Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Dold motoriserad kanon till försvarslinjen

Startat av Nilsson.calle, 12 januari 2018 kl. 21:23

Föregående ämne - Nästa ämne

eon

Citat från: Nilsson.calle skrivet 08 april 2018 kl. 15:32
För mig är det också ganska långt mellan de soldater som övar i mitt bygge till att bygga ett krigsdiorama som innehåller krig , våld, blod mm.


Hemförsäkring, i illustrerad form.

Nilsson.calle

Citat från: Illuwatar skrivet 10 april 2018 kl. 10:46
Hoppas detta kommer med till Huskvarna - att se detta bygge IRL är något helt annat än på bild...

Tack.
Hoppas också att detta får komma till Huskvarna, jag jobbar på med att färdigställa det sista. Bland annat några träd kvar att bygga och en liten bit väg. Ska också öka detaljnivån på marken på några ställen.

Nilsson.calle

Citat från: eon skrivet 10 april 2018 kl. 19:34
Citat från: Nilsson.calle skrivet 08 april 2018 kl. 15:32
För mig är det också ganska långt mellan de soldater som övar i mitt bygge till att bygga ett krigsdiorama som innehåller krig , våld, blod mm.


Hemförsäkring, i illustrerad form.

Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans.

Nilsson.calle

Nu har jag under våren uppdaterat tekniken innanför skalet inför Borlänge.

Numera är den styrd av Mindstorms istället för som tidigare av Sbrick.
Den är mycket mer självständig nu vilket gör att den kan köras även när jag inte är på plats.

Bygget innehåller numera
4 st mindstorms M-motorer
2 st färgsenor
2 st trycksensor
2 st PF meduím motorer, styrda av en mindstormsmotor via en PF switch
1 st PF large motor, styrd av en mindstormsmotor via en PF switch


Utseendemässigt har det inte hänt särskilt mycket ännu. Vi får se om jag hinner fixa något där eller om jag fastnar i programmeringen.
Har funderat lite kring hur länge batterierna håller, men det kommer väl visa sig på plats.

Som vanligt har jag inte fotat något ännu, ska försöka fixa lite nya bilder på tekninken.


andreaseldh

Citat från: Nilsson.calle skrivet 10 april 2019 kl. 20:13
Har funderat lite kring hur länge batterierna håller, men det kommer väl visa sig på plats.

Min erfarenhet är tyvärr att de går åt ganska fort. Nu hinner du inte köpa batteri 45501 och DC adapter 45517 eftersom den är "temporarily out of stock", men med dubbel uppsättning laddningsbara AA och en laddare på plats så ska du nog klara dig.

Nilsson.calle

Citat från: andreaseldh skrivet 20 april 2019 kl. 13:10
Citat från: Nilsson.calle skrivet 10 april 2019 kl. 20:13
Har funderat lite kring hur länge batterierna håller, men det kommer väl visa sig på plats.

Min erfarenhet är tyvärr att de går åt ganska fort. Nu hinner du inte köpa batteri 45501 och DC adapter 45517 eftersom den är "temporarily out of stock", men med dubbel uppsättning laddningsbara AA och en laddare på plats så ska du nog klara dig.

Har både batteri och laddare, kan man köra samtidigt som laddaren sitter i ?
Har fått för mig att det inte är bra för laddaren

andreaseldh

Tror inte man behöver oroa sig för det med moderna batterier och laddare. Själv äger jag endast enkel uppsättning batteri och laddare så jag har inget annat val än att köra och ladda samtidigt. Kör separat om du har möjlighet men håll koll på tiderna för uppladdning och urladdning. Om "upp" går fortare än "ur", inga problem fortsätt köra separat! I annat fall tror jag inte det går att överbelasta laddaren, utan resultatet blir att den försöker ladda så gott den kan även om det inte är tillräckligt. Batteriet kommer i så fall att laddas ur mycket långsamt under dagen men laddas fullt under natten när maskinen är avstängd.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.