Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Kvartalstävling 2019:3 AFOLvsAFOL

Startat av krakfot, 02 juli 2019 kl. 13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

Vi har en vinnare och årets AFOLvsAFOL heter GODFRED! som knep titeln efter en mycket hårt kamp mot SKAFTE. (Jag som hade nöjet att följa röstningen såg att den böljade fram och tillbaka och stundtals var den helt jämn.
Resultat:
1) Bidrag 9 Vem kallade du tjockis? av Godfred


2) Bidrag 5 Vågen av Skafte


3) Bidrag 7 av Etzel


4) Bidrag 8 av jägare av Le_goto


5) Bidrag 4 "Utpost" av Colligo


6) Bidrag 3 "Återskapa våra förfäders utföranden i LEGO. av Jahno


7) Bidrag 2 "Asfaltspölar" av Tornet


8 ) Bidrag 6 "Menglad och Brisinga men" av Menglad


9) Bidrag 1: "Sharing is caring" av Robinnilsson




Kvar i tävlingen

Bidrag 5


Bidrag 7


Bidrag 8


Bidrag 9



Knappt har föregåente tävling avslutas så är det så dax för nästa... och det är nu dags för vår årligen återkommande AFOL vs AFOL tävling.

Temat är som vanligt valt av förra årets vinnare DrDoddo och lyder:
FORNTID

Resultatställning (efter tre omgångar) (Första bidraget har nu lämnat tävlingen och vi går in i rent cupspel, dvs förlust betyder att man inte går vidare till semifinal, placeringarna 5-8 fördelas efter snittpoäng i de matcher man gjort...):

Reglerna för tävlingen är följande:
- Endast riktigt LEGO får användas. Dvs. inga digitala bidrag och inga 3e parts bitar.
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar eller trasiga bitar eller på annat sätt modifierade bitar.
- Tävlingsbidraget ska vara ett nytt, ej tidigare visat bygge.
- VIKTIGT! Tävlingsbidraget få inte läggas ut på Flickr, Brickshelf eller annan bildtjänst eftersom bygget ska vara anonymt fram tills tävlingen är avslutad.
- Bidragen skall minst vara 16 x 16 och max 64 x 64 studs stora
- Bidragen, max 3 bilder (max 1024x1024 pixlar) på din MOC skall skickas in senast 23.59 måndagen den 30:e september till Krakfot via mail: krakfot@hotmail.com
- Skriv inget i tävlingstråden om att du skickat in något bidrag, mening är att byggarna ska vara anonyma tills tävlingen är avslutad.
- Ange i mail titlen tävlingsnamn, ditt swebrick namn och bidragets titel ex. "AFOL vs AFOL - Krakfot - Ops!" så blir det enklare för mig att hantera mailen.
- Vill man ha en beskrivande text till bilden(erna) så går det bra att lägga till det i mail body'n max ca 100 ord, vi vill inte ha några uppsatser.
- Tävlingen är endast öppen för medlemmar i föreningen Swebrick (du hinner bli medlem innan sista anmälan!).


Alla bidrag kommer läggas ut av Krakfot på forumet första veckan i oktober så alla kan kontrollera att jag inte missat något bidrag sen börjar omrösningarna andra veckan i oktober.

Tävlingsbidragen lottas att möta varandra två och två i flera röstningsomgångar tills bara vinnaren är kvar.
Förutom ära och berömmelse blir det så klart fina priser:

1:a pris - 1 st
2:a pris - 1 st
3:e pris - 1 st
4:e pris - 1 st

krakfot

Jag har fått många kommentarer ang storlek på byggerna så jag skriver in en storlek, men håller den ändå ganska öppen för er kreativitet. minst 16*16 max 64*64 /G

krakfot

Vill bara påminna er om att jag vill ha era bidrag till AFOLvsAFOL på måndag (30/9).

Än så länge är det lite tunt med bidrag så se nu till att bygga!

OBS! skicka på mail till krakfot@hotmail.com och inte här eftersom byggarna skall vara hemliga.

krakfot

Så har det äntligen blivit dax att presentera bidragen i årets AFOLvsAFOL tävling...

Första bidraget och förljdaktligen, Bidrag 1: "Sharing is caring"

krakfot

Bidrag 2: Asfaltspölar - tar pits - är viktiga fyndställen för välbevarade fossil från pleistocenperioden. Många stora växtätare fastnade i asfaltspölar och lockade i flera fall till sig rovdjur såsom Smilodon, vilka gick samma öde till mötes.

krakfot

Bidrag 3: Återskapa våra förfaders stora utförande med detta nytt LEGO-temat. Inkluderar fem set som täcker domesticering av branden, grottmålningarna, megalitgravarna (dolmen), lantbruket och de första solida husen.

krakfot

Bidrag 4: Utpost

krakfot

Bidrag 5: Oturen tycktes aldrig ta slut för Leif och hans besättning ombord på "Dristigheten". Först hade deras överfall på en by i norra England misslyckats totalt, och flera av kamraterna hade fått ge örnen föda, som de kallade det. Sedan hade seglet blåst i havet på Nordsjön och de var utlämnade till årorna och sin armstyrka för att ta sig hem. Till råga på allt möter de nu en tidvattenvåg som lyfter skeppet från havsytan, knäcker styråran och kastar de redan mörbultade vikingarna från sina platser. Hoppas ingen faller i och drunknar!

krakfot

Bidrag 6: Freja, också känd som Menglad (glad i smycken) tar emot Brisinga men (dvärgarnas halsring).

krakfot

Bidrag 7:

krakfot

Bidtrg 8: Arkeologisk utgrävning vid en Clochan ("bikupe-hydda") på sydvästra Irland. De forntida hyddorna syntes bland annat i filmen Star Wars: The Last Jedi.

krakfot

#11
Bidrag 9: "-Vem kallade du tjockis? Möte mellan två forntida giganter."

krakfot

Det var alla bidrag (tror jag) hoppas inget bidrag fastnat i skräpkorgen eller nått. Är det något sådant som hänt så skrik till (men inte här) det ska ju vara hemligt: skicka ett mail snarast till krakfot@hotmail.com så fixar vi till det.

Tävlingarna börjar på måndag och vi kör som tidigare år att vi kör en "round-robin". De bidrag som förlorar för tredjegången är ute ur tävlingen. När det bara är fyra bidrag kvar så kör vi semifinaler. (är det så att "för många" bidrag faller bort samtidigt så räddas de bidrag med flest antal röster (totalt) kvar i tävlingen så era röster räknas).

Låter det komplicerat? lugn bara lugn 1) det kommer tävlingar 2) ni röstar 3) jag sköter räknandet... 

krakfot

#13
KOM IHÅG INGA KOMMENTARER HÄR SOM KAN AVSLÖJA VEM SOM BYGGT VAD! (EV kommentarer av detta slag skickas till krakfot@hotmail.com eller PM till Krakfot)

krakfot

Omröstningen är igång med första matcherna. Då dert är udda antal bidrag får bidrag #5 en Bymatch denna gång. Röstningen är satt till tre dagar.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.