Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Jens Lapidus (Snabba Cash) och en del andra har ju "romantiserat" brottsyrket enligt en del så det är lite boom i Sverige just nu.

Fast redan 1972 gjorde ju Coppola lite välspridd romantisering av det samma (Gudfadern). För att inte tala om Scarface 1983 eller Clockwork Orange som kom redan 1971.

Nä, om det där skulle funka så skulle den första videospelgenerationen ha sprungit runt i mörka rum, lyssnat på repetitiv musik och knaprat piller.

Nutidens svar på detta: http://www.youtube.com/watch?v=SzHS0QP7bro
Blogg: Robotkampen

mechamike

#31
Just nu i P3 tar dom upp värdetransportsrånslegot på P3
Dessutom refererar dom till debatter på forum..

Nån trist leksaksexpert som uttalar sig om huruvida barn påverkas eller ej..
?

de Gothia

jag tycker debatten i aftonbladet är löjeväckande! som tidigare sagts så finns det ju leksaker som imiterar pistoler och gevär.

och när jag var liten så lekte man krig och såvitt jag vet så har jag då inte ens hållt i ett riktigt gevär...!

nyhetstorkan gör att det kommer upp det mest komiska nyheter!

Nextuz

Citat från: mechamike skrivet 09 december 2010 kl. 12:35
Just nu i P3 tar dom upp värdetransportsrånslegot på P3
Dessutom refererar dom till debatter på forum..

Nån trist leksaksexpert som uttalar sig om huruvida barn påverkas eller ej..

leta på en länk på sr? =)

Aqualize

Jag kanske är den enda här då... Men jag tycker det inte var speciellt smart av LEGO att göra det här seten.
Visst förstår jag att det är rätt harmlöst jämfört med "vapenavdelningen" på leksaksaffärerna. Men att det ska komma från LEGO... Tidigare i City så har man ju haft polisbilar och och polisstationer att sätta fast bovarna i (eller få dem att rymma ifrån) när man leker. Men här har de ju diktat upp vilket brott man ska leka och det låter favorerande om brottslingarna.

LEGO gör ju inte set med nutida krigsfordon och krig osv. vilket jag tycker är bra (skulle väl inte gå hem så väl om man gör en 5000 bitars modell av Auschwitz med gaskammare och judar...). Ungarna får väl bygga stridsvagnar själva av legot sen om de så gärna vill. Likaså kan de nog skippa sådana här set i framtiden.

Kalla mig hycklare eller nått men Castle- och Pirate-serierna tycker jag är okej. Det har ju ett historiskt perspektiv. Vad gjorde man på medeltiden annars än intog borgar? Eller i Karibien för några hundra år sen?


Alltså jag är lite besvikna på att LEGO gjort det här rånarseten, men gjort och gjort och de ska säljas. Bara för att massmedia börjar tala om det så tycker jag det är fel att man plockar bort det från hyllorna (men alla handeldvapenleksaker är kvar...) så får väl föräldrarna ha bra omdöme att inte köpa det.

Tobbe Arnesson

Citat från: Aqualize skrivet 09 december 2010 kl. 18:51(skulle väl inte gå hem så väl om man gör en 5000 bitars modell av Auschwitz med gaskammare och judar...)

Zbigniew Libera provade det redan 1996 och du har rätt, det gick inte riktigt hem...

http://www.othervoices.org/2.1/feinstein/auschwitz.html Scrolla ned för bilder...
Blogg: Robotkampen

mechamike

#36
Citat från: Nextuz skrivet 09 december 2010 kl. 15:21
Citat från: mechamike skrivet 09 december 2010 kl. 12:35
Just nu i P3 tar dom upp värdetransportsrånslegot på P3
Dessutom refererar dom till debatter på forum..

Nån trist leksaksexpert som uttalar sig om huruvida barn påverkas eller ej..

leta på en länk på sr? =)

http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=3130
Leta på den som vill.. Torsdag kring halv ett.. ;)


Edit*

Brottsvågen fortsätter 2011 , Svensk Handels och Bankväsendet RASAR!


?

Tobbe Arnesson

Polisövervåld! De har slagit ut tänderna på den stackars mannen som bara försöker tjäna sitt uppehälle på andras bekostnad.
Blogg: Robotkampen

mechamike

Jag noterade även att hjälten i den röda racerbilen kör fridfullt på gatan och har stannat för att respektera högerregeln. Den elaka Polisbilen kör dock på gräset och är på väg att köra över en fotgängare... :o  BAKIFRÅN!!
?

Ferdik

Citat från: mechamike skrivet 10 december 2010 kl. 10:36
Jag noterade även att hjälten i den röda racerbilen kör fridfullt på gatan och har stannat för att respektera högerregeln. Den elaka Polisbilen kör dock på gräset och är på väg att köra över en fotgängare... :o  BAKIFRÅN!!


Njä, det är nog en kvinnlig polisofficer. Men anmärkningsvärt är att hon tittar åt ett annat håll när fartdåren i röda bilen är på väg att köra över hennes "kollega" Hon är såklart köpt! Solklart fall av korruption och dåligt av Lego att insiminera att tjejer aldrig får nog av pengar.

jamaka

Kolla in stor artikel om företaget i dagens DI bilaga (DI DIMENSION).

Nextuz

Citat från: jamaka skrivet 16 december 2010 kl. 10:19
Kolla in stor artikel om företaget i dagens DI bilaga (DI DIMENSION).

Länk?

AndersI

#42
Hittar ingenting vid en snabb sökning på DI:s web. Jag har fått artikeln inscannad i en PDF, men det är väl inte riktigt lämpligt att distribuera på forumet?

Har inte hunnit läsa artikeln än, men den börjar så här:

Edit: Eller var det här något helt annat? Börjar bli osäker, det står "DOKUMENT" på det jag fick, inte DI eller DIMENSION.

Edit2: Jo, nu har jag läst hela och det är artikeln från DI. Större delen är bara upprepningar av vad som redan tidigare berättats om LEGO, utvecklingen från 2000, med katastrofåren 2003-2004, vändningen, koncentrering på kärnverksamheten etc.. Hans Brettschneider och David Beckham nämns som exempel på vuxna LEGO-fan. Småkul läsning, men inte originell (vissa delar känns som om de är ordagrant tagna från tidigare artiklar jag har läst).

Skrytsson

Jag vill också se hela artikeln, var fick du tag på den?

AndersI

#44
Citat från: Skrytsson skrivet 16 december 2010 kl. 13:21
Jag vill också se hela artikeln, var fick du tag på den?
Den ramlade in i min mailbox - någon här i huset har tydligen Dagens Industri och scannade in sidorna. Förmodligen för att se om jag reagerade (vilket jag inte har gjort, synligt).

Vi får väl låta DI ha ensamrätten ett litet tag i alla fall, jag kan fortfarande inte hitta någonting på deras webbsidor.

Edit: DI DIMENSION är deras månadsmagasin, verkar inte finnas tillgängligt på nätet utom för prenumeranter (verkar rimligt). Går tydligen att få till iPad numera...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.