Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hittat på nätet/andras byggen.(samlingstråd)

Startat av Teabox, 13 december 2010 kl. 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Citat från: Superkalle skrivet 19 februari 2013 kl. 17:31
Citat från: stigge72 skrivet 19 februari 2013 kl. 15:05
Vad är nu gällande rekord? (finns det något?)
Nä, det är det jag menar....det kanske inte finns något. Så då kniper vi det  :)
DU mailar Guinness och kollar. :)


J. Israelsson

#467
LEGO Ideas: My Neighbour Totoro

Wineyard


J. Israelsson

#469
Jag skulle föredra att man inte går in och redigerar om mitt inlägg och lägger in bilder som jag länkat till utan att vidtala mig. Hade jag velat lägga in bilderna direkt så hade jag gjort det. Jag anser att det är schysst att länka direkt till källan så långt möjligt och förmå besökaren att besöka källan. Det omvända hade varit mer ok för moderator att lägga sig i om jag lagt in bilder som Swebrick inte ansåg skulle ligga där av rättighetsskäl. inlägget står trots allt i mitt namn även om det står att Mechamike ändrat i inlägget.

Det minsta man kan begära är att om man väl lägger in en bild att man har en tydlig länk till källan eller vad säger du mechamike?

Mvh

Johan I
LEGO Ideas: My Neighbour Totoro

Myko


mechamike

Citat från: J. Israelsson skrivet 26 februari 2013 kl. 23:41
Jag skulle föredra att man inte går in och redigerar om mitt inlägg och lägger in bilder som jag länkat till utan att vidtala mig. Hade jag velat lägga in bilderna direkt så hade jag gjort det. Jag anser att det är schysst att länka direkt till källan så långt möjligt och förmå besökaren att besöka källan. Det omvända hade varit mer ok för moderator att lägga sig i om jag lagt in bilder som Swebrick inte ansåg skulle ligga där av rättighetsskäl. inlägget står trots allt i mitt namn även om det står att Mechamike ändrat i inlägget.

Det minsta man kan begära är att om man väl lägger in en bild att man har en tydlig länk till källan eller vad säger du mechamike?

Mvh

Johan I

När det gäller att moderera finns det givetvis olika syn att se på modererandet och det finns även olika syn på hur våra trådar ska utformas. Vissa användare vill ha på ett sätt andra på ett annat.

Anledningen till att jag utöver din länk la till bildlänkar för att direkt visa de bilder du ville visa efter ett hopp bort från Swebrick var flera.

1. Många uppskattar eller vill  få se en bild direkt på Swebrick av vad som man kan förvänta sig se mera av om man klickar sig vidare bort från Swebrick. På så sätt kan man göra en egen liten kvalitéts bedömning och se om det är värt att lägga sin tid på.

2. Jag tyckte att det du länka till höll bra klass och förtjänade att man faktiskt kikade och inte bara scrollade förbi din länk.

3. Då tråden inte är avsedd som en länksamling utan att visa MOC's som man hittat så anser jag att bilder är på sin plats. Tråden blir informativ och levande och man kan diskutera kring bilderna direkt på Swebrick utan att behöva lämna Swebrick.

4. Som moderator måste jag ändå verifiera länk så att den inte går till något Swebrick inte kan stå bakom eller visa upp, så att då fånga med mig en bild gör att jag slipper fundera över vad just den där länken gick till.

Av tidigare reaktioner är nog följnade inlägg
Citat från: J. Israelsson skrivet 25 februari 2013 kl. 21:05
James Bond-tema.

http://jeffach.deviantart.com/gallery/?q=james+bond+lego


/ji

mer informativt och ger en trevligare tråd än:


Citat från: J. Israelsson skrivet 25 februari 2013 kl. 21:05
James Bond-tema.

http://jeffach.deviantart.com/gallery/?q=james+bond+lego

/ji


Nackdelen kan ju vara att man med mobilabonnemang måste ladda ner mer data men där finns ju alltid möjligheten att använda WAP på Swebrick sida för att få ner kostnaden eller upp hastigheten.



Givetvis vill vi behålla våra besökare på Swebrick, att Swebrick ska vara en samlingpunkt för Sveriges lego byggare där vi håller god service och ett bra innhehåll samtidigt som vi vill visa upp allt annat runt omkring.

