Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Eventtävling 2020] X 2000

Startat av andreaseldh, 26 juni 2019 kl. 20:29

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Kwagge skrivet 10 juli 2019 kl. 22:55
Okej.. själva tävlingen är till eventet i mars.. så gör det enklaste nu o finslipa sen till nästa gång

Citat från: Anders67 skrivet 14 juli 2019 kl. 19:10
Tävlingen är väl tänkt att vara för huvudeventet i mars 2020 som äger rum i Hässleholm!
Detta är inte en Kloss på kloss tävling!

Jag vet. Troligen kommer jag att förfina modellen inför mars 2020, men det är roligt att provköra den redan i augusti.

andreaseldh

Nu har de första BrickLink-beställningarna kommit och jag har kunnat bygga mellanvagnen (om än med löjligt många öppna fönster).


P7170680 by Andreas Eldh, on Flickr

Men tyvärr klarade den inte så stor korglutning som jag hade hoppats på, så det fick bli till att bygga om lite. Kom även på att jag hade glömt att säkerställa att den har tillräcklig markfrigång för att kunna passera en växel, som ju kan finnas på utställningsspåret. Efter Kloss på Kloss ska jag se om det blir bättre att använda 6087/76766 istället för 2817 under motvikten.


P7170677 by Andreas Eldh, on Flickr


P7170678 by Andreas Eldh, on Flickr

Och så här mycket lite lutar den på en simulerad kurva med större radie. Men det kanske räcker?


P7170679 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Och idag kom fler bitar, två vagnar klara!


P7170681 by Andreas Eldh, on Flickr


P7170682 by Andreas Eldh, on Flickr


P7170683 by Andreas Eldh, on Flickr


P7170684 by Andreas Eldh, on Flickr


P7170685 by Andreas Eldh, on Flickr


P7170686 by Andreas Eldh, on Flickr

Jesperrydhog



Magnusengstrom

Om du hade byggt det i 8 studs hur hade det sett ut då?

andreaseldh

Citat från: Magnusengstrom skrivet 18 juli 2019 kl. 15:09
Om du hade byggt det i 8 studs hur hade det sett ut då?

Tror det blir ännu svårare. Som du ser på den här bilden ...

Citat från: andreaseldh skrivet 17 juli 2019 kl. 23:53

P7170683 by Andreas Eldh, on Flickr

... går vagnarnas tak emot varandra i kurvan. För att kompensera måste jag i så fall bygga ännu större avstånd mellan vagnarna, vilket kommer att se konstigt ut på raksträckor. Jag har varken bitar eller tid att bygga om inför Kloss på Kloss, men till riksutställningen är ju inte sista ordet sagt ännu.

Pekblom

Citat från: andreaseldh skrivet 10 juli 2019 kl. 15:49
Loket är ju egentligen en helt egen vagn, men jag vet inte hur jag ska kunna få en så kort vagn att luta med min teknik. Det krävs nämligen ett visst boggiavstånd för att det ska fungera (hoppas verkligen jag har lyckats få samma på alla tre vagnarna, annars kommer det att luta ojämnt). Men som tidsbristen är nu känns det som om jag bara har ett försök på mig att beställa rätt bitar.

Så vad tycker ni? Ska jag täcka för fönstren i halva lokvagnen, eller ser det bättre ut med manövervagn i båda ändar?

Om du vill efterlikna X2000 så lutar inte motorvagnen. Manövervagnen däremot lutar och är lika lång som mellanvagnarna.


andreaseldh

Citat från: Pekblom skrivet 19 juli 2019 kl. 09:02
Om du vill efterlikna X2000 så lutar inte motorvagnen. Manövervagnen däremot lutar och är lika lång som mellanvagnarna.

Intressant! Får se om det blir med till ombyggnaden inför riksutställningen ...

andreaseldh

... för nu är nämligen tåget klart för Kloss på Kloss!


P7190688-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr

Jag har valt att göra loket identiskt med manövervagnen, men med strömavtagare.


P7190689 by Andreas Eldh, on Flickr


P7190690 by Andreas Eldh, on Flickr

Passade även på att greebla taket på mellan- och manövervagnen. Jag har ingen aning om hur de ser ut i verkligheten, men några kylfläktar är väl aldrig fel?


P7190691 by Andreas Eldh, on Flickr


P7190692 by Andreas Eldh, on Flickr

Men att loket har två strömavtagare vet jag i alla fall!


P7190693 by Andreas Eldh, on Flickr

Och givetvis kan man lätt plocka bort taket för att byta batterier eller justera motorn.


P7190694 by Andreas Eldh, on Flickr

Dagen till ära har jag även en ny signatur, styrningen till Hundkojan fick ge vika för X 2000.

andreaseldh

Det känns som ett litet misslyckande att jag inte fick till den delade framrutan. Här är ett första försök till snottning.


P7190695 by Andreas Eldh, on Flickr

När man är på utställning gäller det att märka upp sina grejjer ordentligt. Har jag förresten sagt att jag åker X 2000 både dit och hem?


P7190696 by Andreas Eldh, on Flickr

byStfn

Det finns lite roliga detaljer på taket om du skulle få feeling till nästa år!


andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 17 juli 2019 kl. 01:52
Och så här mycket lite lutar den på en simulerad kurva med större radie. Men det kanske räcker?


P7170679 by Andreas Eldh, on Flickr

Det är ju förstås alldeles för lite, så här om dagen byggde jag tillbaka till den första lutningen och provkörde i min simulerade kurva. Är förvånad över hur nära simuleringen är en riktig kurva (av annat fabrikat) med radie 72 klossar.

andreaseldh

Nu känner jag mig färdig, dags att ta bort WIP-markeringen. Här ser vi hela tåget i sin nya glans under olika ljusförhållanden:


P9020712-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr


P9020721-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr


P9020720-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr

Första vagnen. Ja, jag vet att loket ska vara egen vagn. Kanske blir någon ombyggnad till före mars 2020?


P9020713 by Andreas Eldh, on Flickr


P9020722 by Andreas Eldh, on Flickr

På taket ser vi de två strömavtagarna, ventiler och den silvriga klumpen som finns i varje vagnända.


P9020717 by Andreas Eldh, on Flickr

Batteriboxen finns numera i mittenvagnen och kan startas utan att behöva lyfta av taket.


P9020718 by Andreas Eldh, on Flickr


P9020716 by Andreas Eldh, on Flickr

Sista vagnen.


P9020719 by Andreas Eldh, on Flickr


P9020723 by Andreas Eldh, on Flickr

Provkörningen på Kloss på Kloss visade på två problem:

  • För lite dragkraft på modern blank räls
  • Osäker upprätning på raksträckorna
Därför har jag nu två motorer med aktiv lutning. Jag har även ökat axelavståndet i löpboggierna.


P9020714 by Andreas Eldh, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.