Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] T46

Startat av pehter aka ibbe, 01 maj 2019 kl. 22:15

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Kan inte låta bli när jag dyker på udda lok med stora dieselmotorer.
T46 är Sveriges tyngsta lok som används för att växla malmvagnar vid LKAB:s gruvor. 4 st tillverkades på 70-talet med 3 axlade boggies och en matchvikt på 150 ton som med extra vikter på ramen kunde bli 180 ton. Utseendet är lite märkligt men det är för att loket ska kunna köra in i gruvan och hämta malmvagnar.
Alla loken fick unika färgscheman och detta lok är nummer 3.

Loket är 8 studs brett och 54 studs långt.
Målet när jag började var att det skulle gå att köra på Lego:s standardkurvor vilket var en utmaning med tanke på längd och tre-axlade boggies.
Efter lite funderande bliv det en konstruktione med en flytande axle i mitten av boggien och ha snurrplattan över den axel som är närmast mitten. Pga det är det tyvärr enbart en axle per boggie som driver.
Chassit är teknikbaserat som kroppen vilar på, tyvärr bliv det inte riktigt så elegant som jag hoppades på eftersom kabeln inte är tillräckligt lång mellan mottagare och batteribox.
Det var en frustrerande stund när jag jobbade med att få plats med den klump som det blir med en förlängningskabel.
Det går att lyfta av hela kroppen i ett stycke vid batteribyte.


T46_04 by Pehter Abrahamsson, on Flickr


T46_05 by Pehter Abrahamsson, on Flickr


T46_07 by Pehter Abrahamsson, on Flickr


t46_chassi by Pehter Abrahamsson, on Flickr

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Selander

Oj vilken avancerad drivlina.... :o
Varför inte använda två L-motorer, alltså en per boggi? Då kan du ju enkelt få iaf två drivna axlar per boggi, och axeln i mitten utan drivning, kan flyta i sidled.

pehter aka ibbe

Citat från: Selander skrivet 01 maj 2019 kl. 22:46
Oj vilken avancerad drivlina.... :o
Varför inte använda två L-motorer, alltså en per boggi? Då kan du ju enkelt få iaf två drivna axlar per boggi, och axeln i mitten utan drivning, kan flyta i sidled.

Så avancerad är den inte  ;D

Har svårt att se det framför mig, hur två motorer skulle hjälpa till att få två drivna axlar per boggie. Framboggien svänger runt den bakre axeln och bakboggien svänger runt den främre axeln eftersom jag inte vill loket ska gena så mycket i kurvorna. Har inte hunnit testa men det finns en chans att loket kan ta en kurva utan att ta ner en massa stolpar som står ivägen.

Ville få få en låg boggie för rätt profil och att den inte ska ta i överdelen, vilket gör att det finns vissa begränsningar. Skulle kanske få att det inte är den mittre axeln på boggien som flyter, får fundera lite där....

Sedan finns det ytterligare en tanke bakom till att jag har valt att göra så här men det får jag återkomma till  8)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

AndersI

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 02 maj 2019 kl. 08:26
Sedan finns det ytterligare en tanke bakom till att jag har valt att göra så här men det får jag återkomma till  8)

Svänghjul? Naturlig rörelse?

mortil

Snyggt.   Riktigt bra klossat :D

de där va ju nått man ville ha som Märklin tåg när man va liten :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Citat från: AndersI skrivet 02 maj 2019 kl. 16:52

Svänghjul? Naturlig rörelse?

Intressant tanke, men nej.
Tanken var att kunna använda chassit till flera byggen, får se hur det går.

Citat från: mortil skrivet 02 maj 2019 kl. 21:13
Snyggt.   Riktigt bra klossat :D

de där va ju nått man ville ha som Märklin tåg när man va liten :P
Tack.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.