Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

LilaToster

Jag byggde upp Diagon Alley för några dagar sedan (det tog några timmar och byggandet dealses upp på två dagar). Jag måste säga att det verkligen är ett fint set. Dock finns några nackdelar med setet som t ex klistermärkerna och att byggnaden kanske är lite små. Men fördelarna slår ändå nackdalrana med råge. Många fina figurer, fina och detaljerade byggnader mm.

Inget går upp mot att bygga med helt nya legobitar... ;D

Skafte

7868 Mace Windu's Jedi Starfighter och 7869 Battle for Geonosis. Trevliga set med nya gubbar i båda, men alldeles för dyrt, 499 kr/st för 313 respektive 331 bitar.  :-\

Skrytsson

Citat från: Skafte skrivet 22 januari 2011 kl. 23:06
499 kr/st för 313 respektive 331 bitar.  :-\

På BR kostar de 449 kr. Var köpte du dem?

Skafte

S@H, för att få dem så fort som möjligt beställde jag på nyårsdagen, men tack vare LEGOs och DHLs strul hade jag dem inte förrän igår... Och BR finns inte på den här LEGO-förgätna ön...

Aqualize

Citat från: Record skrivet 22 januari 2011 kl. 14:40
Citat från: Aqualize skrivet 22 januari 2011 kl. 11:49
Citat från: Record skrivet 22 januari 2011 kl. 09:00
8043 Grävmaskin, blev klar i veckan, ett mycket kul å lite pilligt bygge, men det är dä man gillar att det tar lite tid, några timmar varje kväll, som avkoppling.. Nu har jag defenitift blodad tand vad det gäller Technic, så det blir nog en kranlastbil framöver.

Kastade även ihop 5766 Timmerstuga, hyfsat fin, men gillar dock inte dom här "byggträden" tråkiga och fula, bättre med en legogran å slå i backen brevid stugan.
/
Är det 8258 du tänker på? Jag har både den och 8043. Båda har sådan där avancerad konstruktion med kugghjul för att driva olika funktioner. Det är också många fler delar än 8043. Jag tycker 8258 är ett bra set så det rekommenderar jag (sen var det ju trevligt att köpa den med 25% legorea i höstas på TrU :))


Men on topic, har de senaste dagarna byggt lite på min terrängmaskin. Mittkroppen är väl klar så nu väntar jag på delar så jag kan slutföra framdelen med styrning och drivning till hjulen. Blir nog inte som jag skrev förut något monster med NXT osv. 2 XL-motorer för drivning och 1 för styrning och 2 för att koppla in/ur differentialspärren.
Javisst är det 8258 jag tänkte på, den ser väldigt imponerande ut, byggde nyss en 8285 Town Truck och den har många bitar, men dock inte så kompliserad som 8043, är 8258 lika avanserad som 8043?

kommer köpa en 8258, men det är nästan hopplöst när man bor ute i skogen å få del av nersatta priser.   
Jag har inte 8043an monterad nu men jag uppskattar att den är mer avancerad/komplicerad med sina kugghjul. 8258:ans intressanta delar är kranen och kugghjulen direkt under den.
Man väljer bland 4 funktioner och sen har man en PF switch som byter rotationsriktning. Likt grävmaskinen så är ju inte armen superstark (som pneumatiska modeller är). Man kan ju inte lyfta vad som helst :(

Barbaroux

Jag har idag byggt 3222 Helicopter and limousine men det är inte det jag vill dela med mig av. Har i helgen suttit och testat lite olika varianter till ett tänkt borgbygge. I morse när jag kom upp så hade min dotter suttit och byggt lite också. Hon är 4½ år så jag blev rätt imponerad om jag får skryta lite  ;). Jag bifogar en bild där hon byggt allt inom den röda ramen aldeles själv. Det är nästan så man blir tårögd.

Hoppas att det funkar med bilden då det är första gången jag bifogar en bild.

micke

Citat från: Barbaroux skrivet 23 januari 2011 kl. 16:59
Jag har idag byggt 3222 Helicopter and limousine men det är inte det jag vill dela med mig av. Har i helgen suttit och testat lite olika varianter till ett tänkt borgbygge. I morse när jag kom upp så hade min dotter suttit och byggt lite också. Hon är 4½ år så jag blev rätt imponerad om jag får skryta lite  ;). Jag bifogar en bild där hon byggt allt inom den röda ramen aldeles själv. Det är nästan så man blir tårögd.

