?

Testa använd https://rebrickable.com/

Skapa ett konto.
Välj "My lego" högst upp.
Klicka på "My Custom list"

Skapa en ny lista med gröna knappen nere till vänster "Add new list"
Klicka på fliken "Parts"
  Därefter på knappen "Import/Delete parts"

En ny ruta kommer upp, klicka på gröna knappen "Select a file"
  Välj LXF-fil som du vill importera.
    Klicka sedan på den gröna knappen "+Append parts"

Stäng fönstret "Import parts" genom att klicka på det grå krysset uppe till höger.

Nu ska samtliga bitar ha dykt upp som ingår i LXF-filen.

Det står vilka som finns, vilka som är ovanliga, vilka som inte finns i ev. färg man valt, osv, osv
Och man kan justera färgerna på bitarna.

När man ev. justerat och är nöjd så klickar man sedan på "Export parts" och välj "Bricklink XML"
  Då kan man antingen välja och ladda upp den direkt till Bricklink, eller kopiera XML-koden.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.