Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Merkurius

Tack för tipset, men dels behöver jag inte 102 st, och sen färgkodar jag dem så jag vill ha blå, röda, rosa..
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

ColA

Citat från: Merkurius skrivet 06 april 2018 kl. 23:56
Tack för tipset, men dels behöver jag inte 102 st, och sen färgkodar jag dem så jag vill ha blå, röda, rosa..

Gå till en välsorterad godisaffär, butiken i min hood säljer sina burkar för 2:- st och det finns olika färger och storlekar. Färgkoda kan du väl göra själv om du bara hittar transparanta burkar. Själv använder jag bara smartstore, lite dyrare men kvalitén/smidigheten är oslagbar,  jag har tur som får köpa till inköpspris så det blir riktigt prisvärt 😄

shiftaltcmd

Min godisaffär är bara glad att de slipper återvinna så jag har aldrig betalat. Men jag måste diska om jag inte vill att det ska lukta geléhallon eller lakritsbomb.

Classus

Citat från: shiftaltcmd skrivet 07 april 2018 kl. 10:44
Min godisaffär är bara glad att de slipper återvinna så jag har aldrig betalat. Men jag måste diska om jag inte vill att det ska lukta geléhallon eller lakritsbomb.

Vitvinsvinäger fungerar ganska bra. Gnid med vinägertrasa eller låt stå i diskhon i kallt vatten och vinäger.

Sollan

Citat från: Classus skrivet 07 april 2018 kl. 10:56
Citat från: shiftaltcmd skrivet 07 april 2018 kl. 10:44
Min godisaffär är bara glad att de slipper återvinna så jag har aldrig betalat. Men jag måste diska om jag inte vill att det ska lukta geléhallon eller lakritsbomb.

Vitvinsvinäger fungerar ganska bra. Gnid med vinägertrasa eller låt stå i diskhon i kallt vatten och vinäger.

Ättika är också bra för att ta bort lukt

leon69

Citat från: Merkurius skrivet 06 april 2018 kl. 15:15
Är på jakt efter plastlådor som de som erhålls vid inköp från Kakservice (idrottsföreningar, klasser osv). Har nån några över köper jag dem gärna.

https://az729104.vo.msecnd.net/6852154.jpg;w=600;mode=crop;scale=both;anchor=middlecenter;v=1

Bara att börja kakor 24/7 så har du snart massor av lådor.  :P

cptCalavera

Nu har jag inte varit här på länge, mest på grund av familjebyggande :) Men jag behöver er hjälp! Äldsta sonen har börjat gilla lego och nu tänkte jag samla ihop en liten låda till honom.

Tanken är att den ska vara lagom stor så att jag kan fästa en byggplatta på locket, så att allt hålls samlat liksom. Och i ett tillräcklig stabilt material så att den inte går sönder när han trampar på den. Men jag har problem att hitta rätt låda.

Jag har ett par 32x32-plattor samt en äldre som jag tror är 48x48.

Någon som har tips om låda som skulle passa perfekt till någon av dessa?
Se mig spela spel och ibland bygga LEGO på twitch.tv/cptcalavera

byStfn

Citat från: cptCalavera skrivet 04 maj 2018 kl. 14:14
Nu har jag inte varit här på länge, mest på grund av familjebyggande :) Men jag behöver er hjälp! Äldsta sonen har börjat gilla lego och nu tänkte jag samla ihop en liten låda till honom.

Tanken är att den ska vara lagom stor så att jag kan fästa en byggplatta på locket, så att allt hålls samlat liksom. Och i ett tillräcklig stabilt material så att den inte går sönder när han trampar på den. Men jag har problem att hitta rätt låda.

Jag har ett par 32x32-plattor samt en äldre som jag tror är 48x48.

Någon som har tips om låda som skulle passa perfekt till någon av dessa?

Ikea har typ sittpuffar och lådor till Kallax som kanske är något att kika på.

BeO

I veckan stack jag i ren desperation till Jula för att köpa en förrådshylla, då många av mina boxar har legat i Ikea-kassar efter att jag nyligen flyttat. Efter lite pusslande fick jag ihop hyllan (Ikeas instruktioner är ett under av tydlighet i jämförelse) och blev positivt överraskad över hur förträffligt hyllplanen kan matchas till Legos boxstorlekar. Inte många centimeter till spillo! Bifogar lite halvkassa bilder så ni kan se vad jag menar.

Det är denna hyllan hos Jula:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringshyllor/forvaringshylla-666036/


DanielEss

Håller på med en jättesortering där jag går över till form/funktion istället för färg och har insett att det blir rätt många kategorier... Hur många bör man räkna med om man är rationell och kör t ex alla treor för sig (bara delat på plates och bricks, inte bredd), alla typer av hinges för sig etc?
Inser att det är en knökig fråga och undrar väl mest hur många olika fack era samlingar strandat på... :)

stej123

Citat från: DanielEss skrivet 16 juni 2018 kl. 18:02
Håller på med en jättesortering där jag går över till form/funktion istället för färg och har insett att det blir rätt många kategorier... Hur många bör man räkna med om man är rationell och kör t ex alla treor för sig (bara delat på plates och bricks, inte bredd), alla typer av hinges för sig etc?
Inser att det är en knökig fråga och undrar väl mest hur många olika fack era samlingar strandat på... :)

Just nu har jag 519 fack i användning (14 sortimentskåp a biltema). Plus en drös större platslådor/backar med större bitar. Sortering och omstrukturering av min sortering pågår ständigt. Jag har just köpt tre nya sortimentskåp a 40 fack som jag än inte fyllt upp än (och det är inte p g a att jag har slut bitar att fylla upp med). Ett tips är att ta sortering/omstrukturering lite pö om pö.

DanielEss

Tackar! Får kolla in på Biltema när jag passerar. Det jag fixar med för ögonblicket är gamla bitar som kommer behöva tvättas och allt, så det är bara en del av samlingen men ändå en rejäl drös. Tror jag tar det i omgångar, som du säger! :)

BeardedNerd

Sortera efter färg är ogörligt så fort samlingen blir hyfsat stor. Att hitta t ex en gul 1x2 i en sjö av gula bitar är otroligt mycket svårare än att hitta en i en sjö av 1x2 i olika färger.

Jag sorterar efter typ, först i sortimentskåp och sen när lådorna blir fulla så tömmer jag över dem i små stapelbara "hänglådor" från CO. En del typer som t ex 1x plattor sorterar jag in i stapelbara lådor som även har några fack ovanpå, så de vanligaste (1x2) ligger i den stora botten och de andra sorterna är sorterade.

I praktiken blir det så att små ovanligare bitar är åtkomliga i sina skåplådor på bordet men alla andra lådor måste stå på golvet utspridda.

DanielEss

Citat från: BeardedNerd skrivet 17 juni 2018 kl. 11:08
Sortera efter färg är ogörligt så fort samlingen blir hyfsat stor. Att hitta t ex en gul 1x2 i en sjö av gula bitar är otroligt mycket svårare än att hitta en i en sjö av 1x2 i olika färger.

Exakt vad jag börjat uppleva, därav omstruktureringen. :)  Jag förenklar vissa saker som att vindrutor, bildörrar och chassin hamnar i samma låda - har man inte överdrivet många tycker jag "bilrelaterat" är en ok kategori. Hjulen stoppar jag däremot inte i samma...


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.