Jag hade ju kunnat göra en egen post nedanför din och lagt in länkar, vilket förekommer ibland men då blir det ju mest en massa dubbelpostande, Jag föredrar numera att läsa trådar där moderatorer eller andra inte går in i trådar och påpekar att tex länkar inte fungerar eller påpekar (gärna flera gånger på följd av olika användare) att man inte lyckats länka in en fil på rätt sätt och där man sedan ägnar flera inlägg åt att utbilda hur det ska gå till.

Det finns en funktion att anmäla en tråd så kan moderatorerna uppmärksammas och fixa fel inlänkning och ev utbildning kan tas via PM där man länkar till de trådar som finns och beskriver hur man postar.

Det finns givetvis de som tycker att man ska "utbilda" användarna direkt så att de inte gör samma fel igen, men jag anser att det finns ett eget ansvar att faktiskt bemöda sig med att ta reda på hur saker fungerar innan man sätter sig ner och börjar posta och åtminstone testar sökfunktionen på lite lämpliga söktermer.
Jag hade den linjen i början att alltid förklara allt (via PM) men då var det betydligt färre användare än nu och något tydligt resultat av mitt flitiga PM:ande gick inte heller att skönja


När det gäller att jag inte vidtalade dig innan jag gjorde ändringen så finns det även olika skolor där.
Jag skulle givetvis kunna meddela alla om när jag gör justeringar, men då skulle jag få lägga betydligt mer tid än jag redan gör. Jag föredrar att vidtala i PM när det är något som faktiskt är av vikt i de fall där jag faktiskt modererar en post. att justera och visa bilder, videor som man länkar till förändrar ju inte innehållet av vad man skrivit utan bara vad som visas. På samma sätt PM:ar jag inte när folk missar att länka set nummer till Bricklink eller sätter img taggen kring vad som skulle vara en http länk eller missar att en Youtube klipp ska bara länkas in med den sista delen i länken.



Slutligen, har man synpunkter på ett inlägg finns en av Swebrick minst använda funktioner (efter sökfunktionen)
"anmäl till moderator" där man kan anmäla ett inlägg och förklara varför, även synpunkter på modererande, det går även bra att PM: webmaster, Wuntin , Nextuz eller AndersNolberger som är chefer för oss moderatorer med synpunkter eller kan man använda http://www.swebrick.se/index.php?topic=1602.0 återmating till moderatoreran om man vill dryfta frågor mer öppet.
 
Jag föreslår att ev följddiskussioner till denna post kan tas där och att man fortsättningsvis till sin länk bifogar åtminstone någon bild i denna tråd till era nätfynd.


Mvh Mechamike







?

Teabox



Anders67

Mykos inlägg är fantastiskt, den där Bippity har fått till det rätt bra, massor med detaljer och det verkar var STORT - kan det vara 2x3,5 meter.
Jag kikade igenom all bilder på flikr kanalen och det var värt den där timmen!

lindyhep

Bowie-bilden är 37.5" x 30" står det under den länkade flickr-bilden om man klickar sig till flickr ;) Dvs ca 95cm*75cm. Eller för att tala lego 120 x 96 studs .

Iaf håller jag med om att den är rejält häftig. Det ser ut att vara färre lager än jag trodde på de vita partierna.
Man kanske skulle beställt mer tr-clear i bulken.......

marpe

Underbar Bowie.
Citat från: lindyhep skrivet 27 februari 2013 kl. 23:15
Man kanske skulle beställt mer tr-clear i bulken.......
Trans-clear är bra. :) Man kan köpa 1000 st 3024 för 110 kr på BL. Undrar hur många som krävs för att göra en David Bowie?

Stigge72

Citat från: lindyhep skrivet 27 februari 2013 kl. 23:15
Bowie-bilden är 37.5" x 30" står det under den länkade flickr-bilden om man klickar sig till flickr ;) Dvs ca 95cm*75cm. Eller för att tala lego 120 x 96 studs .

Iaf håller jag med om att den är rejält häftig. Det ser ut att vara färre lager än jag trodde på de vita partierna.
Man kanske skulle beställt mer tr-clear i bulken.......
Måste bara påpeka att det var Teabox som tipsade om Bowie. Myko tipsade om Hogwarts, men de är häftiga båda två.

lindyhep

Oops. Förstod först inte vad du menade Stigge så jag fick läsa tillbaka. Hogwarts kan säkert vara så stort som Anders67 skrev. Det förklarar också varför jag inte hittade alla bilder som tog en timme att titta igenom ::) Nåja, då har jag nåt att titta på ikväll/helgen. Tack för att du redde ut det Stigge.

AndersI

Trevlig film i väntan på tågträffen...


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.