Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Laborera med nya bitar

Startat av Full Plate, 13 oktober 2018 kl. 10:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate

Fick hem en mängd olika bitar både från beställningar men också en hel del blandade bitar som inte vet riktigt vad jag ska hitta på med. För vissa bitar kommer jag inte heller riktigt ihåg vad hade för planer med just den biten :P

Så, i sann New Elementary stil, tänkte jag försöka mig på att bygga något med varje bit jag nu fått. Får se om man orkar det, men det borde det ju finnas ett bra use-case för de flesta bitar... kanske? ;)

Full Plate

#1
Först ut:
16770 - Barb / Claw / Horn - Large with Clip in Bright Green



En ganska enkel bit, och inte så svårt att lista ut vad jag haft för planer för denna :) Det blev ett microträd - möjligen finns det tillräckligt med bitar för att göra något större med dessa senare. Ska hålla en träd workshop på Skandinaviska eventet, så alltid bra med fler träd att visa upp :)

Hade nog velat få till lite skarpare vinkel nedat i toppen för en bättre form, men det gick sig inte med denna tekniken i alla fall. Men rätt nöjd med resultatet ändå :)

pareriksson

Bra idé! Ska bli kul att följa. :)

Classus

Riktigt snyggt! Trädet skulle passa fint nära ett vattendrag. Det liknar ett litet videträd.

dalle

Första intrycket: En planta med omogna bananer.  :)

Full Plate

Citat från: pareriksson skrivet 13 oktober 2018 kl. 10:59
Bra idé! Ska bli kul att följa. :)
Tackar! Ska försöka hålla uppe en god takt - men jag är ingen drdoddo, så ha lite tålamod ;)

Citat från: Classus skrivet 13 oktober 2018 kl. 11:13
Riktigt snyggt! Trädet skulle passa fint nära ett vattendrag. Det liknar ett litet videträd.
Tack! Ah, ja det har ju lite den "hängande" karaktären. Kan nog användas i en moc i framtiden.

Citat från: dalle skrivet 13 oktober 2018 kl. 12:04
Första intrycket: En planta med omogna bananer.  :)
Haha, ja, det ligger nog någonting i det. Bara att vända upp och ner på den och bygga ett bananträd istället :)

Full Plate

#6
Nästa bit:
2417 - Plant Leaves 6 x 5 in White



En till ganska självklar bit. Snötäckta träd? Ja, tack!

Jag gillar speciellt att man kan få till ett lager mörkgrönt under de vita grenarna, som en snötäckt gran faktiskt ser ut. Testade att blanda in lite mer grönt längre upp också, men svårt att få till det utan att det ser konstigt ut.

Myko

Testa att ha en sida grön, som om den stått i lä för snöfallet?

Stigge72

Kul idé.

Ska bli intressant att följa. Hittills har vi beställt samma bitar, dessutom. ;)

BerraBZ

Jag har nog också glömt bort vad jag beställde. Så det var lite av en överraskning. Det mesta kommer jag kunna använda ändå. Men jag gillar dina experiment.

Full Plate

Citat från: Myko skrivet 14 oktober 2018 kl. 17:54
Testa att ha en sida grön, som om den stått i lä för snöfallet?
Ah, ja det kan ju funka bra. Kan nog också funka om man ställer 3-4 träd i en dunge med de gröna delarna inåt.

Citat från: Stigge72 skrivet 15 oktober 2018 kl. 11:17
Kul idé.

Ska bli intressant att följa. Hittills har vi beställt samma bitar, dessutom. ;)
Tack! Får se om det håller i sig hela vägen :)

Citat från: BerraBZ skrivet 15 oktober 2018 kl. 13:31
Jag har nog också glömt bort vad jag beställde. Så det var lite av en överraskning. Det mesta kommer jag kunna använda ändå. Men jag gillar dina experiment.
Ja, man har väl haft en tanke med sina bitar nånstans, så användbara borde de alltid vara :)

Full Plate

Två i samma bygge här:
15070 - Plate, Modified 1 x 1 with Tooth Vertical in LBG
50950 - Slope, Curved 3 x 1 No Studs in DBG



Taket var väl det jag tyckte var lite kul att få till här. Speciellt nöjd med att det gick att få skorstenen att passa in så bra, och i rätt vinkel.

Tandbiten i LBG känns som den kan tjäna rätt många dekorativa syften. Den runda slopen vet jag inte riktigt varför jag beställde. Berg kanske?

Full Plate

Ska man spela fotboll behöver man riktigt gräs! Spela på plates funkar ju inte, bollen bara studsar hit och dit på alla studs, och tiles är så platta att man lika gärna skulle kunna vara inomhus :P

Så vad är lösningen? Hemmabygt gräs gjort från de finaste 64647 - Minifig, Plume Feather Triple Compact / Flame / Water i Dark Green som kan köpas för pengar! Funkar även som nanoscale skog om man skulle behöva lite sån :)



Gräset är nog lite på den mörka sidan, vanlig grön skulle nog funka bättre. Och det ser väl mer ut som en lurvig trädgårdsmatta än en välskött fotbollsplan om man ska vara ärlig.

Magnus den store

Det där ser rätt fint ut. Jag hade tänkt använda de bitarna som buskar. Har du använt en plym per stud, eller har du även lagt dem emellan?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Full Plate

Citat från: Magnus den store skrivet 17 oktober 2018 kl. 16:49
Det där ser rätt fint ut. Jag hade tänkt använda de bitarna som buskar. Har du använt en plym per stud, eller har du även lagt dem emellan?
Tack!

Det är nästan 2 plymer per stud - en ovanpå studen och en i korsningen mellan fyra studs (om du förstår vad jag menar). Ihopsättandet är lite organiskt, och på vissa ställen fick jag skippa en plym eller två för att platsen tog slut. Alla plymer sitter dock fast i underlaget, så inget ramlar ut om man vänder uppochner på det hela. Jag testade och blev positivt överraskad över att allt stannade kvar :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.