Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] YT-1450 Light Freighter - "The Nadir"

Startat av o0ger, 19 september 2017 kl. 22:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72


o0ger

Tänkte visa mina skisser som jag gjorde innan jag började bygga detta skeppet. Som jag berättat tidigare återvände jag till min gamla skissbok som jag har haft med mig genom livet. Jag fick den någon gång i början av 90-talet tror jag. Sen har jag skissat vidare i den sedan dess. Det är väldigt kul (och användbart) att ha den kvar.


The Nadir - Design Process - Sketch #1 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Denna skiss är från runt 1993-94 nånting. Jag är 16 eller 17 år och skissar robotar och rymdskepp, som alla andra i samma ålder gjorde ;)
Här dyker det första embryot till skeppet upp.


The Nadir - Design Process - Sketch #2 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Skiss 2 är från något år senare. Här återvänder jag till samma form och lägger till lite detaljer.


The Nadir - Design Process - Sketch #3 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Här har jag försökt göra en mer detaljerad skiss av skeppet. Jag skrev på engelska för jag tänkte nog att jag inom en snar framtid skulle jobba med spelutveckling och att jag skulle få visa mina skisser för ett internationellt utvecklingsteam. :)


The Nadir - Design Process - Sketch #4 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Denna skiss är från september 2017. De första idéerna till skeppet. Försöker hitta en form, som är annorlunda mot Falken, men ändå lik på nåt sätt.


The Nadir - Design Process - Sketch #5 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Sista skissen innan jag börjar bygga.



Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Så 23-24 år från embryo till färdigt bygge. Det ska jag ha i bakhuvudet nästa gång jag tycker att något går långsamt för mig.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

drdoddo

Citat från: o0ger skrivet 07 mars 2018 kl. 19:24
Tänkte visa mina skisser som jag gjorde innan jag började bygga detta skeppet. Som jag berättat tidigare återvände jag till min gamla skissbok som jag har haft med mig genom livet. Jag fick den någon gång i början av 90-talet tror jag. Sen har jag skissat vidare i den sedan dess. Det är väldigt kul (och användbart) att ha den kvar.


The Nadir - Design Process - Sketch #1 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Denna skiss är från runt 1993-94 nånting. Jag är 16 eller 17 år och skissar robotar och rymdskepp, som alla andra i samma ålder gjorde ;)
Här dyker det första embryot till skeppet upp.


The Nadir - Design Process - Sketch #2 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Skiss 2 är från något år senare. Här återvänder jag till samma form och lägger till lite detaljer.


The Nadir - Design Process - Sketch #3 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Här har jag försökt göra en mer detaljerad skiss av skeppet. Jag skrev på engelska för jag tänkte nog att jag inom en snar framtid skulle jobba med spelutveckling och att jag skulle få visa mina skisser för ett internationellt utvecklingsteam. :)


The Nadir - Design Process - Sketch #4 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Denna skiss är från september 2017. De första idéerna till skeppet. Försöker hitta en form, som är annorlunda mot Falken, men ändå lik på nåt sätt.


The Nadir - Design Process - Sketch #5 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Sista skissen innan jag börjar bygga.

Kul att se "processen" från idé till färdigt bygge. Ffa att det fanns ett embryo från lååångt tillbaka 😀👍

Lordflintstone

Citat från: o0ger skrivet 07 mars 2018 kl. 19:24
Tänkte visa mina skisser som jag gjorde innan jag började bygga detta skeppet. Som jag berättat tidigare återvände jag till min gamla skissbok som jag har haft med mig genom livet. Jag fick den någon gång i början av 90-talet tror jag. Sen har jag skissat vidare i den sedan dess. Det är väldigt kul (och användbart) att ha den kvar.


The Nadir - Design Process - Sketch #1 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Denna skiss är från runt 1993-94 nånting. Jag är 16 eller 17 år och skissar robotar och rymdskepp, som alla andra i samma ålder gjorde ;)
Här dyker det första embryot till skeppet upp.


The Nadir - Design Process - Sketch #2 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Skiss 2 är från något år senare. Här återvänder jag till samma form och lägger till lite detaljer.


The Nadir - Design Process - Sketch #3 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Här har jag försökt göra en mer detaljerad skiss av skeppet. Jag skrev på engelska för jag tänkte nog att jag inom en snar framtid skulle jobba med spelutveckling och att jag skulle få visa mina skisser för ett internationellt utvecklingsteam. :)


The Nadir - Design Process - Sketch #4 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Denna skiss är från september 2017. De första idéerna till skeppet. Försöker hitta en form, som är annorlunda mot Falken, men ändå lik på nåt sätt.


The Nadir - Design Process - Sketch #5 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Sista skissen innan jag börjar bygga.

Hurra jag får se den live!
Jädra kul att se skisser! Mitt stora skissblock från när jag ritade mycket försvan hos en föredetta tjej i frankrike.

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 07 mars 2018 kl. 20:13
Så 23-24 år från embryo till färdigt bygge. Det ska jag ha i bakhuvudet nästa gång jag tycker att något går långsamt för mig.

Ja, detta var väl det längsta, men det brukar ta lång tid för mig att bygga saker. Ibland flera år från idé till färdigt resultat.

Citat från: drdoddo skrivet 07 mars 2018 kl. 20:21
Kul att se "processen" från idé till färdigt bygge. Ffa att det fanns ett embryo från lååångt tillbaka 😀👍

Det fanns ett embryo, men när jag gjorde skissen så hade jag ingen aning om att resultatet skulle bli ett LEGO-bygge :)

Citat från: Lordflintstone skrivet 07 mars 2018 kl. 20:32
Jädra kul att se skisser! Mitt stora skissblock från när jag ritade mycket försvan hos en föredetta tjej i frankrike.

Det är inte livsviktigt för mig att ha kvar skisserna, men det är kul att ha. Surt att ditt försvann :(
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Mycket kul att se skisserna, tack för att du delar med dig.
Skisser är inte dumt, även moodboards är ett bra sätt att fånga inspiration.

o0ger

Råkade hitta en film till på mitt skepp:



Det är snubben som gjorde effekterna till Lando's Deal som lagt upp. Väldigt imponerande minst sagt!

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Classus

Det sög till i magen när skeppet kanade över kanten!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.