Hoppas att det funkar med bilden då det är första gången jag bifogar en bild.
WoW, riktigt lovande för en 4 åring, så nu är det bara för Pappa att backa undan och låta dottern bygga.
Pappans roll då?, stå för slantarna och införskaffa dessa sköna plastbitar som heter Lego ;)
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Barbaroux

Citat från: micke skrivet 23 januari 2011 kl. 17:33
Citat från: Barbaroux skrivet 23 januari 2011 kl. 16:59
Jag har idag byggt 3222 Helicopter and limousine men det är inte det jag vill dela med mig av. Har i helgen suttit och testat lite olika varianter till ett tänkt borgbygge. I morse när jag kom upp så hade min dotter suttit och byggt lite också. Hon är 4½ år så jag blev rätt imponerad om jag får skryta lite  ;). Jag bifogar en bild där hon byggt allt inom den röda ramen aldeles själv. Det är nästan så man blir tårögd.

Hoppas att det funkar med bilden då det är första gången jag bifogar en bild.
WoW, riktigt lovande för en 4 åring, så nu är det bara för Pappa att backa undan och låta dottern bygga.
Pappans roll då?, stå för slantarna och införskaffa dessa sköna plastbitar som heter Lego ;)

Det är bara ett problem och det stavas m a m m a! Annars skulle det nog bli mycket mera lego.

micke

Byggde ihop den nya järnvägsövergången (7936) idag, trevligt litet set som kommer passa bra in på Citybanan som jag skall bygga ihop. (därav intresset i LB att köa spår).
Fick sådan inspiration att jag fick köpa ett Cargo Train (7939) till
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Aqualize

Det har inte blivit något byggande av (väntar på lite mer delar från bricklink ordrar) men jag har igår och idag köpt på mig sortimentboxar. Så nu är allt legot här sorterat. Det tog tid det... Men skönt att man nu kan plocka undan det, förut var hela skrivbordet täckt av lego.

mechamike

Idag byggde jag Pharaos Quest set. (Golden staff / motorcykelkillen) Inte så dumt set med en del bra bitar. Sen blev det att bygga ihop det nya BP med Clonetroopers
ARF killen gillar jag.. Speedern är inte så dum (men behöver lite modifieringar)
Men det e ett trevligt partspack.

Kvällen avslutades med att bygga ett tv torn i Duplo med döttrarna.
En 7 åring högt med torn med en liten tv studio längst ner. :D
?

AndersI

Citat från: AndersI skrivet 06 januari 2011 kl. 17:31
I går kväll sköt jag iväg de första bollarna på ett i huvudsak tomt flipperbord, men med fullt fungerande flipprar (och utgångar!) i alla fall. Nu återstår 'bara' att få till något spännande för resten av bordet...

Och nu har jag kommit så långt att jag har en fungerande poängberäkning med min RCX (Mindstorms). Två ljussensorer detekterar när bollen rullar igenom någon av portalerna och en touch-sensor registrerar (ibland) träff på ett mekaniskt 'mål'. Programvaran ser sedan till att ge lite variation genom att poängen för de olika målen varierar beroende på vilket mål som träffades innan (lampor indikerar var det är bäst att träffa).

Tyvärr är därmed möjligheterna med en enda RCX uttömda, för utvidgning behövs

- en RCX för varje ytterligare 3 in/3 ut
- en RCX för bollframmatning och räkning av bollar som går ut
- en RCX som samordnar resultaten från de andra

och det blir för dyrt...

Jag vet hur jag enkelt kan multiplexa ett antal touch-sensorer, men då blir det en icke-LEGO lösning, och sånt törs man väl inte visa upp på det här forumet  ;)

Är det någon som har en idé om hur man kan göra en aktiv bumper med LEGO? Än så länge har jag bara passiva (gummisnoddar).

Pekblom

Citat från: AndersI skrivet 26 januari 2011 kl. 10:23
.. en touch-sensor registrerar (ibland) träff på..
Har du möjligen byggt banverkets signal system *skrattar*

SuperMario

 ;D
Antagligen leverantör av tkk:er (tungkontrollkontakter, finns i spårväxlar).
;)

Pekblom

I Dag blev det Hero Factory 7145 Von Nebula lite omväxling förnöjer.
Det fanns en del annorlunda bitar som kanske kan va kul att ha?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.